روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۷ بهمن - شماره 3846

معاون فنی گمرک اعلام کرد؛

۴٠ میلیون دلار کالاهای گروه ٢٧ در انتظار ترخیص از گمرک

 معاون فنی گمرک گفت: ارزش کالا‌های گروه ٢٧ که به دلایل مختلف در گمرکات کشور دپو شده، ۴٠ میلیون دلار است که برخی از این کالاها در آستانه فساد قرار دارند.
مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به گروه کالایی ٢٧ که کالا‌های ممنوعه را شامل می‌شوند، اظهار کرد: طبق قانون ممنوعیتی در رابطه با واردات برخی کالا‌ها وجود دارد. گروه نخست کالا‌های ممنوعه هستند که در شرع اسلام ممنوع اعلام شده و هیچ وارداتی در این خصوص صورت نمی‌پذیرد. دوم ممنوعیتی است که در قانون امور گمرکی به نحوی به آن‌ اشاره شده که قانون خاص خود را دارد. سومین گروه ممنوعه، در خصوص کالا‌های غیر مجازی است که توسط دولت ممنوع می‌شوند. او افزود: ما یک دسته کالاهای گروه چهار را هم داریم که واردات آن‌ها توسط ستاد اقتصاد مقاومتی ممنوع شده‌ و حکم آن ابلاغ شده است و تحت عنوان کالاهای گروه چهار تعریف شده اند. ارونقی گفت: با توجه به اینکه در مقاطع مختلفی قبل از ممنوعیت برای آن‌ها ثبت سفارش انجام گرفته و حقوق مکتسبه‌ای از طرف دولت و وزرات صمت برای صاحبان کالا ایجادشده است، در نتیجه تعلل هایی در روند انجام تشریفات گمرکی شان به وجود آمده، در گمرکات کشور دپو شده و رسوب پیدا کرده اند.
 80 میلیون یورو کالای گروه چهار در گمرکات کشور دپو شده است
او تصریح کرد: در سال ٩٨ بر روی این کالا‌ها بررسی شد و بررسی‌های میدانی گمرک نشان می‌دهد، حدودا ٨٠ میلیون یورو کالای گروه چهار در گمرکات کشور دپو و رسوب شده است. متعاقب پیگیری‌های گمرک با توجه به حقوق مکتسبه‌ای که ایجاد شده بود، در تاریخ ٢٩بهمن سال قبل مصوبه‌ای را هیئت وزیران تصویب و ابلاغ کرد که کالا‌های گروه چهار با احراز شرایطی قابلیت انجام تشریفات گمرکی و ترخیص از گمرک را پیدا کنند. بلافاصله بعد از ابلاغ مصوبه، ترخیص کالا‌های گروه چهار از گمرکات کشور آغاز شد و نهایتا با توجه به موضوع شیوع کرونا این مصوبه تا ٢۶ شهریور امسال تمدید شد.
این مقام مسئول اضافه کرد: آخرین مهلتی که برای ترخیص کالاهای گروه چهار از بنادر و گمرکات کشور در نظر گرفته شد، شهریور بود که به پایان رسید. علی رغم این مهلت برخی کالا‌ها هنوز در بنادر و گمرکات کشور باقی مانده اند. با اعتراضاتی که صاحبان کالا داشتند مجدد بررسی شد و هم پیشنهادات مختلفی از سوی گمرک برای تعیین تکلیف داده شد.
ارونقی گفت: شرایط ترخیص کالا‌های گروه چهار ظرف هفته‌های آتی محیا می‌شود که قبلا با همان شرایط مصوبه قبلی می‌توانستند کالا‌ ترخیص کنند و حالا به دلایل مختلف نتوانسته اند کالای خود را ترخیص کنند. شرایط جدیدی برای صاحبان گروه چهار که بعد از مصوبه کالا‌های خود را وارد کردند داده نمی‌شود. این فرصت صرفا در راستای تمدید مصوبه قبلی است.
 ممنوعیت اولویت ارزی غیر فعال کالا‌های گروه ٢٧
معاون امور فنی گمرک ایران در خصوص جزییات کالا‌های گروه ٢٧ نیز گفت: کالا‌های گروه ٢٧ممنوعیت اولویت ارزی غیر فعال دارند، به این معنا که علی رغم اینکه ثبت سفارش کالا صورت پذیرفته، کالا قبل از ممنوعیت باید بارنامه حمل برایش صادر شود. شرایطی که در آیین نامه اجرایی مقرارت صادرات و واردات تحت عنوان ماده ١١ حاکم است که اگر کسی کالایی را قبل از ممنوعیت واردات خریداری کرده و سپس واردات کالا ممنوع شود با رعایت شرایط می‌تواند کالای ممنوعه خود را از گمرکات کشور ترخیص کند زیرا حقوق مکتسبه برای صاحبان کالا ایجاد شده است.
او ادامه داد: علاوه بر اینکه در قانون مدنی صراحتا به حقوق مکتسبه صاحبان کالا اشاره شده در ماده ١١آیین نامه اجرایی صادرات و واردات هم موردی داریم که اگر واردات کالایی ممنوع شود با احراز شرایطی، صاحبان کالا می‌توانند نسبت به ترخیص کالای خود مطابق شرایط قبل از ممنوعیت اقدام کنند؛ که این شرایط برای بسیاری از کالا‌ها محقق است.
 خودداری بانک‌ها از صدور کد ساتا و کد رهگیری برای ترخیص کالا
ارونقی بیان کرد: به نظر نمی‌رسد برای ترخیص این کالا‌ها مشکلی وجود داشته باشد، منتهی به دلیل اینکه اولویت ارزی این اقلام غیر فعال شده بانک‌های عامل از صدور کد ساتا و کد رهگیری بانک خودداری می‌کنند که این موضوع اگر در ستاد تنظیم بازار به نحوی توسط وزرات صمت ابلاغ شود که نسبت به صدور منشأ ارز یا تایید منشا ارز اقدام کنند، صاحبان کالا می‌توانند به حقوق مکتسبه خود برسند. او افزود: صاحبان کالا طی مراجعات خود به گمرک اعلام می‌کنند که هیچ گونه ارزی از سیستم بانکی و دولتی نمی‌خواهند. اکثرا ارز این کالا‌ها جابجا شده و صاحبان کالا در هنگام خرید نسبت به جابجایی ارز این اقلام اقدام کردند و مجددا نیازی به دریافت ارز از سیستم بانکی ندارند. اگر اجازه داده شود که با ارز متقاضی نسبت به ترخیص اقدام شود، یک فرد برای کالایی که می‌خواهد وارد کند و شرایط ماده ١١آیین نامه اجرایی دارد، نیاز نیست که دوبار در صف تخصیص و تامین ارز قرار بگیرد؛ یعنی اگر یک بار با ارز متقاضی جابجایی صورت گرفته نباید مجدد فرد را وادار کرد تا در صف ارز نیمایی بایستد.
 نزدیک به ۴٠میلیون دلار کالا‌های گروه ٢٧ در آستانه فساد
ارونقی گفت: ارزش کالا‌های گروه ٢٧ که در بنادر و گمرکات کشور هستند نزدیک به ۴٠میلیون دلار بوده و بیشتر این کالاها در آستانه فساد هستند و مدت زمان مدیددی است که به دلایل مختلف ترخیص نشده اند یا تحت نظر سازمان اموال تملیکی قرار گرفته اند و تازمانی که به فروش نرسند صاحب کالا با رعایت شرایطی می‌توانند اظهار نامه متروکه اش را به گمرک ارائه دهد و نسبت به ادامه فرآیند گمرکی اقدام کند. معاون فنی گمرک همچنین اظهار کرد: باید با قید فوریت نسبت به ترخیص کالا‌های گروه ٢٧ اقدام شود و این تعیین تکلیف اطلاع رسانی شود که صاحبان کالا بتواند از حقوق مکتسبه خود استفاده کنند و خسارتی هم از نظر مدنی متوجه صاحبان کالا نشود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه