رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور:
هزار سال زمان برای اسقاط خودروهای فرسوده
لازم است
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: تا سال ۱۴۰۴ هشت میلیون خودرو فرسوده میشود که اسقاط آنها هزار سال طول میکشد.
محمود مشهدی شریف رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور در خصوص آخرین وضعیت خروج خودروهای فرسوده از سطح شهر، گفت: تا سال ۱۴۰۴ تعداد خودروهای فرسوده در کشور به هشت میلیون دستگاه میرسد، با توجه به اینکه در سال گذشته تنها ۸ هزار خودروی فرسوده اسقاط شده، اگر همین روند ادامه پیدا کند، اسقاط این هشت میلیون خودروی فرسوده هزار سال طول میکشد.
مشهدی شریف ادامه داد: مراکز اسقاط در سال ۱۳۸۶، تشکیل شد که متولی اصلی نهاد ریاست جمهوری بود، متاسفانه در آن زمان ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور از اسقاط خارج شد و پس از آن به وزارت راه سپرده شد. عملا ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور از جایگاه بالایی که داشت به دبیرخانهای در وزارت راه تبدیل شد.
او بیان کرد: اکنون حدود ۲۲۰ مرکز اسقاط در کشور وجود دارد که تنها ۱۰۰ مرکز با ظرفیت بسیار کم فعالیت میکنند و ۱۰۰ مرکز دیگر کامل تعطیل هستند، با توجه به روند افزایشی آلودگی هوا باید برای این صنعت مغفول مانده کاری کرد در غیر این صورت آلودگی هوا با افزایش تردد خودروهای فرسوده بیشتر خواهد شد.
مشهدی شریف گفت: ۶ هزار نفر در این مراکز مشغول هستند و ۳۰ هزار کارگر به صورت غیر مستقیم فعالیت دارند. حجم سرمایه گذاری در مراکز اسقاط هر مرکز حدود ۲۵ میلیارد تومان است و حدود ۵ هزار میلیارد تومان در مراکز اشتباه سرمایه گذاری شده است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور تشریح کرد: در تهران ۱۶ مرکز اسقاط وجود دارد و مراکز دولتی نیستند و تنها تعداد کمی از آنها نیمه دولتی هستند و باید به مراکز اسقاط خصوصی تبدیل شوند.
او ادامه داد: ۳۶۰ هزار دستگاه خودرو در سال باید اسقاط میشد که در سال ۹۸ تنها ۸ هزار خودرو اسقاط شد، امسال ۳ میلیون خودرو به این تعداد افزوده شده است.
مشهدی شریف ادامه داد: اسقاط خودرو باید منوط به شماره گذاری خودروهای دیگر شود؛ اگر خودرویی از خارج وارد میشود باید به ازای شماره گذاری آنها خودروهای فرسوده اسقاط شود اما این اتفاق رخ نمیدهد. عملا اسقاط خودرو برای خودروهای خارجی نداریم، از سال ۸۸ قانون ۳۰ درصدی وجود داشت به جهت رانت قوی خودروسازان زیر بار مصوبه دولت نرفتند.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور افزود: در تفاهمنامهای که سال گذشته در رابطه با اسقاط موتور سیکلت منعقد شده مقرر شد در خرداد امسال به ازای شمارهگذاری هر موتورسیکلت یک موتورسیکلت فرسوده اسقاط شود، اما با توجه به اینکه شرایط اسقاط موتورسیکلت فراهم نیست طی این مدت هیچ موتورسیکلتی اسقاط نشده است.
او بیان کرد: از سال ۹۸ به ازای هر سه خورد یک خودرو دیزلی باید اسقاط شود که اکنون انجام میشود اما چون تولید این نوع خودرو کم است، باز عدد چشمگیری به وجود نمیآید.
مشهدی شریف ادامه داد: کمیسیون صنایع اکنون طرحی دارد برای ساماندهی بازار خودرو از تمام ارگانها دعوت میکند اما از ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور دعوت نمیشود و گویا هیچ اعتباری برای آن قائل نیستند، قانون هوای پاک تصویب شده اما در هیچ جای آن از ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور نامی برده نشده است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور تشریح کرد: متاسفانه متولی ما جایگاه خود را از دست داد و خود آن هیچ اقدام و تلاشی برای بدست آوردن مجدد جایگاه خود نمیکند.
او گفت: برای خودروها سن فرسودگی تعریف شده بود، اینکه چه نوع خودرویی چه سن فرسودگی دارد اما اتفاقی افتاد و فردی دیوان عدالت شکایت کرد که خودروی من سن فرسودگی دارد اما سالم است و از آن زمان سن فرسودگی توسط دیوان عدالت اداری لغو شد، دیگر شاخص سن فرسودگی نداریم و جایگزین آن معاینه فنی است. به گفته رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور در آذر ماه سال گذشته حدود ۸۵ هزار گواهی اسقاط در صفحه مراکز اسقاط وجود داشت که با صفحه اسقاط واردکنندهها در مجموع به حدود ۱۰۰ هزار گواهی اسقاط میرسید. او با بیان اینکه طی یک سال اخیر تا ۶۰ هزار گواهی از مصرف شده و حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار گواهی موجود بود، ادامه داد: از شهریور ماه هم دوباره صفحه شخصی مراکز اسقاط باز شد اما تعداد تولید گواهی اسقاط در این مدت خیلی زیاد نیست و تعداد گواهی موجود در صفحات اسقاط مراکز در اوایل آذر ماه در نهایت ۴۵ هزار عدد بوده است. مشهدی شریف با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵ تا ۵۰ هزار گواهی اسقاط در صفحات مراکز موجود است، در پاسخ به سوالی درباره مشتریان گواهی اسقاط در این مدت، اظهار کرد: موتورسیکلت سازان از ۲۷ دیماه سال ۹۷ موظف بودند از گواهی اسقاط استفاده کنند که یک سال به تاخیر افتاد و عملاً از سال گذشته برای شمارهگذاری محصولات خود نیاز به گواهی اسقاط داشتند. او ادامه داد: همچنین دیزلیها برای شمارهگذاری سه محصول خود باید یک وسیله نقلیه دیزلی را اسقاط میکردند که این قانون هم با یک سال تاخیر از سال ١٣٩٨ آغاز شد. از طرف دیگر در این مدت تکلیف برخی از خودروهای وارداتی در گمرک روشن شد که آنها هم موظف به استفاده از گواهی اسقاط خودرو بودند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری:
آمار نهادهای دولتی مسکن را گران میکند
رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری گفت: تناقض آمار رسمی در حوزه قیمت مسکن نشان میدهد که خبری از افزایش قیمتها نیست.
مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه در ماههای گذشته قیمت مسکن در تهران پس از افت حدود ۱۵ درصد در ماههای گذشته دوباره حدود ۷ درصد کاهش یافته است، گفت: در یک هفته اخیر با وجود اقدامات برخی مسئولان و فعالان حوزه ساخت و ساز برای بالا نگه داشتن قیمت، روند نزولی نرخها ادامه داشته است.
*کاهش حدود ۲۵ درصدی قیمت مسکن از ۳ ماه گذشته
خسروی اظهار کرد: طبق گزارشهای مشاوران املاک از نقاط مختلف شهر تهران در یک هفته اخیر قیمت مسکن در تهران ۶ تا ۷ درصد کاهش یافته است که این موضوع طبق اطلاعاتی است که از کف بازار به ما میرسد. قبلتر هم از نیمه آبان ماه شاهد کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخها بودهایم. او با بیان اینکه مراکز دولتی ارایه آمار اعلام کردند که نرخها ۸.۲ درصد بالا رفته است، افزود: بانک مرکزی افزایش ماهانه ۱.۸ درصد و مرکز آمار رشد ۸.۲ درصد را اعلام کرده و همین تناقض نشان میدهد که خبری از افزایش قیمتها نیست. خسروی تصریح کرد: طبق بررسیهای صورت گرفته میگویم با وجود مقاومت دلار در برابر کاهش قیمت، بازار مسکن در مسیر افت قرار گرفته و بسیاری از مالکان اقدام به فروش و ارایه تخفیف کردهاند. این مقام مسئول با انتقاد از جوسازی بعضی سازندگان برای القای چشم انداز افزایشی در بازار مسکن گفت: نمیدانم هدف فعالان حوزه ساخت و ساز برای ایجاد جو روانی در بازار مسکن چیست؟ رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با بیان اینکه سیمان یکی از کم اثرترین مولفهها در قیمت تمام شده است، افزود: همه در جریان هستیم که بخش اصلی در تعیین قیمت مسکن زمین است؛ بنابراین سایر مولفههای دیگر مثل دستمزد، عوارض شهرداری، نظام مهندسی و مصالح ساختمانی در اولویتهای بعدی قرار دارند.
*رشد قیمت سیمان ارتباطی به گرانی مسکن ندارد
خسروی با بیان اینکه ۸۵ درصد مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید میشود، اظهار کرد: چرا باید تولیدکنندگان و فروشندگان مصالح ساختمانی، این بازار را با نرخ ارز تراز کنند؟ سازندگان هم به محض اینکه نرخ یکی از مصالح بالا میرود، چندین درصد روی قیمت پیشنهادی میگذارند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور توضیح داد: به عنوان مثال قیمت فولاد ۵ درصد افزایش پیدا میکند. اگر این نسبت را در قیمت تمام شده مسکن حساب کنیم شاید کمتر از یک صدم درصد باشد، اما بعضی سازندگان با استفاده از جو روانی تلاش میکنند قیمت خانه را ۵ درصد گران کنند. او در پایان گفت: با اقدامات صورت گرفته و افزایش نیافتن قدرت خرید متقاضیان و همچنین شرایط فعلی بازار، اجازه ایجاد التهاب به سوداگران را نمیدهیم.
رییس سازمان بورس اعلام کرد؛
آمادگی بازار سرمایه برای تامین مالی فعالیت نوآورانه
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مجموعه بازار سرمایه این آمادگی را دارد که تامین مالی فعالیتهای نوآورانه، دانش بنیانی و مبتنی بر فناوری های جدید را انجام دهد.
محمدعلی دهقان دهنوی در مراسم آیین رونمایی از «بازار تامین مالی جمعی» و «شاخص صکوک فرابورس ایران» در جمع خبرنگاران افزود: مجموعه کارهایی که در حوره بازار سرمایه انجام می شود، متعلق به مجموعه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوی است، زیرا بازار سرمایه یکی از حوزه و فضاهایی است که بحث نوآوری در آنجا بسیار مورد توجه قرار دارد.
وی اضافه کرد: یکی از محورهایی که در پیشبرد کارهای حوزه علمی و فناوری کشور تاثیر دارد، آینده کشور و توسعه اقتصادی را رقم می زند و زمینه استفاده از ظرفیت و پتانسیل های عظیم نیروهای جوان و دانشمند کشور را فراهم می کند تامین مالی این فعالیتها است.
دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: مجموعه بازار سرمایه این آمادگی را دارد که در کنار معاونت علمی و فناوری به شکل همراه و هماهنگ بتواند تامین مالی فعالیتهای نوآورانه، دانش بنیانی و مبتنی بر فناوری های جدید را که در قالب ابزارها و نهادهای مختلفی راه اندازی می شوند، انجام دهد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: این موضوع که راه اندازی تامین مالی به مدت پنج سال طول کشیده است، جای تقدیر دارد، اما اینکه چندین سال این فعالیت طول کشیده، محل انتقاد دارد که به چه دلیل این اقدام به مدت پنج سال طول کشیده است و معنای آن اینکه به مدت پنج سال از خدمات تامین مالی دورمانده ایم.
دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: بنابراین باید به سمتی برویم که ایده و روش های تامین مالی فعالیت ها به سرعت در بازار سرمایه شکل بگیرد و اجرایی شود.