روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ يکشنبه ۲۱ شهريور - شماره 3976

مدیرعامل جدید تامین‌اجتماعی:

افراد نزدیک به فساد از این سیستم دور خواهند شد

 مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه ما امانتدار مردم هستیم و باید مناسبات را به شکل عادلانه ترسیم کنیم گفت: دست اندازی ها با هر رویکردی باید قطع شود. یکی از شعارهای اصلی دولت فسادستیزی است. همانند حضور در اتاق شیشه ای، زمینه فساد در تامین اجتماعی باید برچیده شود. افراد نزدیک به فساد از این سیستم دور خواهند شد.
میرهاشم موسوی در مراسم معارفه اش به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بحث رفاه یکی از دغدغه های مهم در عرصه های حکمرانی است گفت: از این منظر که نظام مقدس جمهوری اسلامی به موضوع عدالت توجه ویژه ای داده به نظر می رسد ضریب اهمیت عدالت برای این نظام بیشتر باشد و حکمرانی تامین اجتماعی با این رویکرد دینی که دنبال می‌کنیم از اولویت های اساسی و مهم محسوب می شود.
وی افزود: نمی‌خواهم به مباحث تخصصی ورود کنم، اما لازم است رویکرد خودم را در این عرصه در قالب چند مفهوم و انتظاراتی که وزیر رفاه دارد بیان کنم. امید است با یک فهم مشترک برنامه هایمان را در حوزه های مختلف از بیمه تا درمان طراحی کرده و به اجرا در بیاوریم.
موسوی با اشاره به سه مفهوم تحول، عدالت و اعتماد گفت: مفهوم تحول نسبت ما را با وضعیت موجود مشخص می‌کند. علیرغم تلاش هایی که در دولت های مختلف در عرصه نظام تامین اجتماعی صورت گرفته به نظر می رسد همچنان ظرفیت های مختلفی به ویژه در درون سازمان نهفته است و می توانیم نگاه فراتری داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: اگرچه سازمان در وضعیت کنونی محصول تلاش مدیران سابق است، اما وقتی در فضای عمل قرار می‌گیریم می‌بینیم چالش های مختلفی وجود دارد که جز با حرکت تحولی و رویکرد جهش انقلابی نمی‌توانیم به شکل عادی پاسخ سوالات را بدهیم.
وی با بیان اینکه بعد از 40 سال باید تحولات را در چندجهت در تامین اجتماعی ایجاد کنیم عنوان کرد: تحول سه جهت دارد. یکی در چشم انداز و نگاه کلان به مسایل، دوم تحول در جهت‌گیری و سیاست ها و سوم تحول در فرایند ها، کارکردها و عملیات اقدام و عمل است.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به مفهوم عدالت که رویکرد و جهت تحولی را مشخص می‌کند گفت: حق باید به حق دار برسد. ما امانتدار مردم ایم و باید مناسبات را به شکل عادلانه ترسیم کنیم. عزل و نصب ها باید با شاخص های مدنظر وزیر رفاه صورت گیرد. دست اندازی ها با هر رویکردی باید قطع شود. یکی از شعارهای اصلی دولت فسادستیزی است. همانند حضور در اتاق شیشه ای، زمینه فساد در تامین اجتماعی باید برچیده شود. افراد نزدیک به فساد از این سیستم دور خواهند شد.
موسوی افزود: مفهوم سوم اعتماد است. اعتماد یعنی باید کارایی و کارآمدی خودمان را به حدی برسانیم که رضایت عمومی برای خدمت گیرندگان حاصل شود. باید رضایت در جامعه خدمت گیرندگان به وجود بیاید. اگر رضایتی تولید شود خود این رضایت مولد اعتماد است و در نهایت می‌تواند منجر به کارایی و کارآمدی سیستم شود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: با امیدواری کامل می‌توانم بگویم سازماندهی کارها بر اساس این سه اصل، شدنی است. ما می‌توانیم با این سه اصل الگوی موفق تامین اجتماعی را برای جامعه خود عرضه کنیم. من می‌دانم در تامین اجتماعی چه خبر است، می‌فهمم 43 هزار میلیارد هزینه درمان یعنی چه و... . اما اگر این جهت ها را با این معیارها تنظیم نکنیم در نهایت اثربخشی لازم را مشاهده نمی کنیم. دست یاری به سوی همه شرکای اجتماعی دراز می‌کنم. اینجا خانه مردم است.

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران اعلام کرد؛
عدم پذیرش نسخه کاغذی از مهرماه
 سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در جهت کاهش کاربرد دفترچه بیمه و ارایه خدمات به صورت الکترونیکی، گفت: از اول اردیبهشت ماه تا پایان تیرماه به تدریج کاهش کاربرد دفترچه بیمه سلامت را داشتیم و به تدریج بخش خصوصی هم وارد این فرایند شد و از اول مهر دیگر از بخش خصوصی هم نسخه دستی نمی‌پذیریم.
دکتر سیده مریم حسینی در نشستی با خبرنگاران، گفت: هر هفته در مورد کرونا در استانداری جلسه داریم. کرونا اولویت اصلی است. سازمان بیمه سلامت نیز جزیی از نظام سلامت است که در راستای این سیاست‌ها حرکت می‌کند. وی با اشاره به نقش حمایتی سازمان بیمه سلامت، اظهار کرد: کاهش رفت و آمد بیمه شدگان در شرایط کرونا یکی از تاکیدات و اقدامات ما بوده است. به طور مثال تمدید داروی بیماران دیابتی موضوع مهمی است تا بار مراجعات حضوری را کاهش دهد و از این رو بیماران دیابتی و سقف داروی آنها نشان‌دار شده است  تا بتوانند به راحتی بدون مراجعه به داروخانه‌های بزرگ دارو دریافت کنند. از طرفی پزشک می‌تواند نسخه الکترونیک تاریخ آینده دار بنویسد که تردد کاهش یابد و مردم به راحتی خدمت بگیرند. از نیمه دوم سال ۹۹، دو قلم انسولین با فرانشیز ۱۰ درصد به خدمات ما اضافه شد.
وی افزود: از اول اردیبهشت ماه تا پایان تیرماه به تدریج کاهش کاربرد دفترچه بیمه سلامت را داشتیم و به تدریج بخش خصوصی هم وارد این فرایند شد و از اول مهر دیگر از بخش خصوصی هم نسخه دستی نمی‌پذیریم. یکی از نکات متفاوت و وجه تمایز استان تهران پزشکان غیر طرف قرارداد است که اینها هم نسخه می‌نویسند و الان با الکترونیک شدن فرایند تمام تلاشمان این است که این پزشکان هم به شکل الکترونیک نسخه بنویسند.
حسینی  ادامه داد: نسخه نویسی الکترونیک یکی از الزامات است که ما هم از دو سال قبل شروع کردیم. امیدواریم ۷۲ درصد بیمه شدگان استان تهران در صندوق روستایی و همگانی بتوانند در مراجعه به بخش دولتی دانشگاهی نسخه نویسی الکترونیک را داشته باشند.
وی افزود: پس از حذف دفترچه، موضوع تمدید اعتبارنامه بیمه‌ها اهمیت زیادی دارد. تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اعتبار دفترچه‌ها تمام می‌شود و بیمه شدگان بویژه بیمه شدگان روستایی و صندوق همگانی با مراجعه به سامانه‌های شهروندی که آدرس آن در سایت اداره کل است اقدام به تمدید اعتبار کنند. از این طریق همچنین می‌توانند اطلاعات بیمه‌ای و هویتی خود را مشاهده کنند. روش دیگر استعلام اعتبار بیمه نامه برای بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی نیز استفاده از کد ستاره ۱۶۶۶ مربع ( # ۱۶۶۶*) است. در صورتی که فرد مسن و سال‌خورده‌ای امکان اقدام از روش‌های فوق را نداشته باشد فعلا می‌تواند به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کند.
سرپرست بیمه سلامت استان تهران با اشاره به اینکه ۵۵ درصد نسخ کاملا الکترونیک نوشته می‌شود، تصریح کرد: البته تا زمانی که به پوشش بالای ۹۰ درصد یا ۱۰۰ درصد برسیم  پزشک می‌تواند در سربرگ درمانگاه با مهر خودش موارد دارویی را را مرقوم کند و داروخانه با این شیوه نیمه الکترونیک می‌تواند دارو ارائه دهد. ولی اولویت این است که هر بیمه شد با ارائه کد ملی و شماره موبایل بتواند خدمات دریافت کند. او ادامه داد: نظام ارجاع و پزشک خانواده از تاکیدات ما است که در قانون برنامه ششم توسعه هم به آن اشاره شده است و یک نمونه آن اجرای این طرح در مازندارن و فارس است. البته نظام ارجاع کوچکی مربوط به کمیته امداد هم داریم که ۷۲ هزار فرد تحت پوشش کمیته در استان تهران با پکیج ارجاع تحت پوشش بیمه درآمدند و ذیل صندوق سایر اقشار هستند. از سال گذشته در ۴ استان یزد، کرمان، چهار محال و بختیاری و کردستان نظام ارجاع و پزشک خانواده را در صندوق همگانی آوردیم که تا سقف ۷۵۰ یا ۱۵۰۰ نفر به یک پزشک‌ متصل شوند و موظف هستند ظرف ۶ ماه همه بیماران‌شان را ویزیت کنند و ما به این صورت سرانه‌ای و ماهانه به آنها پول پرداخت می‌کنیم که ۷۵۰۰ تومان پزشکان عمومی و ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان پزشکان متخصص است. از اول مهرماه این اقدام باید در تهران انجام شود که فعلا از منطقه هرندی در تهران آغاز کردیم.

«خودکشی»؛ سومین علت مرگ جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال
 عضو هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات زنان با بیان اینکه بر اساس آمار جهانی در سال ۲۰۱۹ میزان خودکشی مردان ۲.۳ برابر بیشتر از زنان بوده است، گفت: طبق خلاصه سالنامه پزشکی قانونی، در سال ۹۸، ۵۱۴۳ نفر خودکشی کامل داشته اند که از این تعداد ۳۶۲۶ نفر از آنها مرد و ۱۵۱۷ نفر از آنها زن بوده اند، بنابراین خودکشی منجر به فوت در مردان بیشتر از زنان است اما اقدام به خودکشی در جمعیت زنان بالاتر است.
دکتر تهمینه شاوردی با بیان اینکه در ایران اقدام به خودکشی در زنان بین دو تا سه برابر مردان اما فوت در مردان بین ۳ تا ۴ برابر زنان است، اظهار کرد: البته باید در نظر داشت که خانم ها گرچه بیش از آقایان اقدام به خودکشی می کنند اما از وسایلی استفاده می کنند که امکان کمک اطرافیان به آنها وجود داشته باشد. به همین دلیل احساس می شود که خانم ها از صمیم قلب تمایلی به خودکشی ندارند و از این اقدام برای دستیابی به هدف دیگری استفاده می کنند.
خودکشی در بین زنان بیوه، مطلقه و دارای وضعیــت اقتصادی نامناسب بیشتر است
این دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه خودکشی در زنان بیوه، مطلقه و دارای وضعیــت اقتصادی نامناسب، بیشتر از سایر زنان است، ادامه داد: بر اساس آخرین برآوردهای WHO که  تحت عنوان «خودکشی در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹" منتشر شده است ، خودکشی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. هر ساله  تعداد بیشتری از افراد بر اثر خودکشی جان خود را از دست می دهند تا اینکه بر اثر بیماریهای  HIV ، مالاریا، سرطان سینه  یا جنگ و قتل از دنیا بروند. همچنین در سال ۲۰۱۹ ، ۷۰۳ هزار نفر در جهان  در اثر خودکشی جان خود را از دست داده اند.
به گفته این جامعه شناس، آخرین آمار منتشر شده رسمی توسط سازمان جهانی بهداشت بیانگر میزان خودکشی جهانی «استاندارد شده» در میان مردان (۱۲.۶ در ۱۰۰ هزار) بیشتر از زنان (۵.۴ در ۱۰۰ هزار) بود. در حالی که برای زنان ، بالاترین نرخ در برخی کشورها بالای ۱۰ در ۱۰۰ هزار و برای مردان بیشتر از ۴۵ در ۱۰۰ هزار است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه