روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ شنبه ۲۴ مهر - شماره 3997

راه حل سخنگوي صنعت برق براي پر مصرف ها

 سخنگوي صنعت برق کشور در خصوص حواشي مطرح شده پيرامون قبوض نجومي برق توضيحاتي را ارائه داد.
مصطفي رجبي مشهدي سخنگوي صنعت برق کشور، با اشاره به شکايت برخي از مشترکان در خصوص نجومي بودن قبوض برق برخي از مشترکان گفت: بر اساس قانون، هزينه برق مصرفي مشترکان تا دو برابر الگو با تعرفه عادي مذکور محاسبه شده، اما مازاد بر آن با ميانگين قيمت تمام شده انرژي‌هاي تجديدپذير محاسبه مي‌شود.
او ادامه داد: به طور مثال اگر مشترکي 700 کيلووات ساعت مصرف داشته باشد، تا سقف 600 کيلووات ساعت آن با تعرفه عادي محاسبه و 100 کيلووات ساعت آن با ميانگين قيمت تمام شده انرژي تجديدپذير محاسبه مي‌شود.
سخنگوي صنعت برق کشور تصريح کرد: مشترکان پرمصرف مي‌توانند براي تامين برق مورد نياز خود اقدام به احداث مولد‌هاي خورشيدي کوچک کنند يا آنکه هزينه برق مصرفي خود را بر اساس ميانگين قيمت تمام شده انرژي‌هاي تجديدپذير بپردازند.
رجبي مشهدي اضافه کرد: مشترکاني که شکايت دارند در وهله اول ميزان مصرف خود را نسبت به دوره قبل يا سال گذشته مورد قياس قرار دهند، در غير اين صورت در سايت برق من يا در قسمت بررسي کنتور هم ثبت نام کنند تا در ظرف مدت يک هفته موضوع رسيدگي شود.
او اضافه کرد: متاسفانه افزايش قبوض برق امسال به دليل آغاز زود هنگام فصل تابستان و نياز استفاده از وسايل سرمايشي به خصوص کولر‌هاي گازي بود که باعث شد مصرف برق به شدت افزايش يابد.
رجبي مشهدي گفت: در عين حال دولت به منظور تشويق مشترکان به کاهش مصرف برق، مقرر کرد هزينه برق مشترکاني که مصرف آن‌ها تا سقف 100 کيلووات ساعت در ماه است، رايگان محاسبه شود. سخنگوي صنعت برق اضافه کرد: در حال حاضر 2/6 درصد از مشترکان در کشور پرمصرف هستند به طوري که از اين تعداد 93 درصد قبض زير 50 هزار تومان براي آنان صادر شده است. بر اساس اين گزارش، در قبوض برق تابستان 1400 به دليل گرماي قابل توجه، رقم‌هاي بالاي قبض برق براي کمتر از 2 درصد مشترکان بسيار پرمصرف ديده مي‌شود که کاملا منطبق با مصرف آنهاست. مشترکاني که قبض برق بالايي دارند، بايد علت را در ميزان و نحوه مصرف برق خود جستجو کنند، چرا که تعرفه برق گروه پرمصرف بدون يارانه انرژي محاسبه مي‌شود. يکي از مهم‌ترين علت‌هاي مصرف بالاي برق بخش خانگي در تابستان، استفاده از سيستم‌هاي سرمايشي متعدد و يا وسايل برقي غيراستاندارد است که مصرف برق چندبرابري را در خانوار رقم مي‌زند، بنابراين براي تهيه لوازم خانگي حتما بايد به برچسب انرژي هر محصول و ميزان برق مصرفي آن توجه داشت.

افزايش ملايم قيمت نفت سنگين ايران
  جديدترين گزارش ماهانه اوپک نشان داد قيمت نفت سنگين ايران ماه ميلادي گذشته بيش از پنج درصد افزايش داشت.
قيمت نفت سنگين ايران در سپتامبر به 74 دلار و هشت سنت در هر بشکه رسيد که در مقايسه با 70 دلار و 34 سنت در اوت، سه دلار و 74 سنت معادل 5.3 درصد بالاتر بود. ميانگين قيمت نفت سنگين ايران از ابتداي سال 2021 تاکنون 66 دلار و 65 سنت در مقايسه با 39 دلار و 64 سنت در مدت مشابه سال 2020 بوده است.
ارزش سبد نفتي اوپک در سپتامبر سه دلار و 55 سنت معادل پنج درصد در مقايسه با اوت افزايش يافت رسيد و به 73 دلار و 88 سنت در هر بشکه رسيد. ميانگين ارزش سبد نفتي اوپک از ابتداي سال 2021 تاکنون 66 دلار و 83 سنت در هر بشکه بوده که 40 دلار و 62 سنت معادل 64.5 درصد افزايش در مقايسه با 40 دلار و 62 سنت در مدت مشابه سال 2020 نشان مي دهد. طبق گزارش منابع ثانويه، توليد نفت اوپک متشکل از 13 کشور در سپتامبر به 26.33 ميليون بشکه در روز رسيد که 0.49 ميليون بشکه در روز در مقايسه با اوت افزايش داشت.
توليد نفت عمدتا در عربستان سعودي، عراق و نيجريه افزايش پيدا کرد. توليد نفت ايران 22 هزار بشکه در روز در سپتامبر نسبت به ماه پيش از آن افزايش يافت و از 2.484 ميليون بشکه به 2.503 ميليون بشکه در روز رسيد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه