روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۲ تير - شماره 3938

کار بزرگ تیم ظریف در وین

تحریم‌هایی که آمریکا حاضر به لغو آن‌ها شد

  وزارت خارجه در گزارشی که دیروز به مجلس فرستاد فهرستی از تحریم‌هایی که آمریکا در وین حاضر به لغو آن ‌ها شده است اعم از تحریم های برجامی و تحریم های دوران ترامپ را برشمرد.
در آخرین گزارش برجام که وزارت خارجه به مجلس فرستاده است درباره مذاکرات وین آمده است:
بر اساس چهارچوبی که تاکنون در مذاکرات وین به دست آمده است، در صورت حصول توافق و بازگشت آمریکا به ۲ برجام، کلیه تحریم‌هایی که وفق برجام رفع شده بودند، مجدداً رفع خواهند شد. علاوه بر این، کلیه تحریم‌های ترامپ که در صورت استمرار عضویت آمریکا در برجام، نمی‌توانستند وضع شوند ولو به بهانه‌های دیگر نیز رفع خواهند شد. بر این اساس، طرف مقابل عنوان میدارد که در نتیجه بازگشت به برجام، تمامی تحریمهای ذکر شده در برجام ) به شمول بخشی، موضوعی یا شخصی)  و نیز کلیه تحریم‌های وضع شده بعدی که مانع انتفاع ایران از آثار لغو تحریم‌های برجامی می‌شوند رفع خواهند شد. تمامی تحریم های موضوعی علیه اقتصاد ایران شامل تحریم های قبل از برجام )مالی و بانکی، بیمه، انرژی و پتروشیمی، کشتی رانی، کشتی سازی و بخش بنادر، طلا و فلزات گرانبها، نرم افزار، صنعت خودرو، فروش هواپیما و خدمات مربوطه، و واردات فرش و مواد غذایی از ایران)؛ و تحریم های بعد از برجام، زمان ترامپ (صنایع فلزات ایران، صنایع معدنی، عمران، صنایع نساجی، تولید) رفع خواهند شد.  در نتیجه، آثار این رفع تحریم‌ها به صورتی خواهد بود که کلیه اشخاص غیرآمریکایی، برای اقدام و فعالیت در حوزه‌های زیر با موانع تحریمی آمریکا روبرو نخواهند بود:
الف ـ رفع تحریم های مالی و بانکی
ب ـ رفع تحریمهای مربوط به نفت، گاز و پتروشیمی
پ ـ رفع تحریمهای مربوط به بیمه:
ت ـ رفع تحریمهای مربوط به کشتیرانی، کشتی‌سازی و بنادر
ث ـ رفع تحریمهای مربوط به طلا و فلزات گرانبها
ج ـ رفع تحریم‌های مربوط به بخش خودروسازی
چ ـ رفع تحریمهای مربوط به نرم افزار و فلزات (تحریم برجامی)
ح ـ رفع تحریمهای مربوطه به بخش های آهن، فوالد، آلومینیم و مس (تحریم ترامپ)
خ ـ رفع تحریمهای بخش های ساخت و ساز، معدن، تولید، منسوجات و بخش مالی
د ـ حوزه هواپیمایی
ذ ـ صادرات فرش و اقلام خوراکی
در صورتی که در وین توافق حاصل شود، آمریکا اجرای قوانین کنگره به شرح زیر را متوقف خواهد کرد؛ لذا این تحریم ها فاقد آثار اجرایی خواهند بود:• قانون مجوز دفاعی سال ۲۰۱۲م.• قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه سال ۲۰۱۲م.• قانون آزادی ایران و مبارزه با اشاعه. قانون تحریمهای ایران در مورد قوانین لغو روادید.و قانون مبارزه با دشمنان آمریکا از طریق تحریم (کاتسا)
ایاالت متحده متعهد است که هیچ یک از مفاد این قوانین اجرای کامل تعهدات برجامی توسط آمریکا را خدشه دار نکند. این بدان معناست که هر دو قانون بر اجرای کامل تعهدات برجامی آمریکا بالاثر خواهند بود. چنانچه خلاف آن ثابت شود، در واقع نقض تعهدات آمریکا ذیل برجام تلقی خواهد شد، که می‌تواند با واکنش جمهوری اسلامی ایران بر اساس حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و۳۶ برجام مواجه گردد.
آمریکا همچنین در صورت توافق کامل فرمانهای اجرایی زیر را لغو می‌کند:
مربوط به قبل از برجام:• فرمان اجرایی ۱۳۷۵۴،• فرمان اجرایی ۱۳۵۹۰،• فرمان اجرایی ۱۳۶۲۲،• فرمان اجرایی ۱۳۶۴۵،• فرمان اجرایی ۱۳۶۲۸،
مربوط به زمان ترامپ:• بخشی از فرمان اجرایی ۱۳۸۴۶،• فرمان اجرایی ۱۳۷۸۱(تحریم صنایع فلزات ایران)،• فرمان اجرایی ۱۳۹۰۲(تحریم صنایع معدنی، عمران، نساجی و تولید)،• فرمان اجرایی ۱۳۸۷۶(تحریم علیه دفتر مقام معظم رهبری و مجموعه‌های وابسته)،
همچنین شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان به اصلطلاح  «سازمان تروریستی خارجی»  ابطال خواهد شد. علاوه بر این بیش از هزار شخص حقیقی و حقوقی فرد، نهاد، کشتی و هواپیما از فهرست تحریمهای آمریکا خارج می‌شوند. این فهرست شامل:
• تمامی بانکها و موسسات مالی (به جز یک مورد)• تمامی شرکتهای بیمه‌ای،• تمامی شرکتهای نفتی، پتروشیمی و پالایشگاه‌های ایرانی،• اغلب شرکتهای حمل و نقل، کشتیرانی و کشتی‌سازی،• اغلب شرکتهای بزرگ در زمینه فلزات،• سازمان انرژی اتمی و شرکتها و موسسات پژوهشی وابسته به آن.
  آمریکا حاضر به لغو این تحریم‌ها نیست
در گزارش وزارت خارجه آمده است: در عین حال آمریکا حاضر به رفع بخشی از تحریمهای خود، شامل «تحریمهای اولیه» که افراد و نهادهای آمریکایی را از مبادلات اقتصادی با ایران منع می‌کند و از سالهای آغازین انقلاب اسلامی برقرار و به تدریج انباشته شده است، و نیز فهرستی از افراد و نهادهای ایرانی که به بهانه‌های غیرهسته‌ای وضع شده‌اند (مثل به اصطلاح تروریسم، موشکی، حقوق بشر و ...) نمی‌باشد و جمهوری اسلامی ایران نیز اساساً هیچگاه در مورد این موضوعات مذاکره نکرده و نمی‌کند. لازم به یادآوری است که مذاکرات وین با کشورهای ۱+۴، و از طریق آنان با آمریکا، صورت گرفته است. مذاکرات غیرمستقیم سختی‌ها و محدودیت‌های خود را دارد: زمانبَر است، و به سادگی در معرض سوءتفاهم قرار می‌گیرد. با این حال با توجه به سیاست اصولی کشور مبنی بر عدم مذاکره مستقیم با آمریکا، تلاش گردید با استفاده از مذاکرات مستمر و طولانی با بقیه اعضای برجام، و تبادل مرتب متون کتبی، حتی الامکان راه هرگونه سوءتفاهم و یا سوءاستفاده بسته شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه