روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ يکشنبه ۲۹ فروردين - شماره 3879

بررسی تخلف صورت گرفته از سوی سه مجموعه نماوا، فیلیمو و روبیکا؛

انحصار فرهنگی برای سرکیسه کردن مردم

  پس از اعتراض‌های مردمی به افزایش بهای اشتراک دو پلتفرم نماوا و فیلیمو، حال رئیس ‌کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی می‌گوید تخلف هر دو پلتفرم محرز است و رگولاتوری باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشد.
سال‌هاست پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال در اروپا و امریکا مشغول فعالیت هستند و مخاطبان می‌توانند با پرداخت مبلغی اندک اشتراک خریده و به تماشای اثار مورد علاقه‌شان بنشینند، به طوری که نتفلیکس امروز تبدیل به یکی از بسترهای جهانی برای ارائه اثارش شده و با تولید آثار سینمایی و سریال‌های به نام توانسته با اقبال خوبی مواجه و به یکی از غول‌های استریم جهان تبدیل شود و حتی در جشنواره‌های معتبر سینمایی  حضور یابد و به رقابت بپردازد.
مشترکان این پلتفرم‌ها در نقاط مختلف جهان می‌توانند با پرداخت مبلغی مشخص در قالب‌های مختلف از خدمات و امکانات این استریم‌ها استفاده کنند به نحوی که قیمت پلن پرداخت Basic (برای یک کاربر همزمان و با حداکثر کیفیت ۴۸۰) ۸.۹۹ دلار، پلن پرمیم آن (با کیفیت ۴k و چهار کاربر همزمان) ۱۸.۹۹ دلار و سومین پلن پرداخت یعنی سرویس استاندارد (برای دو کاربر همزمان و کیفیت ۱۰۸۰) ۱۳.۹۹ دلار است. در واقع مخاطب ایرانی می‌تواند با پرداخت ۴۵۶ هزار تومان از این سرویس استفاده کند.
در نقطه مقابل از عمر ورود پلتفرم‌ها به ایران خیلی نمی‌گذرد.  آرام آرام این پلتفرم‌ها در دهه ۹۰ آغاز به کار کردند و کم کم به دلیل شرایط توانستند اسم و رسمی برای خود فراهم کنند. با شیوع کرونا پلتفرم‌ها نیز  با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان مواجه شدند و حالا مدتی است که عملکرد این پلتفرم‌ها که به دلیل کم تعداد بودن انحصاری شده‌اند، با اعتراض مخاطبان روبرو شده است.
حال پس از مطرح شدن اعتراضات مردمی به دلیل افزایش بهای اشتراک این پلتفرم‌ها، معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا در اطلاعیه‌ای در واکنش به اعتراضات به گرانی حق اشتراک VOD ها تأکید و عنوان کرد«به عنوان رگولاتور تخصصی این حوزه از ورود به حوزه قیمت‌گذاری دستوری پرهیز می‌کند و قیمت‌گذاری دستوری سرویس‌ها و خدمات از منظر علمی منسوخ و تجربه شکست‌خورده‌ای است. ساترا خود را تنظیم‌گر توسعه و رقابت در بازار می‌داند و نه مداخله‌گر قیمت‌گذاری خدمات.» بر این اساس نه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) وابسته به وزارت ارتباطات و نه سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) وابسته به صدا و سیما، نظارتی در زمینه تعرفه‌ها بر تلویزیون‌های اینترنتی ندارند و به همین دلیل این دو پلتفرم بدون نظارت، به راحتی می‌توانند بر فضای مجازی حکمرانی می‌کنند.
حالا حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر،رئیس ‌کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر عنوان کرده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد، دو  پلتفرم اشتراک فیلم و یک پیام رسان داخلی در فروش پهنای باند تخلف کرده و ۵۰ درصد هزینه اضافی از مشترکان دریافت کرده‌اند.
او اظهار داشت: به دنبال این تخلف صورت گرفته از سوی سه  مجموعه نماوا، فیلیمو و روبیکا، شکایتی به کمیسیون اصل نود ارائه شد. به این معنی که این پلتفرم‌ها دریافت حق اشتراک خود از کاربران را صفر کرده، اما از سوی دیگر، هزینه فروش پهنای باند را که باید با تعرفه ۵۰ درصد محاسبه می‌شد به صورت ۱۰۰ درصدی محاسبه کرده‌اند.
وی با بیان اینکه این موضوع مورد شکایت قرار گرفته و سوال این است که به چه مستند قانونی این کار انجام شده و چرا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ارتباط با این موضوع ورود نکرده است، افزود: از این رو ما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را برای پاسخگویی احضار کردیم. در جلسه پاسخگویی، از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات خواستیم که مستندات خود را در ارتباط با پیگیری مسئله به عنوان متولی و سازمانی که باید حقوق مصرف کنندگان را رعایت کرده و بر مقررات فضای مجازی نظارت داشته باشد، ارائه کند. از آنها خواستیم که توضیح دهند چه اقداماتی انجام داده‌اند و مستندات خود را در این زمینه ارائه کنند. در این زمینه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نیز به طور شفاهی عنوان کرد که موضوع را به سه  مجموعه تذکر داده و در عین حال فقط روبیکا این مسیر را ادامه می‌دهد که این یک تخلف محرز است.
حال باید دید پس از دریافت این تذکرات و پس از پایان بررسی‌ها، آیا این پلتفرم‌ها مبالغ اضافی دریافت شده را به صاحبانشان باز پس خواهند داد و نظارتی روی این عملکرد انجام خواهد شد و یا همچنان این روند ادامه یافته و مخاطبان در قبال دیدن اثاری که جایشان در تلویزیون ملی خالی است، همچنان باید سرکیسه شوند!

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه