روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ يکشنبه ۲۷ تير - شماره 3941

مجري پايانه جاسک اعلام کرد:

بارگيري نخستين محموله نفتي از پايانه جاسک تا 2 روز آينده

 مجري پايانه جاسک از بارگيري و صادرات نخستين محموله نفت سنگين از بندر جاسک توسط گوي شناور تا 2 روز آينده خبر داد و گفت: صبح ديروز، نفت خام به کيلومتر 920 خط لوله گوره- جاسک رسيده است.
«وحيد مالکي» ديروز (شنبه) با اشاره به اينکه همزمان با آغاز عمليات ساخت پايانه جاسک، بهره‌برداري از فاز نخست ابلاغ شد، ادامه داد: پايانه جاسک شامل 3 سامانه ميترينگ (اندازه‌گيري نفت خام) و 6 خط لوله 36 اينچي براي اتصال به 3 گوي شناور است.
وي با بيان اينکه به هر گوي شناور براي انتقال نفت خام 2 خط لوله متصل مي‌شود، افزود: در روزهاي پاياني 99 اولين گوي شناور نصب شد و از ابتداي سال 1400 مراحل راه‌اندازي انجام شده و اکنون منتظر دريافت نفت خام براي صادرات از اين بندر هستيم.
مالکي تاکيد کرد: اولين نفتکش به منطقه رسيده و تا 2روز آينده نفت خام به اين بخش مي‌رسد و انتظار داريم ظهر روز دوشنبه (28 تيرماه) شروع عمليات بارگيري نفت خام سنگين آغاز شود.
به گفته مجري پايانه جاسک، اولين نفتکش که براي بارگيري در نظر گرفته شده، نفتکشي 100 هزار تني است.
وي با بيان اينکه صادرات ميعانات گازي از اين پايانه در فاز نخست تعريف نشده است، افزود: براي پايانه جاسک، صادرات 3 محصول شامل نفت خام سنگين، نفت خام سبک و ميعانات گازي در نظر گرفته شده که اکنون نفت خام سنگين از گوره داخل خط لوله هزار کيلومتري پمپاژ شده است.
مجري پايانه جاسک ادامه داد: ساعت هفت و 30 دقيقه ديروز، نفت خام به کيلومتر 920 خط لوله رسيده و تنها 80 کيلومتر تا پايانه جاسک فاصله دارد.
وي ظرفيت صادراتي پايانه جاسک در فاز نخست را 350 هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: هر 3 سامانه ميترينگ نصب شده و 2 سامانه تکميل شده است و سامانه سوم در روزهاي آينده به اتمام مي‌رسد. مالکي افزود: اهميت سامانه هاي ميترينگ از اين رو است که اندازه‌گيري بايد به تاييد واحدهاي نظارتي برسد. به گفته مالکي، در عمليات صادرات، گمرک و واحد نظارت بر صادرات، سازمان بنادر و... حاضر خواهند بود و بر روند صادرات نظارت مي‌کنند.
وي سهم ساخت داخل در اجراي پايانه جاسک را بيش از 90 درصد دانست و گفت: در مجموع 47.6 کيلومتر لوله‌گذاري در بخش خشکي و دريا در اين طرح انجام خواهد شد که از اين ميزان 45 کيلومتر در بستر دريا بوده که 30 کيلومتر آن اجرا شده است و بقيه نيز تا 3 هفته آينده به اتمام مي‌رسد.
مجري پايانه جاسک با اشاره به اينکه گوي‌هاي شناور بعدي در خرمشهر ساخته مي‌شود، گفت: گوي بعدي شهريور ماه آماده نصب است و اميدواريم بخش ساحلي را با تمام ظرفيت تا پايان سال 1400 تکميل کنيم. به گزارش ايرنا، خط لوله گوره – جاسک به طول هزار کيلومتر با تکيه بر توان داخلي احداث شده است. هدف از احداث اين خط لوله، انتقال روزانه يک ميليون بشکه نفت توليدي در خوزستان به سواحل مکران، ذخيره سازي نفت در کنار سواحل درياي عمان، صادرات نفت ايران از پايانه جديد، تضمين استمرار نفت خام، ارتقا جايگاه ايران در بازارهاي بين‌المللي، تمرکززدايي از خارک و توسعه پايدار و اشتغال‌زايي در سواحل مکران عنوان شده است. در ساخت اين خط لوله 5 هزار نفر اشتغال مستقيم و 10 هزار نفر اشتغال غيرمستقيم ايجاد شده است. احداث خط لوله گوره - جاسک و پايانه صادراتي نفت خام در بندر جاسک، از طرح‌هاي اولويت‌دار شرکت ملي نفت ايران است که با استفاده حداکثري از توان پيمانکاران و سازندگان داخلي در دست اجرا قرار دارد. شرکت ملي نفت ايران، حدود پنج هزار هکتار از اراضي سواحل مکران واقع در 65 کيلومتري غرب شهر جاسک، نزديکي‌هاي کوه مبارک را به منظور احداث طرح‌هاي ويژه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي تحصيل و جانمايي کرده که با توجه به تصويب احداث خط لوله 42 اينچ انتقال نفت خام گوره - جاسک، بخشي از اراضي تحصيل‌شده غرب جاسک به‌منظور احداث پايانه صادرات نفت خام و احداث مخازن ذخيره‌سازي نفت خام تخصيص يافته‌اند.
اين طرح مشتمل بر بخش‌هاي ساخت حدود هزار کيلومتر خط لوله 42 اينچ، پنج ايستگاه پمپاژ، تجهيزات اندازه‌گيري و پايش، احداث مخازن ذخيره‌سازي و ساخت اسکله صادراتي است و با اجراي آن، امکان انتقال روزانه يک ميليون بشکه نفت خام از پايانه نفتي گوره در استان بوشهر به منطقه جاسک در ساحل درياي عمان فراهم مي‌شود و جاسک به عنوان دومين پايانه صادراتي نفت خام کشور، اهميت راهبردي مي‌يابد. در مجموع، دريافت روزانه يک ميليون بشکه نفت خام سبک و سنگين از خط لوله 42 اينچ گوره - جاسک و ارسال به پايانه صادراتي جاسک، ذخيره‌سازي 10ميليون بشکه انواع نفت خام، قابليت گسترش ظرفيت نگهداري و صادرات با توجه به نيازهاي آينده، قابليت دريافت و ذخيره انواع نفت خام از طريق گوي‌هاي شناور دريايي، ايجاد شرايط لازم به منظور احداث پايانه صادراتي جديد جاسک و تضمين استمرار صادرات نفت خام کشور، متنوع کردن منابع صادراتي نفت خام، امکان تأمين خوراک پالايشگاه‌هاي برنامهريزي‌شده براي احداث در بندر جاسک با هدف حضور در بازار جهاني فرآورده‌هاي نفتي و مهيا کردن زيرساخت‌هاي لازم در منطقه به منظور ايجاد صنايع وابسته از دستاوردهاي طرح توسعه مکران است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه