روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ دوشنبه ۴ اسفند - شماره 3851

مواظب دلارها و سکه هایتان باشید

 مرضیه صداقت - کارشناس مالی- این روزها که باب مذاکره باز می شود باید حواستان جمع جمع باشد. می‌توان از دو منظر به این مسئله نگاه کرد، اولین مورد تبدیل سرمایه به دلار و سرمایه‌گذاری دلار در بانک بوده و دومین منظر تبدیل سرمایه به دلار و خریدوفروش ارزهای دیگر است.
در ایران سرمایه‌گذاری در دلار بیشتر به‌منظور حفظ ارزش پول انجام می‌شود و هدف دوم آن کسب سود و یا درآمد است. اما تبدیل پول یا سرمایه به دلار و خریدوفروش ارزهای دیگر برای کسب درآمد بوده و یک سرمایه‌گذاری مالی به‌حساب می‌آید.روند تغییرات قیمتی ارزهای خارجی در برابر پول ملی کشور نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته تقریبا همه ارزهای خارجی در برابر ریال گران‌ شده‌اند.
همین موضوع موجب شده که بازار ارز در بلندمدت به عنوان یک گزینه برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود که با سوددهی مناسبی نیز بود.بازار ارز پرریسک است ولی اگر قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارید؛ سعی کنید دید بلندمدت داشته باشید. زیرا در بلندمدت ریسک بازار ارز کاهش می‌یابد.بازار ارز ایران تحت تاثیر عوامل زیادی است که به طور مثال یکی از آنها تقاضای ارز است. این تقاضا در زمان مسافرت‌های زیارتی و سیاحتی یا مناسبت‌های فصلی در ماه‌‌های مختلف متفاوت است.
وجود دلالان در بازار ارز نیز از دیگر ریسک‌های این بازار بوده که عرضه و تقاضای ارز را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.از سوی دیگر مشکلات و محدودیت‌های قانونی که در بازار ارز وجود دارد ممکن است مشکلاتی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.بازارها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارت است از بازار کالا و خدمات، بازار ارز و بازارهای کاغذی که شامل بازار سهام و اوراق می‌باشد. بازار ارز بازاری است که در آن معامله ارز انجام می‌شود، معامله ارز به معنی خرید هم‌زمان یک ارز و فروش ارز دیگر است. درواقع بازار ارز یک بازار بین‌المللی است که می‌توان پول یک کشور را با پول کشور دیگری معامله کرد.
به نرخی که دو ارز مختلف می‌توانند با یکدیگر مبادله شوند، نرخ مبادله‌ی ارز گفته می‌شود. این نرخ ارز معمولاً شناور است، زیرا شرایط اقتصادی و سیاسی هر کشور بر روی ارزش پولی آن کشور تأثیرگذار است.از دیگر خصوصیات بازار ارز می‌توان به گردش بالای مالی روزانه در این بازار اشاره کرد که حدود ۵ تریلیون دلار است. از طرفی این بازار فعالیتی ۲۴ ساعته دارد، زیرا بانک‌ها و مؤسسات مالی گوناگون در سراسر جهان وظیفه اعلام قیمت را در هر ساعتی از شبانه‌روز دارند که سبب می‌شود این بازار تبادلات فعالیتی شبانه‌روزی داشته باشد.
دلایل سرمایه‌گذاری در بازار ارز عبارت است از وجود همیشگی خریدار و فروشنده در این بازار که سبب می‌شود قدرت نقد شوندگی آن بالا رود، دوطرفه بودن معاملات که هم به ازای روند صعودی قیمت و هم به ازای روند نزولی قیمت امکان کسب سود را فراهم می‌کند، اهرم افزایش سرمایه که به سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد تا چند برابر اصل سرمایه خود معامله انجام دهد، بدین معنا که مقدار ضرر به‌اندازه اصل سرمایه می‌باشد اما برای کسب سود محدودیتی وجود ندارد. دلیل دیگر مقابله با ریسک سیاسی و حادثه‌ای است که به سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد تا با توجه به پیش‌بینی خود از یک حادثه یا یک اتفاق سیاسی، سرمایه ارز خود را با ارز دیگری جابه‌جا کند.
این یک ضرب‌المثل قدیمی است. اگر همه دارایی خود را در یک محل سرمایه‌گذاری کنید، احتمال شکست شما افزایش پیدا می‌کند. هر گاه در محلی سرمایه‌گذاری می‌کنید، این آمادگی را داشته باشید که کل دارایی شما در آن محل از بین برود. اگر این اتفاق بیفتد، آیا زندگی شما دچار بحران خواهد شد؟ در این صورت مسیر شما اشتباه است. اگر تمام سرمایه خود را در یک بانک سرمایه‌گذاری کنید و آن بانک ورشکست شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر تمام دارایی خود را به ارز خارجی تبدیل کنید و ارزهای شما سرقت شود چه می‌کنید؟
بنابراین سعی کنید سرمایه خود را در محل‌های مختلف و با روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید تا اگر بخشی از سرمایه شما از بین رفت، زندگی شما هم با آن نابود نشود و فقط خسارتی قابل جبران را تجربه کنید. سرمایه‌گذار به‌راحتی می‌تواند هم‌زمان در چند ارز مختلف معامله انجام دهد و به‌اصطلاح همه‌ی تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارد. از دیگر دلایل سرمایه‌گذاری در این بازار می‌توان به مقابله با ریسک سیاسی و حادثه‌ای اشاره کرد.
زیرا این بازار به سرمایه‌گذار این اجازه را می‌دهد تا با توجه به پیش‌بینی خود از یک حادثه یا یک اتفاق سیاسی، سرمایه‌ی ارز خود را با ارز دیگری جابه‌جا کند.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان:
بازار خودرو با مُسکن آرام شده است
 عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان گفت: راهکار‌های کنونی در صنعت خودرو مانند قرص مُسکنی است که برای شرایط کنونی تجویز شده است.
سیامک مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان در خصوص آخرین وضعیت ساخت قطعات خودرو، گفت: قطعه سازان اکنون در تلاش برای تحقق جهش تولید هستند و در این راستا از ابتدای سال تلاش زیادی کردند اما با مشکلات متعددی رو به رو شدند که مهم ترین آن قیمت گذاری دستوری است.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان بیان کرد: قیمت گذاری دستوری باعث چند نرخی شدن کالاها شده است و این موضوع موجب افزایش رانت و فساد شده است. وجود رانت و فساد سنگی جلوی پای تولید کننده است. اکنون باید قیمت خودرو اصلاح شود اما قیمت گذاری مشکل ایجاد کرده است.
مقتدری با تاکید بر اینکه اصلاح قیمت تنها مشکل قطعه سازان نیست، ادامه داد: به جز اصلاح قیمت خودرو، سایر راهکار‌ها همچون تزریق نقدینگی و تسهیلات و ...، فقط مانند قرص مُسکنی است که برای شرایط کنونی تجویز شده و آن را کوتاه مدت آرام کرده است.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان با تاکید بر اینکه به رغم راهکار‌های پیشنهادی همچنان نقدینگی از مهمترین موانع و چالش‌های جهش تولید خودروسازان است، بیان کرد: این راهکارها از قیمت گذاری دستوری نشات گرفته است و بزرگ‌ترین مانع و چالش به شمار می آید.
او ادامه داد: اکنون قطعه سازان به شدت رقابت پذیر شده اند، با توجه به اینکه قیمت ارز افزایش یافته، روی محصولات داخلی نیز اثر گذاشته و قیمت ها روند افزایشی داشته است. وضعیت تولید قطعات نسبت به قبل بهتر شده و تحریم ها اثرات بسیار مثبتی در داخلی سازی گذاشته است و شاهد افزایش توان تولید داخلی نیز هستیم.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان بیان کرد: برای تحقق افزایش تولید باید مشکل نقدینگی حل شود که اصلی ترین موضوع آن حذف قیمت گذاری دستوری است که اینگونه خودروسازان به سودآوری می رسند و قیمت‌ها معقول و منطقی خواهد شد.
مقتدری تشریح کرد: راه حل اساسی مشکلات صنعت و بازار خودرو تعدیل و واقعی شدن قیمت خودرو و حذف قیمت گذاری دستوری است. اجرای ناقص آزادسازی قیمت خودرو و واگذاری قیمت خودروهای کم تیراژ‌ به شرکت‌های خودروساز اگر چه بخشی از زیان خودروسازان را کاهش می‌دهد، اما منجر به خروج کامل شرکت‌ها از زیان نخواهد شد.

معاون فنی و امور گمرکی ایران:
ممنوعیتی برای واردات موز
 به گمرک ابلاغ نشده است
 معاون فنی و امور گمرکی گفت: هیچ گونه ممنوعیتی برای واردات موز به گمرک اعلام نشده است بلکه کنترل واردات فرآیندی است که باید وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام دهد.
مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی ایران درباره جزئیات واردات موز گفت: برخی اعلام کردند واردات موز ممنوع شده است، هیچ گونه ممنوعیتی برای واردات موز به گمرک اعلام نشده است بلکه کنترل واردات فرآیندی است که باید وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام دهد.
ارونقی گفت: سیاست گذار و تصمیم گیرنده در کنترل واردات موز ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت هستند و گمرک نقش یک مجری را دارد. زمانی که کالای سریع الفسادی مانند موز به بنادر و گمرکات وارد می شود، همه ارگان‌ها گمرک را مقصر می‌دانند که چرا اجازه ترخیص کالا را نمی‌دهد.
او ادامه داد: اینکه به صورت شفاهی گفته شود که واردات موز ممنوع است اما از طرفی ثبت سفارش انجام و کد منشا ارز آن به گمرک ابلاغ شود؛ گمرک موظف است ترخیص آن را انجام دهد که این امر هم صورت گرفت.
ارونقی گفت: یک محموله‌ موز به گمرک بازرگان رسیده بود و ما استعلامی از وزارت صمت و دفتر تنظیم مقررات صادرات و واردات داشتیم که با توجه به اینکه کد منشا ارز مورد تایید بانک عامل و بانک مرکزی قرار گرفته بود و مجوز‌های قانونی دیگر مانند مجوز قرنطینه اخذ شده بود، گمرک نسبت به ترخیص کالا اقدام کرد.
معاون فنی و امور گمرکی بیان کرد: با توجه به دپوی کامیون‌های موز در گمرک و بنادر، ستاد تنظیم بازار در تاریخ ۱۱ بهمن اجازه صادرات سیب به خارج از کشور و در قبال آن واردات موز با ارز حاصل از صادرات را صادر کرد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه