روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۳۹۹ سه شنبه ۱۲ اسفند - شماره 3857

حق آبه محیط زیست در خراسان شمالی به صورت مستمر پرداخت شود

 کارشناس امور مناطق اداره کل محیط زیست خراسان شمالی تاکیدکرد: حق آبه محیط زیست استان به صورت مستمر پرداخت شود.
لایق با اشاره به اینکه گاهی اوقات پرداخت حق آبه زیست محیطی طبق تعهدات انجام شده، اجرایی نمی شود، گفت: گاهی اوقات سد سرریز می شود و ابی سرریز شده از سد نیز به نوعی پرداخت حق آبه زیست محیطی محسوب می شود.
وی افزود: از سوی دیگر سال ها و یا فصولی که پرباران است و میزان بارش باران در سطح خوبی قرار دارد، حق آبه محیط زیست پرداخت می شود اما در سال های کم بارش پرداخت آن کمتر می شود. لایق ادامه داد: گلیل شیروان یکی از مناطقی است که پرداخت حق آبه محیط زیستی در آنجا به خوبی صورت نگرفته است. وی با بیان اینکه پرداخت حق آبه زیست محیطی درمکان هایی صورت می گیرد که بر روی رودخانه سدی احداث شده باشد، اظهارکرد: در واقع قطع آب رودخانه با احداث سد سبب می شود تا تغذیه سفره های زیرزمینی کاهش یابد، با کمبود منابع آبی چشمه ها و قنوات مواجه شویم و از سوی دیگر حیات جانوران آبی زی و یا کنار آب زی نیز با مشکل مواجه شود که پرداخت حق آبه راهی برای جلوگیری از بروز این مخاطرات است. این مقام مسئول تصریح کرد: عدم پرداخت حق آبه زیست محیطی حتی گاهی منجر به فرونشست زمین می شود.

نیاز آبی تالاب‌های قم بسیار جدی است
  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: با شروع فصل گرما برای کاهش موج گرد و غبار در شهر قم، باید نیاز آبی تالاب‌ها و رودخانه‌های استان را فراهم بیاوریم.
سید رضا موسوی مشکینی در دیدار با مدیرعامل آب منطقه ای استان در سخنانی اظهار داشت: قم در پایین دست و انتهای حوضه آبریز مرکز کشور قرار گرفته و در تأمین منابع آبی زیست محیطی با مشکلات متعددی مواجه است.
وی با اشاره به نیاز آبی قم همراه با توسعه اقتصادی و افزایش مهاجرت به این کلانشهر، خاطرنشان کرد: با شروع روزهای گرم سال و بروز پدیده گرد و غبار، باید حقابه های زیست محیطی تالاب ها و رودخانه های استان که نقش مؤثری برای مقابله با این پدیده دارند را فراهم بیاوریم. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: تالاب های قم به ویژه دریاچه نمک و تالاب مره دارای اکوسیستم بسیار حساس و شکننده ای هستند و در صورت عدم تأمین حقابه ها از میان رفته و کانون های جمعیتی در مرکز کشور را با خطر گرد و غبار مواجه می کنند. وی در پایان ایجاد آلودگی های زیست محیطی در بستر برخی رودخانه های استان قم را مورد توجه قرار داد و گفت: متأسفانه برخی از متخلفان پسماندها و پساب های صنعتی را در حاشیه و بستر رودخانه های استان رها می کنند که باید به شدت با آن مقابله شود. علی اصغری مدیرعامل آب منطقه ای استان قم نیز در این دیدار ضمن تأکید بر تأمین حقابه های زیست محیطی استان، خواستار تعامل و هماهنگی هرچه بیشتر و برگزاری جلسات مشترک کارشناسی برای بحث و بررسی مسائل و موضوعات فیمابین و ارائه راهکارهای لازم در این رابطه شد.

آموزش 400 شهروند گرگانی در کلاس های آموزشی طرح دوام
 معاون خدمات شهری شهرداری گرگان از آموزش طرح دوام به 400 شهروند گرگانی خبر داد.احمد سالاری با اعلام این خبر گفت: در راستای اجرای طرح دوام پدافند غیر عامل این شهرداری به منظور کاهش آسیب پذیری و جلوگیری از وارد شدن خسارت جانی و مالی به تاسیسات به تاسیسات حیاتی و حساس در زمان بحران اقدام به آموزش شهروندان نموده است.وی افزود: این کلاس‌ها با موضوع آتش نشانی و هلال احمر برگزار شده که در بحث آتش نشانی (آشنایی با عوامل تولید آتش و نحوه استفاده از انواع خاموش کننده ها) و در کلاس های هلال احمر با موضوع امداد و نجات و کمک های اولیه و ایمنی در برابر مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی صورت پذیرفته است.سالاری تصریح کرد: تمامی این کلاسها با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی با ظرفیت محدود در ۱۵ خانه فرهنگ برگزار شده است.وی با اشاره به تاکید دکتر دادبود شهردار گرگان بر اهمیت و ضرورت موضوع پدافند گفت: این شهرداری در نظر دارد در سال ۱۴۰۰ هزار نفر از شهروندان گرگان را برای آمادگی در مواقع بحران مورد آموزش قرار دهد.

بیش از 18 هزار کیلومتر از خطوط گاز در گیلان نشت یابی شد
 شرکت گاز استان گیلان با استفاده از دستگاه های پیشرفته و به‌روز نشت یابی توانسته است در پاییز و زمستان امسال بیش از 18 هزار کیلومتر از خطوط و تاسیسات گاز را نشت یابی نماید.
به گزارش کائنات، حسین اکبر مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان با اعلام نشت یابی 18 هزار و 800 کیلومتر از خطوط گاز در پاییز و زمستان امسال، اظهار داشت: هدف اصلی شرکت گاز، تامین پایدار جریان گاز مشترکین می باشد و برای تحقق این مهم، بازرسی و نشت یابی خطوط امری مهم و ضروری می باشد.مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان گفت: واحد بازرسی فنی این شرکت برای تأمین ایمنی خطوط و تأسیسات گاز، اقدام به تجهیز و نوآوری سیستم های نشت یابی کرده است که ماحصل آن، افزایش 51 درصدی بازرسی و نشت یابی خطوط گاز در پاییز و زمستان امسال می باشد.حسین اکبر با بیان اینکه عملیات نشت یابی در نیمه دوم سال جاری در 10 شهرستان گیلان انجام شده است، عنوان کرد: این میزان معادل 70 درصد از خطوط گاز در استان بوده و در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.وی با اشاره به گسترش شبکه تغذیه و توزیع گاز در استان گیلان بر کنترل و بازرسی نظام مند، مستمر و دقیق تر تاسیسات و خطوط گاز تاکید کرد و گفت: در نیمه دوم سال جاری علاوه بر نشت یابی گسترده از شبکه های گاز، با استفاده از فناوری و دستگاه های پیشرفته و به‌روز بیش از 430 هزار انشعاب و یک هزار و 93 ایستگاه گاز شامل ایستگاه های تقلیل فشار و ایستگاه های صنایع را نشت یابی شده است.مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان در خاتمه تصریح کرد: شرکت گاز مسئول حفظ ایمنی و پایداری جریان گاز تا درب منازل مشترکین می باشد و مصرف کنندگان گاز طبیعی باید با رعایت ایمنی و بررسی مستمر وسایل گازسوز، سلامت منازل خود را تضمین کنند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه