روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ سه شنبه ۳۰ شهريور - شماره 3983

جانسون: برای کاهش تنش با پاریس تلاش می‌کنیم

 در پی بالا گرفتن تنش میان پاریس و لندن بر سر مساله زیردریایی‌ها، فرانسه نشست وزیر دفاع این کشور با همتای انگلیسی خود را لغو کرد.دو منبع آگاه گفتند که فرانسه نشست فلورانس پارلی، وزیر دفاع خود با بن والاس، همتای انگلیسی‌اش را که قرار بود ظرف روزهای آتی برگزار شود، لغو کرد.
این دو منبع گفتند که خود پارلی تصمیم به لغو دیدار دو جانبه با وزیر دفاع انگلیس گرفته است. وزارت دفاع فرانسه در این باره اظهارنظری نکرد. وزارت دفاع انگلیس نیز از اظهارنظر در این مورد خودداری کرد.  این دو منبع گزارش گاردین مبنی بر لغو این دیدار را تأیید کردند.شامگاه چهارشنبه، ایالات متحده، انگلیس و استرالیا از برنامه ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای برای ارتش استرالیا خبر دادند.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا با صدور بیانیه‌ای مشترک از مشارکت جدید در زمینه‌های دفاعی و امنیتی به نام “AUKUS” و اولین پروژه در چارچوب آن خبر دادند. دولت استرالیا از طریق این مشارکت جدید، قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری خرید زیردریایی‌های فرانسوی را لغو کرد و تصمیم گرفت آنها را با زیردریایی‌های هسته‌ای آمریکا جایگزین کند؛ اقدامی که پاریس آن را «خیانت و خنجر از پشت» توصیف کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه