روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ يکشنبه ۲۳ خرداد - شماره 3916

هشدار به دولت و شورای آینده؛ کرونا تمام شود شهر پارکینگ می‌شود

 یک کارشناس ترافیک و معاون پیشین پلیس راهور تهران بزرگ به تشریح اولویت‌های ضروری برای دولت و مدیریت شهری آینده در حوزه ترافیک و ایمنی حمل و نقل پرداخت و تاکید کرد که با پایان کرونا، شهرها با معضل جدی ترافیک روبه‌رو خواهند بود.
سرهنگ مسعود جبارزاده به اولویت‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و نیز شوراهای شهر در حوزه ترافیک پرداخته است. او در این گفت‌وگو به ارتباط میان ترافیک، تصادفات، آلودگی هوا  و ... پرداخته و معتقد است که دولت آینده باید یکپارچه‌سازی مدیریت ترافیک و حمل‌ونقل را در دستورکار خود قرار دهد. به عقیده او نباید میان متولیان سفرهای درون شهری و برون شهر اختلاف نظر وجود داشته باشد و یک نهاد واحد باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند.
جبارزاده دغدغه‌ای جدی پیرامون مدیریت ترافیک هم دارد و بر این باور است که با پایان همه‌گیری کرونا، شهرهای بزرگ کشور به یک پارکینگ بدل خواهند شد، از این رو دولت و مدیران شهری آینده باید حتما برای مدیریت این پدیده برنامه‌ریزی کنند. همچنین در اجرای طرح‌های کم اثری نظیر زوج و فرد نیز بازنگری انجام شود.
معاون پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ بر ضرورت توجه و تاکید بر محله‌محوری و ارتباط آن با کاهش ترافیک و حتی کاهش جانباختگان حوادث رانندگی نیز تاکید دارد و می گوید: دولت می‌تواند با بازنگری در مدل کاری کارمندان و اعمال دورکاری حجم ترافیک را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. او بر ضرورت توجه به حمل و نقل ریلی نیز تاکید دارد و بر این باور است که دولت باید برای شهروندان جذابیت‌ها و مشوق‌هایی را ایجاد کند تا به جای استفاده از خودروی شخصی در سفرهای درون و برون شهری، از ناوگان امن ریلی استفاده کنند، موضوعی که تاکنون رخ نداده است. دوچرخه محوری و تمرکز بر وسایل نقلیه غیرموتوری در شهرهای بزرگی نظیر تهران نیز از دیگر مواردی است که جبارزاده در این گفت‌وگو به آن پرداخته است. جبارزاده گفت: حمل و نقل پایدار، ضرورت انکارناپذیری است که نامزدهای انتخابات و به خصوص انتخابات ریاست جمهوری باید برای آن برنامه داشته باشد. امروزه حمل و نقل یکی از اجزای لاینفک مهم اقتصاد ملی محسوب می‌شود و به‌ دلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد. وی با بیان اینکه این بخش دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان دارد، گفت: حمل و نقل در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی نقش غیرقابل انکاری دارد و از دیرباز توسعه اقتصادی در گروی توسعه بازرگانی بوده وتوسعه بازرگانی نیز وابسته به پیشرفت فناوری های حمل ونقل بوده است.  جبارزاده با بیان اینکه بی‌کفایتی در مدیریت صحیح حمل و نقل تبعات منفی غیر قابل جبرانی برای کشور درپی دارد، تصریح کرد: مساله حمل و نقل در کشور ما همواره به عنوان یک چالش مطرح شده و به نوعی می توان اذعان داشت که حمل و نقل ما دچار یک بیماری است که صرفا با تدابیر کلان دولت قابل حل خواهد بود.  طی سال های گذشته دولت ها عملا به این مساله آنطور که باید و شاید نپرداختند، در حالی که کشورهای توسعه یافته تمرکز خود را در این بخش گذاشته و با اقدامات راهبردی موجبات رشد اقتصادی را فراهم آورده اند. لذا در این برهه از کشور و در حالی که انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم، آنچه که از کاندیدهای ریاست جمهوری انتظار می رود و تا کنون هم به آن پرداخته نشده، برنامه هایی هست که هر یک از این عزیزان برای توسعه حمل و نقل باید داشته باشند. به گفته این کارشناس حوزه ترافیک، موفقیت در مدیریت حمل و نقل نیازمند برنامه ریزی مطلوب در جهت توسعه حمل و نقل پایدار است. در پایداری حمل و نقل سه شاخص کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی و کاهش مرگ و میر و ضایعات ناشی از تصادفات مطرح است که برای به ثمر رسیدن آن بایستی دولت عملا و بصورت فعال در خصوص چالش های موجود برنامه کلان و راهبردی داشته باشد. جبارزاده با بیان اینکه باید یکی از اولویت‌های دولت آتی، یکپارچه کردن مدیریت ترافیک و حمل‌ونقل باشد، گفت: باید بپذیریم که عدم یکپارچگی در مدیریت ترافیک و حمل ونقل همیشه یکی از آفت های این حوزه در کشور بوده و تا کنون این مساله حل نشده و نیازمند تصمیم شجاعانه و قاطع دولت است. مدیریت فعلی حمل و نقل در کشور ما چند وجهی است . این مدیریت در شهرها به عهده شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی است و در بیرون شهری به عهده سازمان راهداری و پلیس راه است. وی ادامه داد: تجربه نشان داده در اغلب موارد تفکرات ناهمسو بین سازمان ها باعث ایجاد تداخل در برنامه ریزی و شکست شده و حتی در خیلی از موارد منجر به هدر رفتن هزینه ها نیز شده است. هرگاه تفکرات این سازمان ها همسو شده، شاهد رشد و ضعیت ترافیک بودیم و عکس آن نیز صادق است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه