روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت - شماره 3901

بحران آب در ایران جدی است

 مجتبی سادات حسینی- به طور کلی خشکسالی به نبود یا اندک بودن باران در یک دوره طولانی گفته می شود که باعث عدم توازن در میزان آب و در نتیجه آن کمبود آب، نابودی گیاهان، کم شدن شدت جریان آب، کاهش عمق آب های سطحی و خاک مرطوب و نیز فرسایش خاک می شود. به عبارتی دیگر خشکسالی زمانی رخ می دهد که تبخیر سطحی و تبخیر آب از گیاهان از حد معمول در مدت معین بیشتر باشد.
ایران تنها کشوری نیست که در سال های اخیر با بحران آب درگیر شده است؛ بلکه جهان در حال تجربه بحران آب است. ایران با قرار گرفتن در کمر بند خشک کره زمین با مشکل کم آبی مواجه است. رشد فزاینده جمعیت و نیاز به محصولات کشاورزی و دامی و محدودیت منابع آب و خاک به عنوان بستر اصلی تولیدات کشاورزی مسئله کم آبی را به گونه ای بسیار جدی فراروی کشور قرار داده است که این امر در کنار سایر پیامدهای احتمالی ناشی از خشکسالی، ضرورت مقابله با آن و ارائه راه حل هایی را به همراه آورده است.
خشکسالی و برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی در سال های اخیر مشکلات عدیده ای برای استان کرمان فراهم ساخته است . از جمله می توان به افت سطح آب های زیرزمینی، نشست سطح زمین حاصل از این افت، تحت تاثیر قرار گرفتن کیفیت آب و مواردی همچون مهاجرت روستاییان به شهرها، حاشیه نشینی، بیکاری و معضلات اجتماعی دیگر اشاره داشت.
به طور کلی خشکسالی به نبود یا اندک بودن باران در یک دوره طولانی گفته می شود که باعث عدم توارن در میزان آب و در نتیجه آن، کمبود آب، نابودی گیاهان، کم شدن شدت جریان آب، کاهش عمق آب های سطحی و خاک مرطوب، فرسایش خاک می شود. به عبارتی دیگر خشکسالی زمانی رخ می دهد که تبخیر سطحی و تبخیر آب از گیاهان از حد معمول در مدت معین بیشتر باشد. ایران تنها کشوری نیست که در سال های اخیر با بحران آب درگیر شده است بلکه جهان در حال تجربه بحران آب می باشد.
ایران با قرار گرفتن در کمر بند خشک کره زمین با مشکل کم آبی مواجه می باشد. رشد فزاینده جمعیت و نیاز به محصولات کشاورزی و دامی و محدودیت منابع آب و خاک به عنوان بستر اصلی تولیدات کشاورزی مسئله کم آبی را به گونه ای بسیار جدی فراروی کشور قرار داده است. در واقع خشکسالی نیز به عنوان یک پدیده طبیعی همچون سایر پدیده های طبیعی به مدد دانش، آگاهی، برنامه ریزی و مدیریت صحیح قابل پیش بینی و کنترل می باشد و با مدیریت صحیح می توان خسارات ناشی از آن را به حداقل رساند.
بحران آب را در ایران جدی است ایران با روند بحران شدید و مزمن آب روبروست که پیامدهای مخرب آن برای نسل های اینده نیز بطور جدی نگران کننده و جبران ناپذیر است . در حال حاضر آب به صورت کالایی اقتصادی ، استراتژیک و امنیتی که تحولات منطقه یی و مهمی را رقم می زند درآمده است .
کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل هدر رفتن آب فرسودگی شبکه های داخلی مشترکان است منازل قدیمی دارای لوله کشی های بسیار فرسوده می باشند و حدود هشت درصد از هدرروی ها مخصوص چنین شبکه هایی است . یکی از بهترین راهای مقابله با کم آبی تفکیک آب اشامیدنی از سایر مصارف است هزینه یی که برای آب شرب صرف می شود تقریباً ده برابر هزینه سایر مصارف است .
سرمایه گذاری روی آب معدنی از دیگر راه حل های کاهش هدررفتن آب محسوب می شود در واقع دولت ها همیشه از صرفه جویی در آب سخن می گویند اما به وعده هایشان عمل نمی کنند .
تصویر کلی نشان از بدتر شدن اوضاع در سالهای آینده دارد زیرا گرم شدن کره زمین موجب کاهش بارندگی و افزایش تبخیر آب و تغییر الگوی ذوب برف ها در مناطق کوهستانی شده است فقط آبریزها و مناطق باتلاقی ، ایجاد تعادل در صرفه جویی و مصرف آب ، تغییر نگرش ها نسبت به آب ، تعمیر تأسیسات زیربنایی فرسوده ، افزایش هزینه های کشاورزی برای مصرف آب ، کاهش آلوده سازی آب و مطالعه بیشتر سامانه های آبرسانی از سایر راهکارهاست.
روزانه میلیونها تن آشغال و موارد زاید به رودخانه ها ، چشمه ها و دریاچه ها ریخته می شود این خود عامل اساسی به خطر افتادن منابع ارزشمند آب است در حالی که هر یک لیتر آب آلوده ، 7 لیتر آب قابل مصرف را نیز آلوده می کند .
اکنون همه مردم نفس های خشک یک سال کم باران و بی طراوت را روی پوست خود احساس می کند این دیگر یک احساس غریب نیست واقعیتی است و بیاییم همه دست بدست هم دهیم تا از گردنه خشکسالی عبور کنیم بیاییم همه دعا کنیم خداوندا کشور ما را از دروغ و خشکسالی نجات ده . 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه