روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت - شماره 3901

رئیس کل گمرک کشور:

هر یک روز رسوب، یک درصد به قیمت کالا اضافه می‌کند

 رئیس کل گمرک کشور گفت: هر یک روز رسوب کالا در گمرکات، یک درصد به قیمت کالا اضافه می‌کند که این امر موجب ضرر بخش تولید کشور می‌شود.
مهدی میر اشرفی رئیس کل گمرکات کشور در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۸ میلیون تن کالا در گمرکات کشور رسوب کرده است که بیش از ۴.۵ میلیون تن از آن‌ها کالا‌های اساسی هستند.
او افزود: این حجم از کالا توسط ۹۰ هزار تریلیون کانتینر در گمرکات رسوب کرده که این موضوع برای اقتصاد کشور به خصوص بخش تولید نگران کننده است.
رئیس کل گمرک کشور بیان کرد: پیش از تحریم‌ها میانگین مدت رسوب کالا در گمرکات کشور از زمان واردات تا ترخیص ۲۰ روز بود، اما حال به ۵۰ روز رسیده است.
میراشرفی ادامه داد: یک عرف جهانی در خصوص رسوب کالا وجود دارد؛ بر این اساس که با توجه به هزینه‌های نگه داری کالا در گمرک، هر یک روز رسوب کالا در گمرک هر کشوری، یک درصد به قیمت آن اضافه می‌کند.
او تصریح کرد: با توجه به اینکه ۸۰ درصد کالا‌های موجود در گمرکات ایران مواد اولیه هستند، با توجه به اصل یک روز مساوی با یک درصد افزایش قیمت، بیشترین ضرر را در این خصوص بخش تولید و در ادامه مصرف کننده می‌بینند.
رئیس گمرک ایران ابراز کرد: از ابتدای سال تاکنون ۴.۵ میلیون تن کالا به ارزش ریالی ۵.۶ میلیارد دلار کالا به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد رشد داشته است.
میراشرفی مطرح کرد: در این مدت بیش از ۱۵.۵ میلیون تن صادرات از کشور به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶ درصد رشد داشته است.
او افزود: وضعیت انتقال کالا از طریق کانتینر‌ها در جهان بسیار گسترش و بهبود یافته است به طوری که کشور با اتصال به سامانه گمرک جهانی می‌توانند متوجه این موضوع شوند که کانتینر وارداتی به کشور خود در حال حاضر کجای راه قرار دارد.
رئیس کل گمرک ایران بیان کرد: ۹۰ درصد کالا‌هایی که به کشور‌های جهانی وارد می‌شوند در گمرکات آن کشور به هیچ عنوان توقف ندارند و گمرک فقط محل عبور است نه نگهداری؛ ۱۰ درصد مابقی هم به دلیل حساسیت کالا و در زمان بسیار کمی در گمرک توقف دارند.
میراشرفی ادامه داد: در سال گذشته در ایران به طور میانگین هر دو روز شاهد یک بخشنامه جدید در بخش صادرات بودیم یعنی بیش از ۱۵۰ بخشنامه که همه آن‌ها مخل تجارت کشور بودند، ابلاغ شد.
او تصریح کرد: همین بخشنامه‌های مخل بزرگ‌ترین دلیل رسوب میانگین ۵۰ روزه کالا در گمرکات ایران است.
رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: تولید ناخالص در کشور‌های توسعه یافته دنیا نشان می‌دهد که تجارت خارجی کشور‌ها نیز افزایش یافته است یعنی این دو مبحث رابطه مستقیم با یکدیگر دارند.
میراشرفی در پایان گفت: بنابراین اولین و مهم‌ترین لازمه توسعه تجارت خارجی کشور رونق تولید و در ادامه رفع موانع صادراتی است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران:
انگیزه برای سرمایه گذاری در بخش مولد
 کاهش یافته است
 رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: با توجه به وضعیت ضعیف بازدهی تولید در کشور، انگیزه برای سرمایه گذاری در بخش مولد از بین رفته است.
مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: انگیزه برای سرمایه گذاری در کشور بسیار کاهش پیدا کرده و از طرفی فرار سرمایه‌ها به خارج از کشور زیاد شده است.
او افزود: سرمایه‌هایی که در داخل استفاده می‌شوند، نیز به سوی بازار‌های غیر مولد رفته‌اند که به هیچ عنوان برای اقتصاد و گردش اقتصادی کشور مناسب نیست.
رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: حجم زیادی از این مشکلات و دست انداز‌های اقتصاد کشور، بحث تورم و ناتوانی دولت در کنترل آن است بنابراین مهم‌ترین و سر سخت‌ترین برنامه رئیس جمهور دولت آینده باید کنترل و در ادامه کاهش نرخ تورم باشد. خوانساری ادامه داد: وضعیت بازار‌های غیر مولد بدین شکل است که در سال ۹۹ دلار ۶۰ درصد، مسکن ۸۰ درصد، سکه ۸۳ درصد و بورس ۱۵۰ درصد بازدهی داشته‌اند، اما سرمایه گذاران پولی و بانکی به دلیل نرخ سوددهی بانک‌ها بیشترین ضرر را دیده‌اند. او تصریح کرد: این وضعیت نشان دهنده این است که سرمایه گذاری در داخل کشور رشد منفی داشته و سرمایه گذاری در بخش مولد و تولید از بین رفته است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تورم اقلام آشامیدنی و خوراکی ابراز کرد: تورم در اقلام خوراکی و نوشیدنی برای دهک‌های یک تا چهار که کم درآمد‌ترین اقشار هستند، ۴۰.۸ درصد، اما برای دهک ۱۰ حدود ۳۶ درصد بوده است؛ در حالی که برخی از این اقلام توسط ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد شده است.
خوانساری مطرح کرد: این موضوع نشان دهنده این است که ارز ترجیحی و یارانه‌ای که دولت برای واردات اقلام اساسی می‌دهد هم به نفع دهک‌های بالاتر جامعه تمام می‌شود. او با ذکر این مطلب که پیش بینی می‌شود چهار سال آینده چالشی‌ترین و حساس‌ترین سال‌های اقتصاد کشور خواهد بود، افزود: بخش خصوصی به دلیل فعالیت مستقیم در بخش اقتصاد مشکلاتی در این بخش دارد که رئیس جمهور آینده باید برای رفع این مشکلات از بخش خصوصی کمک بگیرد.
رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: بخش خصوصی وظیفه خود می‌داند که رئیس جمهور آینده را با چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور رو به رو کند و دولت جدید هم نباید بخش خصوصی را در انجام وظایف تنها بگذارد.
خوانساری در پایان با اشاره به اشتغال‌زایی در کشور اظهار کرد: طی ۱۶ سال گذشته ۱۷ میلیون نفر به جمعیت کار کشور اضافه شدند، اما متوسط اشتغال در مدت مشابه ۳ میلیون اشتغال مفید بوده است؛ این موضوع یکی از مهم‌ترین مباحثی است که نامزد انتخاباتی باید برای آن برنامه جامع و دقیق داشته باشد.

رئیس کل بیمه مرکزی خبر داد؛
پرداخت خسارت ناشی از شیوع کرونا
به واحد‌های تولیدی برای اولین بار در ایران
 رئیس کل بیمه مرکزی گفت: پرداخت خسارت ناشی از شیوع کرونا به واحد‌های تولیدی اولین بار در نظام بیمه ای ایران انجام شد.
غلامرضا سلیمانی افزود: با شیوع بیماری کرونا مشکلات زیادی برای واحد‌های تولیدی ایجاد شد که بسیاری از آن‌ها هنوز ادامه دارد. دولت مسئولیت این مشکلات را به دوش کشیده و برای رفع مشکلات در تلاش است. یکی از دغدغه‌های صنعت بیمه ایجاد محصولی بیمه‌ای در راستای کمک به مردم در مقابل با کرونا است. هدف نظام بیمه‌ای حفظ کرامت انسانی است.
وی گفت: در زمان انعقاد قرارداد بیمه باید مبلغی که از طرف مردم پرداخت می‌شود به میزانی باشد تا در زمان حادثه بتواند خسارت ایجاد شده را جبران کنند. شرکت بیمه تعاون در جبران خسارت ناشی از توقف کسب و کار طرحی را ارائه کرده که مورد تایید بیمه مرکزی قرار گرفته است. این بیمه نامه به نفع مشاغل کشور قرار گرفته و می‌تواند با پرداخت مبلغی منصفانه خسارت مناسبی پرداخت کند.
او گفت: شرکت بیمه تعاون با همراهی بیمه ایران و بیمه مرکزی در راستای کمک به واحد‌های صنفی تلاش کرده است. افرادی که بیمه نامه دارند و در تعطیلات کرونا با افت فروش مواجه شدند، می‌توانند خسارت خود را دریافت کنند. در پرداخت خسارت به تعطیل یا نیمه تعطیل بودن واحدها توجهی نشده است. نکته جالب توجه ثبت این کار در نظام بیمه‌ای جهان است که با نام ایران به جهانیان معرفی شد. از ابتدای همه گیری کرونا و از اسفند ۹۸ پرداختی‌های خسارت های ناشی از کرونا انجام شده است.
سلیمانی بیمه را حافظ کرامت انسانی دانست و گفت: ما می‌توانیم با نظام بیمه‌ای تعهدی را ارائه کنیم که بسیاری از مشکلات را حل کند. هر شرکت بیمه‌ای می‌تواند در هر سال محصول بیمه‌ای جدیدی ارائه کند. در سال ۱۴۰۰ هم محصول بیمه‌ای جدیدی ارائه خواهد شد. شرکت‌های بیمه‌ای تلاش زیادی در مقابله با کرونا دارند.
سلیمانی در جمع خبرنگاران درباره بی اطلاعی اصناف از وجود بیمه توقف کسب و کار اظهار کرد: من بار‌ها از طریق صدا و سیما و سایر رسانه‌ها اطلاع رسانه‌ای کرده ام. باید ما و رسانه‌ها تلاش بیشتری برای اطلاع رسانی داشته باشیم. امیدوار هستیم موج جدید کرونا آغاز نشود، اما از این به بعد اطلاع رسانی‌ها بهتر از گذشته خواهد بود. او درباره علت عدم پیگیری از اصناف گفت: فکر می کنم رسانه‌ها بهترین مراکز اطلاع رسانی هستند، اما ممکن است لازم باشد با اتاق اصناف و اتحادیه‌ها هم در ارتباط باشیم. رئیس کل بیمه مرکزی درباره افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه‌ای گفت: با توجه به این که برای شرکت‌های بیمه‌ای جنرال میزان سرمایه ۱۵۰ میلیارد تومان و برای بیمه اتکایی ۲۵۰ تومان بود و تورمی که در کشور ایجاد شرکت‌های بیمه با مشکل ظرفیت نگهداری مواجه می شدند یعنی نمی‌توانستند بیمه نامه صادر کنند. پیشنهاد افزایش سرمایه ما توسط دولت تایید شد تا تمام شرکت های بیمه‌ای جنرال به ۳۰۰ میلیارد تومان و شرکت‌های اتکایی به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه دهند. همه شرکت‌ها تا پایان سال برای این موضوع زمان خواهند داشت. برخی شرکت ها از ۲ تا ۴ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داشتند. او بیان کرد: سرمایه صندوق بیمه حوادث طبیعی با سرمایه ۵۰ میلیارد تومان توسط دولت تصویب و به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است و به زودی شروع به کار خواهد کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه