روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ شنبه ۲۲ خرداد - شماره 3915

آژانس بين المللي انرژي مطرح کرد؛

درخواست سرمايه گذاري 1تريليون دلاري کشورهاي فقير در انرژي پاک

 آژانس بين المللي انرژي اعلام کرد براي اين که ميزان آلايندگيهاي جهان تا سال 2050 صفر شود، سرمايه گذاري در انرژي پاک در اقتصادهاي نوظهور و در حال توسعه بايد هفت برابر شده و تا سال 2030 به بيش از يک تريليون دلار در سال برسد.
در گزارشي که به همراه بانک جهاني و مجمع جهاني اقتصاد تهيه شد، آژانس بين المللي انرژي اعلام کرد که بدون اقدام قاطعتر، انتشار دي اکسيد کربن مرتبط با انرژي در اقتصادهاي نوظهور و در حال توسعه که عمدتا در آسيا، آفريقا و آمريکاي جنوبي قرار دارند در دو دهه آينده به ميزان پنج ميليارد تن رشد مي کند. در مقابل، انتشار کربن در اقتصادهاي توسعه يافته به ميزان دو ميليارد تن کاهش پيدا مي کند و در چين سير يکنواختي خواهد داشت.
فاتح بيرول، مدير اجرايي آژانس بين المللي انرژي در بيانيه اي اعلام کرد در بسياري از اقتصادهاي نوظهور و در حال توسعه آلودگي سير صعودي دارد در حالي که سرمايه گذاريهاي انرژي پاک رو به افول است و شکاف خطرناکي در تلاشهاي جهاني براي رسيدن به اهداف اقليمي و انرژي پايدار ايجاد کرده است. بسياري از کشورها به منابع مالي لازم براي گذار سريع به يک آينده انرژي سالمتر و موفقتر دسترسي ندارند و اثرات زيان آور بحران کوويد 19 در بسياري از نقاط جهان در حال توسعه تاثير طولاني تري بر جاي خواهد گذاشت.
طبق گزارش آژانس بين المللي انرژي، اگرچه اقتصادهاي نوظهور و در حال توسعه حدود دو سوم از جمعيت جهان را تشکيل مي دهند اما تنها يک پنجم از سرمايه گذاري در انرژي پاک را دريافت مي کنند. سرمايه گذاريهاي سالانه در همه بخشهاي صنعت انرژي در اقتصادهاي نوظهور و در حال توسعه از سال 2016 حدود 20 درصد کاهش پيدا کرده که بخشي از آن به دليل چالشهايي نظير مقررات ضعيف و عدم اجراي پروژه هاي انرژي پاک سودآور بوده است.
پاندمي ويروس کرونا هم توازن و توانايي مصرف کنندگان براي پرداخت هزينه انرژي را برهم زده و فاينانس دولتي را در مضيقه بيشتري قرار داده است. سرمايه گذاريهاي انرژي پاک در اقتصادهاي نوظهور و در حال توسعه در سال 2020 به ميزان هشت درصد افت کرد و به کمتر از 150 ميليارد دلار رسيد و انتظار مي رود تنها اندکي بهبود در سال 2021 داشته باشد. افزايش سرمايه گذاري به بيش از يک تريليون دلار در سال در دهه جاري مزاياي اقتصادي و اجتماعي بزرگي شامل مشاغل جديد به همراه خواهد داشت. اما مستلزم تلاش قابل توجه براي بهبود فضاي داخلي براي سرمايه گذاري انرژي پاک به همراه تلاشهاي بين المللي براي تسريع روند ورود سرمايه است. فاينانس دولتي براي بازارها و بخشهايي که در مراحل اوليه توسعه قرار دارند و در وضعيتهايي که مهار ريسکها دشوار است مانند پروژه هاي دسترسي به انرژي در جوامع آسيب پذير و دورافتاده به جذب سرمايه گذاري خصوصي نياز دارد.
تيم گولد، مدير واحد دورنماهاي تامين انرژي و سرمايه گذاري آژانس بين المللي انرژي به خبرنگاران گفت: کشورهاي ثروتمندتر بايد عمل به وعده خود براي بسيج سالانه 100 ميليارد دلار فاينانس از سال 2020 را آغاز کنند. بخشي از اين فاينانس براي انرژي پاک در کشورهاي فقيرتر هزينه خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه