روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت - شماره 3901

تابستان امسال خشک‌ترین سال‌‌ در 50 سال اخیر است؛

سیاست‌مداران کشور به توسعه پایدار اعتقاد ندارند

   امیر قویدل - عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد شدید از سیاست های کلان و متخصصان کشور بخصوص در حوزه بحران آب،گفت: جتگ آب که از استان ها آغاز شده به روستاها خواهد رسید چرا که طبیعت ایران قربانی سیاست‌های کلان شده است و متخصصان کشور نیز یاید بابت سکوت خود برابر تاریخ پاسخگو باشند.
کلانتری در وبینار  علمی - تخصصی با موضوع « استراتژی های ملی و بین المللی برای مقابله با پدیده های زیست محیطی خشکسالی و گرد و غبار»، افزود: سیاستمداران کشور به توسعه پایدار اعتقاد ندارند.
وی تصریح کرد:  سالانه ۲۰ میلیارد متر مکعب از منابع طبیعی و آب های زیر زمینی اضافه برداشت و منابع آب نیز غارت می‌شود که با این روند ۲۰ سال دیگر ( ۱۴۲۰ ) اطراف زاگرس دیگر اثری از کشاورزی نخواهد بود چون منابع آب را غارت می‌کنیم. رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران هم، درباره کم آبی در تابستان امسال (۱۴۰۰) هشدار داده و آن را «خشک‌ترین» سال‌‌ در ۵۰ سال اخیر خوانده است.
اردکانیان در مراسمی برای بهره‌برداری از چند پروژه صنعت برق گفته است: «این فعالیت‌ها در کنار کار مستمر و شبانه‌روزی است که توسط همکاران صنعت در پهنه کشور و با حمایت و پشتیبانی همه دستگاه‌ها برای عبور موفق از تابستان ۱۴۰۰ که یکی از خشک‌ترین سال‌ها در پنج دهه اخیر است انجام خواهد شد.”
اظهارات اخیر در حالیست که بسیاری از کارشناسان امسال تابستان بسیار سختی را برای کلانشهرهای ایران پیش‌بینی کرده‌اند و در باره احتمال جیره‌بندی آب هم هشدار داده‌اند.از دلایل اصلی این چشم‌انداز منفی کاهش بارندگی در بهار امسال و زمستان پارسال بوده است که به نگرانی‌ها دامن زده و بعضی مقامهای محلی هم در این باره اظهار نظر کرده‌اند.منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان می‌گوید ۸۰ درصد مساحت این استان ا»درگیر خشک‌سالی شدید است،.”او همچنین گفته: «در یک دوره ۱۰ ساله تمام استان اصفهان در معرض خشک‌سالی قرار گرفته است.”
استان کرمانشاه هم خشکسالی کم‌سابقه‌ای طی ۵۰ سال اخیر را تجربه می‌کند.علیرضا کاکاوند، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفته است: «این استان طی فصل آبی جاری از نظر کاهش بارندگی‌ها رتبه اول در کشور را دارد.”وضعیت اخیر به گونه‌ایست که رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ‌ایران گفته: «خشکسالی بی‌سابقه در انتظار ایران است و سایه شوم خشکسالی بعد از کرونا در سال ۱۴۰۰ ایران را در بر خواهد گرفت.”
بر اساس آمارها یکی از خشک‌ترین دوره‌ها در ایران شروع شده‌است. بارندگی در ۸ ماه گذشته حدود نصف مدت مشابه در سال گذشته بوده‌است.خشکسالی و بعضی از سیاست‌ها در سهمیه‌بندی آب باعث شده مناطقی از ایران به خصوص در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان، هرمزگان و کرمان، کم‌آبی بی‌سابقه‌ای را پشت سر بگذارند.
12 کلان‌شهر اراک، اصفهان، بندرعباس، تهران، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد تابستان امسال با بحران تأمین آب مواجه‌اند که از این میان جیره‌بندی آب در کرج به‌عنوان اولین کلان‌شهر بحرانی آغاز شده است. این سخنان شاهین پاک‌روح، معاون توسعه و مهندسی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است که بار دیگر زنگ هشدار خشکسالی را به صدا درآورد و رسماً اعلام کرد ایران وارد خشکسالی شده است.
اما شاید بحران خشکسالی آنجا نگران‌کننده باشد که رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ‌می‌گوید خشکسالی بی‌سابقه در انتظار ایران است و سایه شوم خشکسالی بعد از کرونا در سال 1400 ایران را در بر خواهد گرفت. امسال بهار؛ نه خبری از بارش‌های سیل‌آسای چند سال اخیر بود و نه از بارش‌های معمول بهاری، ضمن آنکه در زمستان نیز میزان بارش‌ها به‌شدت کاهش پیدا کرده بود، همین مسئله باعث شد کارشناسانی که تا چندی پیش اعلام می‌کردند که سالهای خشکسالی به پایان رسیده است، در تغییر موضعی ملموس، مدعی شوند که سالی خشک و کم‌بارش پیشِ‌رو خواهیم داشت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه