روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ سه شنبه ۱۷ فروردين - شماره 3871

پروازهای کرونایی میان ترکیه و ایران ادامه می‌یابد

کم پولدارها پشت مرز زمینی بمانند

در حالی که روزهای اخیر وزیر بهداشت در نامه ای از وزیر کشور خواست که رفت و آمد به ترکیه از طریق مرزهای هوایی و زمینی یک هفته متوقف شود اما نه تنها پروازها به این کشور متوقف نشده بلکه با ارزان ترین قیمت هم در حال انجام است. گفته می شود نرخ بلیت پرواز تهران - استانبول بین 720 تا 740 هزار تومان است. کاربران از این که مسئولان بی اعتنا فقط شاهد ونظاره گر هجوم مسافران از مرز های ترکیه به داخل کشور و اوج گرفتن کرونای انگلیسی به صورت خاموش هستند ابراز نارضایتی کردند. کاربری نوشت: «از یه طرف می گن کرونای انگلیسی خطرناکه خونه بشینین از یه طرف مرزها رو با یک کشور که درگیر کرونای انگلیسی شده است باز نگه داشتن تا از اون جا سوغاتی کرونا بیارن.»
سازمان هواپیمایی کشور گفت که ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه‌ای برای لغو پروازهای ایران و ترکیه نداشته است. در حال حاضر روزانه بیش از ۱۰ پرواز میان چهار فرودگاه در ایران با دو فرودگاه استانبول و آنکارا در ترکیه انجام می‌شود-
حسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت که خط هوایی میان ترکیه و ایران همچنان به صورت عادی باز است چراکه ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه‌ای برای اعمال محدودیت یا توقف پروازها نداشته است.
ذیبخش گفت که توقف پروازها میان ترکیه و ایران تنها در صورتی انجام خواهد شد که ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه‌ای در این زمینه داشته باشد و به سازمان هواپیمایی ابلاغ کند. سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران روز ۱۱ فروردین در نامه‌ای خطاب به عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور از او خواست تا به دلیل شرایط بحرانی کرونا و وقوع موج جدید شیوع کرونا، ترددهای هوایی و زمینی «به» و «از» ترکیه لغو شود.
درخواست وزیر بهداشت به صورت موقت و تنها برای مدت زمان یک هفته بود. در این نامه همچنین بازگشت شهروندان ایرانی از ترکیه منوط به در دست داشتن تست پی‌سی‌آر منفی شده بود. هم‌اکنون پرواز میان ایران با ۳۳ کشور براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا متوقف شده است. عراق، برزیل، آفریقای جنوبی و انگلیس کشورهایی هستند که دست‌کم تا روز ۱۱ اردیبهشت پرواز عادی با ایران ندارند.
در حال حاضر روزانه بیش از ۱۰ پرواز میان چهار فرودگاه در ایران با دو فرودگاه استانبول و آنکارا در ترکیه انجام می‌شود.
ممنوعیت سفر زمینی به کشور ترکیه
یک مقام مسئول گفت: هیچ سفر زمینی از طریق اتوبوس به کشور ترکیه انجام نمی‌شود، این در حالی است که ترانزیت ما با کشور ترکیه در حال انجام است.
جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌و نقل، با بیان اینکه با توجه به شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ در کشور ترکیه، وزیر بهداشت در نامه‌ای به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با بیماری کرونا، بر ضرورت توقف یک هفته‌ای ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با این کشور  و لزوم همکاری استانداران در این زمینه، تاکید کرده است، افزود: از سال گذشته با توجه به گسترش ویروس کرونا ترددهای زمینی به کشور ترکیه تنها در حد ضرورت انجام می‌شود.
او ادامه داد: هم اکنون سفر به ترکیه تنها در قالب سفرهای ضروری برای افراد دو تابعیتی،  شاغلان، دانشجویان و یا افرادی که  در کشور ترکیه و یا ایران اقامت دارند، انجام می‌شود و از سال گذشته هم هیچ سفری به کشور ترکیه از طریق بخش حمل و نقل جاده‌ای و از طریق اتوبوس صورت نگرفته است.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار کرد: با توجه به گسترش شیوع ویروس کرونا و نامه وزیر بهداشت به وزیر کشور در رابطه با کنترل مبادی زمینی و هوایی سازمان راهداری و بخش ترانزیتی تمامی پیشنهادات و اقداماتی که در این بخش باید صورت بگیرد را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کرده و ما هم اکنون منتظر تصمیم گیری در این بخش هستیم و تابع تصمیمات ستاد مقابله با کرونا در این حوزه هستیم. هدایتی بیان کرد: با این وجود ما در بخش ترانزیت و مسافری تابع تصمیمات ستاد مقابله با کرونا هستیم و هر تصمیمی که در این رابطه اخذ شود ما آن را انجام خواهیم داد.
او توضیح داد: هم اکنون مرزها برای انجام مبادلات تجاری و ترانزیت با کشورهای همسایه باز است و مشکلی در این بخش برای انجام تبادلات مختلف تجاری وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه