روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۲ شهريور - شماره 3977

۴۸۷ فوتی و ۲۰۲۱۹ ابتلای جدید کرونا در کشور

 بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، متاسفانه ۴۸۷ تن از بیماران کووید -۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند.
بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۲۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۴۷ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۷۸۶ نفر رسید.
متاسفانه ۴۸۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۴ هزار و ۳۱۱ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۴ میلیون ۵۶۸ هزار و ۲۳۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. ۷ هزار و ۲۷۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.
تا کنون ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۹۱۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۱۶۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۷۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

سخنگوی طالبان: خشونت سیاست رسمی ما نیست
 همچنان که گزارشهای نگران کننده درباره سر بریدنها و ضرب و شتم ها در افغانستان منتشر می شوند، طالبان همچنان تاکید میکند که حکومت جدید آنها نسبت به آخرین باری که در قدرت بود تغییر کرده است.
سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در گفتگو با یک برنامه شبکه بی.بی.سی گفت، رهبران جدید افغانستان بعد از ۲۰ سال جنگ خواستار ایجاد یک «کشور مرفه» برای مردمش هستند.
او در این مصاحبه با تاکید بر این که خشونت «سیاست آنها نیست» و زنان «از حقوق اساسی برخوردارند» گفت: ما مردم افغانستان هستیم.
این در حالی است که همزمان با بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ساکنان خسته از جنگ شهر کابل به ابراز خشم و احساس خیانت به خود از سوی آمریکا می پردازند.
ماه گذشته میلادی نیروهای آمریکایی بعد از دو دهه اشغالگری در افغانستان از این کشور خارج شدند و این اتفاق سقوط دولت مورد حمایت غرب در افغانستان و بازگشت دراماتیک طالبان به قدرت در این کشور را در پی داشت.
این گروه ادعا می کند نسبت به ۲۰ سال قبل تغییر کرده و می خواهد یک کشور جدید برای مردمش بسازد. با این حال گزارشهای میدانی تصویری متفاوت را نشان می دهند.
شاهین در ادامه مصاحبه به بی.بی.سی عنوان کرد: خیلی از ما مشغول به جهاد و مقاومت علیه اتحاد شوروی سابق و ۱۰ سال اشغالگری آمریکا و همپیمانانش در دوره فعلی بوده‌ایم. حالا تمرکز ما بر ارتقای زندگی مردممان، ساختن افغانستان، ایجاد شغل برای مردممان و ساختن یک کشور مرفه است.
وی افزود: در مقایسه با گذشته ما یک جنگ و درگیری داخلی داشتیم اما حالا ما بیشتر متمرکز بر فعالیتهای اقتصادی و ایجاد شغل، گسترش آموزش و دیگر نیازهای مردم هستیم.

بایدن از خروج آمریکا از افغانستان دفاع کرد
 بایدن در سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، بار دیگر از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دفاع کرد.جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در بازدید از سه منطقه‌ای که حملات صورت گرفته بود، از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پایان نبرد ۲۰ ساله در این کشور که به طولانی‌ترین جنگ آمریکا معروف شده، دفاع کرد و در پاسخ به این سوال که آیا احساس می‌کند این ۱۱ سپتامبر یک دوره جدید است چون دیگر هیچ نیروی آمریکایی در افغانستان حضور ندارد، گفت: من با این مساله موافقم. آمریکا نباید پس از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده در افغانستان می‌ماند.
وی ادامه داد: آیا القاعده برمی‌گردد؟ بله اما حدس می‌زنید چطور. خوب این گروه به دیگر مناطق برگشته است. استراتژی چیست؟ در هر منطقه‌ای که وارد شود ما حمله می‌کنیم و می‌مانیم؟ نه اینطور نیست.
خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با تصرف کابل به دست طالبان در ۱۵ اوت سال جاری میلادی همراه بود. در پی این اتفاقات، هزاران شهروند آمریکایی، متحدان افغان و اتباع خارجی به سمت فرودگاه کابل گسیل شدند تا از افغانستان فرار کنند.
رئیس جمهوری آمریکا همچنین اذعان داشت که بسیاری از آمریکایی می‌خواستند ما از افغانستان خارج شویم اما روشی را که ما این کار را انجام دادیم، دوست نداشتند.
وی افزود: توضیح دادنش کار دشواری است. مثلا اگر در تاجیکستان بودیم همه را سوار بر یک فروند هواپیمای باری C-۱۳۰ می‌کردیم و بیرون می‌آوردیم. اما در افغانستان افرادی بودند که از چرخ‌های هواپیما آویزان شدند.
اظهارات بایدن در دفاع از نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در حالی مطرح شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق این کشور روز شنبه این روند را مورد انتقاد قرار داد.
بایدن هم از سوی دموکرات‌ها و هم جمهوری خواهان بابت رویکرد دولتش در خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه