روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۷ بهمن - شماره 3846

علایم کرونا تغییر نکرده است

 یک متخصص عفونی با بیان اینکه تداوم روند افزایش موارد مراجعه به مراکز درمانی طی چند هفته اخیر می‌تواند منجر به بروز پیک بعدی اپیدمی شود، اظهار کرد: تا زمان وجود حتی یک بیمار مبتلا به کووید 19 در شهر و کشور نباید پروتکل‌ها و اصول بهداشتی را رها کرده و نسبت به این بیماری ساده‌انگاری داشته باشیم، چراکه سرعت بالای شیوع و انتقال بیماری بارها ثابت شده است.
دکتر علیرضا فاطمی  با بیان اینکه حدود یک ماه و نیم گذشته به دنبال اعمال پروتکل‌ها و محدویت‌های کرونایی و به دنبال آن کاهش واضح موارد مراجعه به بیمارستان‌ها، پیک سوم کرونا را پشت سر گذاشتیم، عنوان کرد: با این حال از حدود چند هفته گذشته و با وجود هشدارهای ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت مجددا شهرها شلوغ و مسافرت‌ها از سر گرفته شده، همچنین سطح رعایت پروتکل‌ها و اصول بهداشتی کاهش یافته و به همین دلیل موارد مراجعه به بیمارستان با شیب کمی رو به افزایش است. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بر اساس تجربیات پیک‌های قبلی، هر زمان این الگو مشاهده شده حدودا یک ماه بعد با افزایش موارد بستری و بروز پیک بعدی مواجه‌ شده‌ایم، گفت: توصیه‌ی اکید تداوم رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌های کرونایی است، به عبارت دیگر تا زمان وجود حتی یک بیمار مبتلا به کووید 19 در شهر و کشور نباید پروتکل‌ها و اصول بهداشتی را رها کرده و نسبت به این بیماری ساده‌انگاری داشته باشیم، چراکه سرعت بالای شیوع و انتقال بیماری بارها ثابت شده است. وی با بیان اینکه علایم کرونا تغییری نکرده است، گفت: البته علائم بیماری بسیار متنوع و طیف گسترده‌ای از علائم تنفسی و تب به عنوان شایع‌ترین علائم تا علائم گوارشی و یا عصبی را در بر می‌گیرد. با این حال طی ماه های اخیر علایم مراجعین تغییر محسوسی نداشته است.
دکتر فاطمی با بیان اینکه از پیک دوم شاهد درگیری بیشتر جوان‌ترها هستیم، اظهار کرد: از اواخر بهار و اوایل تابستان در مقایسه با پیک اول شاهد درگیری بیشتر افراد جوان بودیم، همچنین آمار و گزارشات یک ماه اخیر هشدارهایی مبنی بر درگیری بیشتر سنین پایین‌تر و افراد فاقد بیماری زمینه‌ای ارایه می‌کند. این متخصص عفونی همچنین درباره جهش‌های اخیر ویروس، توضیح داد: تا این لحظه علائم مشخصی برای افتراق کرونای ساده از جهش یافته گزارش نشده و تنها مساله ثابت شده سرایت پذیری بالاتر کرونای جهش یافته و در نتیجه ابتلا و درگیری افراد بیشتر است، همچنین احتمال ابتلا در سنین پایین‌تر نسبت به فرم قبلی کووید 19 بیشتر است. این سخنران پنجمین کنگره سلامت مردان با تاکید بر اینکه احتمال ابتلا و مرگ و میر آقایان در بیماری کووید 19 بیشتر است، گفت: مهم‌ترین عوارض این بیماری برای مردان درگیری وسیع ریه و فرم‌های درگیری پایدار ریوی حتی بعد از بهبود بیماری است، همچنین میزان درگیری‌های نورولوژیک مثل سکته مغزی، عوارض خونریزی دهنده و تشکیل آمبولی‌، لخته و ترومبوزها در بخش‌های مختلف بدن در آقایان نسبت به خانم ها بیشتر گزارش شده است، همچنین آمار مرگ و میر در آقایان نسبت به خانم ها بیشتر است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه