روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ شنبه ۲۴ مهر - شماره 3997

وعده هاي خوش نفتي چگونه عملي مي شوند؟

 وزير نفت از زمان شروع فعاليت خود درباره صنعت نفت و افزايش فروش وعده هايي را بيان کرده، به تازگي نيز اعلام کرده است که به‌زودي خبرهاي خوبي در زمينه تنوع قراردادهاي نفت خام و ميعانات گازي و تهاتر نفتي اعلام مي‌شود، موضوعي که واکنش هاي متعددي را از سوي کارشناسان به همراه داشته است.
تحريم‌هاي آمريکا سبب شد ايران از آوريل 2018 تا آوريل 2021 از توليد يک ميليارد و 800 ميليون بشکه نفت و بيش از 100 ميليارد دلار درآمد نفتي محروم شود و اين موضوع به وارد آمدن بيش از 100 ميليارد دلار خسارت در زماني منجر شد که نيازمند تأمين ضروريات کشور از جمله براي مقابله با شيوع کرونا بوده‌ايم و اين در حالي است که  ايران آمادگي دارد به محض برطرف شدن تحريم‌هاي يکجانبه و ظالمانه دولت آمريکا، با افزايش توليد نفت به بالاترين سطح ممکن، در جهت جبران خسارت‌هاي فراوان صورت گرفته در اثر تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا حرکت کند.
در اين ميان جواد اوجي، وزير نفت اعلام کرده که به‌زودي خبرهاي خوبي در زمينه تنوع قراردادهاي نفتي و ميعانات گازي و تهاتر نفتي اعلام مي‌شود و با توجه به نياز دنيا به انرژي و با استفاده از توان و ظرفيت دستگاه سياست خارجي، فروش نفت به‌صورت تهاتري در دستور کار قرار گرفته است و در اين زمينه تهاتر نفت با کالا و سرمايه‌گذاري از روش‌هايي است که انجام مي‌شود.
به گفته وي ايران آماده پذيرايي و استقبال گرم از سرمايه‌گذاران خارجي و داخلي خواهان سرمايه‌گذاري در حوزه صنعت نفت و گاز است و سرمايه‌گذاران در قبال اقدام‌هاي خود مي‌توانند نفت و ميعانات گازي را به‌صورت تهاتر دريافت کنند. سرمايه گذاران داخلي مانند هلدينگ‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي بزرگ مي توانند براي توسعه ميدان‌هاي گازي کشور ورود کنند و پس از توسعه ميدان، گاز طبيعي و ميعانات گازي در قبال هزينه سرمايه‌گذاري و سود آن به عنوان خوراک يا سوخت دريافت کنند، در عين حال معاونت برنامه‌ريزي وزارت نفت آماده پذيرش سرمايه گذاران در توسعه ميدان‌ها و امضاي قرارداد با آنهاست.
توسعه صنعت نفت چقدر نزديک است؟
در اين ميان اما کارشناسان در مورد چگونگي تحقق اين وعده ها نظرات گونا گوني دارند، مرتضي بهروزي فر - کارشناس ارشد حوزه انرژي، در همين رابطه به ايسنا گفت: تهاتر نفت موضوع جديدي نيست، قراردادهاي بي متقابل نيز همين مفهوم را داشت،  اما مساله اين است که با وضعيت فعلي و وجود تحريم ها تقريبا امکان جذب سرمايه گذار خارجي بسياري وجود نخواهد داشت.
وي با بيان اينکه سرمايه لازم براي سرمايه گذاري در صنعت نفت بسيار بزرگ است، افزود: به طور مثال تامين 22 ميليارد دلار براي صنعت گاز يا 250 ميليارد دلاري براي صنعت نفت توسط بخش خصوصي داخلي تقريبا غير ممکن است، حتي اگر اين سرمايه نيز توسط بخش داخلي جذب شود عمده ترين مشکل در توسعه صنعت نفت موضوع تکنولوژي است.
اين کارشناس ارشد حوزه انرژي با بيان اينکه تا زماني که نتوانيم سرمايه گذار و پيمانکار خارجي را جذب کنيم کاملا نمي توان روي توسعه صنعت نفت حساب باز کرد، گفت: در حوزه صنعت نفت با دو مشکل مواجه هستيم که بايد در قالب کوتاه مدت، ميان مدت و  بلند مدت به آن نگاه کرد، موضوع کوتاه مدت بحث فروش نفت است که اين موضوع مي تواند با تحقق برجام و FATF برطرف شود.
بهروزي فر ادامه داد: ايران دارنده دومين ذخاير گاز و يکي از بزرگترين دارندگان نفت دنيا است اما متناسب با اين جايگاه نتوانسته در توليد نفت  و گاز آنطور که بايد قدم بردارد و عملا نقش چنداني در بازارهاي جهاني ندارد لذا تا زماني که تحريم ها يرداشته نشود، سرمايه گذار خارجي ورود نخواهد کرد.
وي با بيان اينکه بايد به اين موضوع نيز توجه کرد که مشکلات فعلي تنها با فروش نفت حل نمي شود و از اين طريق تنها مي توانيم مشکلات جاري کشور را برطرف کنيم، گفت: اينکه انتظار داشته باشيم با فروش نفت بتوانيم صنعت نفت و گاز را توسعه دهيم تصور غلطي است.
مي توان به آينده صنعت نفت اميدوار بود
البته در مقابل اين صحبت ها برخي از کارشناسان باور ديگري دارند و معتقدند که با اجراي چنين سياست هايي مي توانيم شاهد توسعه صنعت نفت باشيم، در اين راستا جهانبخش اميني - کارشناس ارشد حوزه انرژي به ايسنا گفت: خيلي از خبرها را نمي توان رسانه اي کرد چراکه در شرايط تحريم مبادلات نفتي بايد بر اساس چارچوب هاي خاصي باشد، باتوجه به اينکه با برخي از شرکت ها و کشورها تعاملاتي صورت گرفته امکان بهبود شرايط و رفع مشکلات وجود دارد اما مصلحت اين است که تمام مسائل خبري نشود.
وي با بيان اينکه باتوجه به شرايط تحريم بسياري از شرکتها تمايلي به رسانه اي شدن تعامل نيستند چراکه ممکن است در صورت علني شدن مشکلاتي براي آن ها به وجود آيد، اظهار کرد: تبادلات نفتي قطعا مي تواند موجب ايجاد تحول در صنعت نفت کشور شود، برخي از صنايع نيازمند زيرساخت و تکنولوژي هستند و با انجام چنين اقداماتي مي توانيم ازآن بهره ببريم.
اين کارشناس ارشد حوزه انرژي افزود: حتي تعهداتي که برخي وزارتخانه ها در بحث واردات دارند، با تبادل نفت مي تواند يک تعادل نسبي در بازار ايجاد کند، قطعا تبادل نفت مشکل گشا خواهد بود و اثرات مثبت آن عايد کشور خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه