روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت - شماره 3901

دشواری‌های حقوقی بایدن در رفع بسیاری از تحریم‌های ایران چه خواهد بود؟

میدان مین ترامپ برای بایدن در سر راه ایران

 امیر صدرآرا- تحریم‌ها علیه ایران به مجموعه اقداماتی از سوی قدرت‌های جهان اطلاق می‌شود که در جهت مجازات حکومت ایران یا وادار کردن این کشور به انجام یا عدم انجام عملی به کار گرفته شده‌است. عمده تحریم‌ها علیه ایران پس از وقوع انقلاب ۵۷، بعد از اشغال سفارت آمریکا در تهران شکل گرفت و در پی چالش بر سر برنامه هسته‌ای ایران شدت بیشتری یافت. تحریم‌های ایران به 4 دسته، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های اتحادیه  اروپا، تحریم‌های تک‌جانبه از سوی کشورهای مختلف مانند ایالات متحده و تحریم‌های کنگره آمریکا تقسیم می‌شود.
 دونالد ترامپ پیش از ترک کاخ سفید بر سر بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها یک میدان مین پیش‌بینی کرده بود. رویترز می‌نویسد، بدون لغو تحریم‌ها بازگشت به برجام ممکن نیست و هزینه لغو برخی ازآنها برای بایدن بسیار گزاف است.
عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی و مسئول هیات ایرانی مذاکره‌کننده در کمیسیون مشترک برجام از ۱۵۰۰ مورد تحریم‌های ایران توسط دولت ترامپ سخن گفته بود.
عراقچی گفته بود، مذاکره بر سر لغو این تحریم‌ها و حذف نام افراد و نهادهایی است که از سوی دولت ترامپ تحریم شده‌اند. درخواست ایران برای رفع این تحریم‌ها یکی از موانع اصلی بر سر بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای را تشکیل می‌دهد.
خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی درباره موضوع رفع تحریم‌ها به میدان مین‌گذاری شده دولت پیشین آمریکا بر سر بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای اشاره کرده است.
این خبرگزاری به نقل از برخی از مقامات و کارشناسان آمریکا، رفع برخی از تحریم‌ها را از سوی بایدن دشوار و دردسرساز ارزیابی می‌کند.
جان اسمیت، رئیس سابق دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا، این سطح از تحریم‌های پیش‌بینی شده از سوی دولت پیشین آمریکا را در کل تاریخ مدرن این کشور بی‌سابقه می‌داند.
“فاینانشال تایمز» از ۷۰۰ مورد تحریم افراد و نهادهای جمهوری اسلامی خبر داده است که رفع و لغو بسیاری از آ‌ن‌ها برای دولت بایدن چندان ساده نیست.
رفع چنین تحریم‌هایی می‌تواند با انتقاد شدید نمایندگان و سناتورهای جمهوریخواه روبه‌رو گردد. به عنوان نمونه، مایک پمپئو، وزیر پیشین امور خارجه آمریکا در دولت ترامپ ماه پیش به موانع حقوقی رفع چنین تحریم‌هایی اشاره کرده بود.
خبرگزاری رویترز با اشاره به این تحریم‌ها نوشته است که گرچه بایدن می‌تواند بسیاری از این تحریم‌ها را لغو کند، اما برای انجام آن باید هزینه کلانی در داخل آمریکا بپردازد. این در حالی است که فروش و عرضه نفت و دیگر فرآورده‌های نفتی ایران منوط به رفع این تحریم‌ها است. همین موضوع باعث دشوار شدن مذاکرات ناظر بر بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه