روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ شنبه ۲۶ تير - شماره 3940

سخنگوي کميسيون انرژي مجلس؛

تعرفه گذاري پلکاني برق عادلانه نيست

  سخنگوي کميسيون انرژي مجلس گفت: در نظام تعرفه گذاري موجود هر کسي بيش‌تر مصرف کند، يارانه بيش‌تري به او تعلق مي‌گيرد و اين عادلانه نيست.
در نظام تعرفه گذاري فعلي به دليل يارانه بالاي تمامي سطوح مصرفي پر مصرف‌ها، بسياري از مشترکين پرمصرف‌، انرژي بسيار ارزاني مي‌پردازند. اين وضعيت باعث شده است بسياري از افراد پرمصرف به نسبت قيمت واقعي که بايد بپردازند، فاصله زيادي داشته باشند،.
نمونه اخير آن بحث قبض برق علي کريمي فوتباليست سرشناس بود که با وجود مصرف بالا، يارانه بسياري را دريافت کرده بود. البته نبايد به افراد پرمصرف خرده گرفت؛ مشکل اصلي نظام تعرفه‌گذاري انرژي در ايران است. بايد به سرعت اين نظام تعرفه گذاري اصلاح و براي افراد پرمصرف به صورت پلکاني افزايش قيمت پيدا کند. در تعرفه گذاري پلکاني افزايشي يا IBT، که تعرفه پرداختي متناسب با مصرف انرژي افزايش مي‌يابد، با اجراي اين سياست در بخش خانگي علاوه بر ثابت ماندن هزينه انرژي براي 90 درصد افراد جامعه، پرمصرف‌ها نيز بايد مصرف انرژي خود را بهينه کنند يا هزينه واقعي و بدون يارانه آن را بپردازند.
با تعرفه‌گذاري پلکاني، عملاً انرژي صرفه‌جويي خواهد شد که در نتيجه امکان صادرات و ايجاد منابع پايدار براي کشور فراهم مي‌شود.
در همين ارتباط مصطفي نخعي نماينده مردم خراسان جنوبي در مجلس شوراي اسلامي و سخنگوي کميسيون انرژي در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص کمبود برق و نقش نظام تعرفه گذاري در خاموشي و قطعي‌هاي برق اخير، توضيح داد: طبق گزارش آژانس بين‌المللي انرژي در سال 2018 حدود 70 ميليارد دلار يارانه انرژي در کشور توزيع شده است که اين عدد بسيار بالايي است و ديگر اينکه شدت مصرف انرژي در کشور ما بالا است و در بهينه مصرف کردن چه در بخش خانگي و چه در بخش صنعت و نيروگاهي مشکلات زيادي داريم و آن گونه که بايد تلاش صورت نگرفته و با وجود اينکه قانون نيز تکليف کرده است، اقدامات اجرايي مناسبي متأسفانه طي سنوات گذشته انجام نشده است.
وي در ادامه افزود: در اين سال‌ها همواره با افزايش شدت مصرف انرژي، به دنبال افزايش توليد بوده‌ايم، يعني تمام تلاش صورت گرفته اين بوده تا با مصرف افسار گسيخته‌اي که در کشور افزايش پيدا مي‌کند، توليد را افزايش دهيم. لذا يک اقدام اساسي در اين خصوص بايد انجام شود.
سخنگوي کميسيون انرژي در ادامه، تاکيد کرد: با توجه به اين‌که وزارت نيرو و به طور کلي دولت‌ها در سنوات گذشته، تکاليفي که در زمينه‌ي توليد برق بوده است را چه در بخش نيروگاههاي حرارتي، تجديدپذير يا هسته‌اي و چه در بحث تعرفه گذاري و نيز بهينه‌سازي و اصلاح الگوي مصرف و جلوگيري از هدر رفت انرژي اقدامات درستي صورت نگرفته است، موجب شده که در حال حاضر با قطعي‌هاي مکرر برق و آسيب‌هاي جدي که متوجه کشور است، مواجه شويم.
وي با اشاره به استخراج رمزارزها به عنوان يک عامل کمبود برق‌هاي اخير کشور، عنوان کرد: رمزارزها يکي از منابع مصرف انرژي برق در کشور هستند. استخراج رمز ارزهايي که در کشور انجام مي‌گيرد با تکنولوژي قديمي و با بهره‌وري‌هاي بسيار پايين است و متأسفانه به دليل ارزان بودن انرژي به صرفه است و به هر حال سبب افزايش مصرف برق شده است. همه‌ي اين موارد در کنار همديگر باعث شده است که تعادلي در توليد و مصرف برق در کشور وجود نداشته باشد.
تعرفه گذاري پلکاني عادلانه است و سرمايه گذاري را توجيه پذير مي‌کند
نخعي با اشاره به تعرفه گذاري پلکاني، گفت: در قانون بودجه يکي از بندهاي مصوب شده اين است که مشترکين با مصرف پايين‌تر از الگوي مصرف، برق، آب و گاز رايگان دريافت کنند و هزينه اين مشترکين با دريافت مبالغ بالاتر از مشترکين پرمصرف که بالاتر از الگوي تعريف شده‌مصرف دارند جبران مي‌شود. اين نحوه تعرفه گذاري از کساني که مصرف کمتري دارند حمايت کرده و مشوق مردم به مصرف کمتر است و از طرف ديگر، به نوعي جريمه‌اي براي مشترکان با مصرف بالا محسوب مي‌شود.
وي در خصوص عادلانه تر بودن تعرفه گذاري پلکاني افزود: در نظام تعرفه گذاري موجود هر کسي بيش‌تر مصرف کند، يارانه بيش‌تري به او تعلق مي‌گيرد و اين عادلانه نيست. درحاليکه در تعرفه گذاري پلکاني، مصارف بالاتر مشمول قيمت‌هاي بيش‌تر مي‌شوند و به صورت پلکاني مبلغ آن متناسب با مصرف بيشتر، افزايش مي‌يابد که تا حدودي جبران توزيع ناعادلانه يارانه انرژي خواهد بود.
نماينده مردم نهبندان در مجلس شوراي اسلامي درباره تأثير تعرفه گذاري در ورود بخش خصوصي به صنعت انرژي، مطرح کرد: بخش زيادي به تعرفه‌گذاري و ارزان بودن انرژي مربوط است و بخش ديگر نيز به مطالباتي که بخش خصوصي از دولت دارند ارتباط پيدا مي‌کند، يعني اگر وزارت نيرو مطالبات بخش خصوصي را به موقع پرداخت کند و به تعهدات خود پايبند باشد وضعيت سرمايه گذاري بخش خصوصي در صنعت انرژي بهتر خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه