روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ شنبه ۲۲ خرداد - شماره 3915

طبق گزارش ماهانه اوپک؛

نفت سنگين ايران گران شد

 جديدترين گزارش ماهانه اوپک نشان داد قيمت نفت سنگين ايران ماه ميلادي گذشته 5.9درصد رشد ماهانه داشته است.
قيمت نفت سنگين ايران در ماه مه به 66 دلار و 72 سنت در هر بشکه رسيد که در مقايسه با 63 دلار در آوريل، سه دلار و 72 سنت معادل 5.9 درصد افزايش نشان داد. ميانگين قيمت نفت سنگين ايران از ابتداي سال 2021 تاکنون 61 دلار و 94 سنت در مقايسه با 37 دلار و 98 سنت در مدت مشابه سال 2020 بوده است.
ارزش سبد نفتي اوپک در مه به 66 دلار و 91 سنت در هر بشکه رسيد که بالاترين ميانگين ماهانه از ماه مه سال 2019 بود و در مقايسه با 63 دلار و 24 سنت در آوريل، سه دلار و 67 سنت معادل 5.8 درصد افزايش داشت. ميانگين ارزش سبد نفتي اوپک از ابتداي سال2021 تاکنون 62 دلار و 16 سنت در هر بشکه بوده که 56.8 درصد افزايش در مقايسه با 39 دلار و 65 سنت در مدت مشابه سال 2020 نشان مي دهد.
طبق گزارش منابع ثانويه، توليد نفت اوپک متشکل از 13 کشور در مه به 25.46 ميليون بشکه در روز رسيد که 0.39 ميليون بشکه در روز در مقايسه با آوريل افزايش داشت. توليد نفت عمدتا در عربستان سعودي، ونزوئلا و ايران افزايش پيدا کرد اما در نيجريه و آنگولا کاهش داشت. توليد نفت ايران 42 هزار بشکه در روز افزايش داشت و به 2.455 ميليون بشکه در روز رسيد.

مديرعامل شرکت توليد برق خبر داد؛
شناسايي بيش از 2 هزار مرکز غيرمجاز رمزارز
 مديرعامل شرکت توليد، انتقال و توزيع نيروي برق ايران گفت: از سال گذشته تاکنون آمار مراکز استخراج غيرمجاز استخراج رمز ارز شناسايي شده به 2 هزار و 800 مرکز رسيده است .
« محمدحسن متولي زاده» افزود:تنها در يک هفته گذشته 29 مرکز استخراج غيرمجاز رمز ارز شناسايي شده است.
وي ادامه داد:  همه مراکز شناسايي شده شخصي و متعلق به افراد بوده اند.
مديرعامل توانير درباره نحوه شناسايي مرکزهاي غيرمجاز استخراج رمز ارز خاطرنشان کرد: ابعاد اين دستگاه ها کوچک است و در عين حال افراد از راه هاي پيچيده اي به تامين برق غيرقانوني اين دستگاه ها مراکز يا دستگاه ها استفاده مي کنند که کار شناسايي را سختتر مي کند .
متولي زاده گفت: بيشتر اين مراکز از برق غيرمجاز استفاده مي کنند و باعث فشار مضاعفي به شبکه مي شوند.
وي نوسان هاي قيمتي رمزارزهارا يکي از مهمترين دلايل سوق پيدا کردن افرد به سمت رمزارزها برشمرد.
مديرعامل توانيروي درباره اينکه ميزان استخراج رمزارزها در ايران چقدر است ادامه داد : ما براساس اطلاعات مراکز بين المللي که استخراج رمزارزها در جهان را رصد مي کنند، صحبت مي کنيم و برپايه آمارهاي اين مراکز، 10 درصد از کل ماينينگ جهان در ايران انجام و حدود 2 هزار مگاوات را شامل مي شود.
متولي زاده با اشاره به اين که امسال شاهد رشد 20 درصدي مصرف برق هستيم، افزود: اين ميزان رشد در تاريخ صنعت برق ايران و شايد جهان بي سابقه باشد.
وي با اشاره به اين که در چندروزي که خاموشي داشتيم، 95 درصد از برق کشور تامين شد و تنها 5 درصد قابل تامين نبود، گفت: ما همه سعي خودرا براي جلوگيري از قطعي برق انجام مي دهيم ولي بدون همکاري مردم اين کار امکان پذير نخواهد بود.
مديرعامل توانيربا اشاره به نقش سازنده رسانه ها در آگاه سازي مردم گفت: اگر همه در تنظيم درجه دماي کولرهاي گازي روي 25 درجه يا استفاده از دور کندکولرهاي آبي  با صنعت برق همکاري و حتي يک لامپ اضافي را خاموش کنيم، مشکلي در تامين برق وجود نخواهد داشت. روز گذشته در ساعت 12 و 48 دقيقه ميزان مصرف به رقم 57 هزار و 566 مگاوات رسيد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه