روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۲ تير - شماره 3938

تاثیر تحریم‌ها بر ما

 علی بیگی - مترجم- آثار شدید تحریم‌های اقتصادی بر معیشت مردم بیش از پیش نمایان شده است.به باور فعالان اقتصادی اگر کسی منکر اثرات تحریم بر اقتصاد ایران شود، مشخص است که یا در ایران زندگی نمی‌کند یا از اقتصاد چیزی نمی‌داند وگرنه تحریم روی زندگی تک‌تک افراد این کشور و معیشت آنها تأثیرگذار است. اگر کسی منکر پیامدهای اثرات تحریم بر اقتصاد ایران شود، مشخص است که یا در ایران زندگی نمی‌کند یا از اقتصاد چیزی نمی‌داند. وگرنه مشخص است تحریم روی زندگی تک‌تک افراد این کشور و معیشت آنها تأثیرگذار است. مگر می‌شود کشوری که حدودی نیمی از اقتصادش به صورت مستقیم و غیرمستقیم با نفت اداره می‌شد و نقش نفت در درآمدهای ارزی‌اش بیش از دو سوم کل درآمدهای ارزی بوده، در فقدان این درآمدها متأثر نشده باشد؟
سی‌ان‌بی‌سی براساس گزارش‌های صندوق بین‌المللی نگاهی داشته به آسیب‌هایی که در طول تحریم‌های اخیر آمریکا بر اقتصاد ایران وارد شده است.اقتصاد ایران پس از سال‌ها تحریم‌های ایالات متحده با آسیب جدی مواجه شده و تهران اصرار دارد واشنگتن باید این محدودیت‌ها را به حالت تعلیق درآورد تا دو طرف بتوانند به مذاکرات هسته‌ای برگردند.هر دو کشور علاقه خود را برای بازگشت به میز مذاکره اعلام کرده‌اند، اما نه ایالات متحده و نه ایران نمی‌خواهند تسلیم دیگری شوند.ایران توافق هسته‌ای را که به‌طور رسمی به‌عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) شناخته می‌شود، با ایالات متحده، چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آلمان در سال 2015 امضا کرد.اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده در سال 2018 از توافق خارج شد و تحت سیاست «حداکثر فشار» تحریم‌هایی را اعمال کرد تا ایران را مجبور به بازگشت به مذاکرات کند.
1-در این گزارش، تخمین زده شده است که اقتصاد ایران از سال 2017 تا پایان 2020 حدود 4.99 درصد منقبض (کوچک) شده است.در مقایسه، ایران در سال 2016 پس از امضای توافق هسته‌ای، رشد اقتصادی شدید رشد 12.5درصدی را تجربه کرده است. با این حال، این رشد، کوتاه مدت بود.آبرامز، نماینده ویژه سابق ایالات متحده در مسائل ایران در دوران دولت ترامپ که اکنون عضو ارشد مطالعات خاورمیانه در شورای روابط خارجی (CFR) است، گفته نمی‌توانیم دقیقا بگوییم تاثیر این تحریم‌ها روی اقتصاد ایران چقدر بوده است، اما کاملاً واضح است که این تحریم‌ها بر اقتصاد ایران و بودجه دولت تأثیر داشته است.
2-تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها تا 46درصد کاهش پیدا کرده است و صادرات نفت ایران نیز نزدیک به صفر رسیده بود. براساس گزارش‌های یک ماه اخیر صادارت نفت ایران درحال بهبود قابل توجهی است و صندوق بین‌المللی پول، افزایش صادرات نفت ایران را ادامه‌دار برآورد کرده است.با این حال، آبرامز گفته: این تحریم‌ها توانایی ایران در فروش نفت را کاهش داده و از بازگرداندن پول حاصل از فروش نفت به ایران جلوگیری می‌کند.او ادامه داد: میلیاردها دلار در بانک‌های عراق و چین و کره جنوبی بلوکه شده است که ایران به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند به آنها دست بزند.
3-صادرات و واردات پس از اعمال مجدد تحریم‌ها به شدت کاهش یافت. علاوه بر نفت، فلزات صنعتی ایران، منبع بزرگی از درآمد صادرات این کشور نیز تحریم شدند.تخمین صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که ایران در سال 2020 به 3.45 میلیارد دلار کسری تجاری رسیده است. طبق گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول، این کشور در سال 2019 مازاد تجاری 6.11 میلیارد دلاری داشته است.
4-واحد پول ایران از اوایل سال 2018 به‌طور مداوم کاهش یافته است، اما متیو بیگ، تحلیلگر ارشد جهانی در Stratfor، گفت که ریال «تا حدودی تثبیت شده است”.هنوز هم ارزش آن در بازار غیررسمی بیش از 250،000 ریال در هر دلار است- این بسیار دور از نرخ رسمی بانک مرکزی 42000 ریال در هر دلار است که برای بیشتر کالاهای وارداتی استفاده می‌شود.ارز ضعیف ، واردات را برای ایرانی‌ها گران می‌کند و تورم بالا به معنای افزایش هزینه‌های زندگی است، آن هم در زمانی‌که مردم در حال حاضر با یک اقتصاد ضعیف و بازار کار ضعیف‌تر، دست و پنجه نرم می‌کنند.
5-براساس این گزارش رشد نرخ بیکاری در ایران ادامه‌دار پیش‌بینی شده است. بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می شود که در سال 2021 حدود ۱۲.۴ درصد از جمعیت کشور بیکار باشند.
6-دولت ایران بیش از توان خود هزینه می‌کند و کسری مالی در حال گسترش است. گرچه این همیشه چیز بدی نیست، اما می‌تواند توانایی کشور در بهبود فعالیت اقتصادی و بازیابی از بیماری همه‌گیر ویروس کرونا را محدود کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه