روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۶ خرداد - شماره 3919

مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان:

مسیرهای ریلی منطقه آذربایجان نیاز به توجه بیشتر دارد

 آذربایجان شرقی - لیلا پاشایی: مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان گفت: مسیرهای ریلی حوزه استحفاظی این منطقه منحصر به فرد بوده و نیاز به توجه بیش از پیش در فصل تابستان دارد.
محمدرضا قربانی، در جلسه ستاد ارتقای ایمنی و مدیریت بحران راه آهن منطقه آذربایجان با محوریت تمهیدات فصل گرما افزود: وجود شیب ۲۸ در هزار در مسیر تبریز- جلفا، قوس های ۲۵۰ یا ۳۰۰ در مسیر مراغه - میانه و کوهستانی بودن منطقه لزوم نظارت همه جانبه و بیش از پیش بر مسیرهای ریلی این منطقه را در فصل تابستان می طلبد.
وی اظهار داشت: در این راستا باید اقدامات لازم برای توجه به درجه حرارت ریل و کنترل و مقایسه آن با دمای تعادل منطقه داشت و بازدید مستمر از قوس های با شعاع کمتر از ۷۰۰ متر، شناسایی نقاط دارای کمبود بالاست، تامین برنامه زمان های مسدودی مورد نیاز با در نظر گرفتن زمان مناسب و کافی برای کار در زیر دمای تعادل و اعلام کاهش سرعت در بلاک در صورت بالاتر رفتن دما از دمای تعادل جهت سیر ایمن قطارها انجام شود. قربانی، با اشاره به افزایش دما در فصل تابستان بر ممنوعیت انجام عملیات جوشکاری خطوط در دمای بالاتر از دمای تعادل منطقه و ممنوعیت استفاده از شعله جهت برش ریل تاکید کرد. در این جلسه بر آماده به کار بودن تجهیزات برق اضطراری، اطمینان از سلامت سیستم های تامین آب آشامیدنی، سیستم های اعلام و اطفاء حریق و شارژ کپسول های آتشنشانی از منظر کیفیت و کمیت، آماده بکار بودن سیستم آب آتشنشانی، بررسی میزان رطوبت چاه ارت بصورت منظم، راه اندازی سیستم های تهویه و سرمایشی جهت تامین سلامت و دمای مناسب در ایستگاه ها، نمازخانه ها، سالن های انتظار و سرویس های بهداشتی تاکید شد.
در این جلسه همچنین بر وجین کردن علف های هرز داخل محوطه های عملیاتی، تجهیز کلیه لکوموتیوها به سیستم اطفاء حریق، عدم استفاده از ترمز دینامیک به صورت مستمر برای جلوگیری از بروز آتش در موتورهای تراکشن و حداقل استفاده از سیستم کروز در لکوموتیوهای پیشرفته مانند زیمنس یا آلستوم، الزامی بودن حضور بازرسین فنی قطار در سوزن های ورودی ایستگاهها در هنگام ورود قطارها حتی قطارهای عبوری جهت کنترل عیوب واگن های در حال سیر با تجهیزات کامل، عدم انبار نمودن تراورس های چوبی در کنار خطوط ایستگاه های تشکیلاتی و پرتردد تاکید شد. نخستین خط راه آهن ایران یک قرن قبل در حد فاصل تبریز تا بندر شرفخانه دریاچه ارومیه توسط روس ها ساخته شد. راه‌آهن آذربایجان به عنوان یکی از نواحی نوزده‌گانه راه‌آهن ایران در محورهای تبریز - میانه، تبریز- جلفا، تبریز- رازی، مراغه - ارومیه و در آینده نزدیک میانه - بستان آباد فعال است و خطوط ریلی این ناحیه به حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر می رسد. راه‌آهن آذربایجان به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خدمت‌رسانی می‌کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه