روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۷ بهمن - شماره 3846

معاون طرح و برنامه وزارت صمت:

تمرکز دولت بر توسعه شرکت‌های بزرگ است

 معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که راه توسعه و بهبود فضای اقتصادکشور کمک به توسعه شرکت‌های بزرگ است.
سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت اظهار کرد: شرکت‌های می‌توانند در رنکینگ های بین‌الملی شناخته شده باشند، اما نباید صنایع کوچک را در همراهی با این لوکموتیو‌ها فراموش کنیم. تمام مطالعات جهانی نشان داده که نوآوری باید در شرکت‌های بزرگ پیگیری شوند. تنها چند شرکت در حال حاضر برای نقلاب صنعتی چهارم اعلام آمادگی کرده‌اند و این نیاز به توجه بیشتری دارد.
او گفت: اگرچه اشتغال بیشتری در بخش‌های کوچک ایجاد می‌شود اما اشتغال ثابت، توسعه تجارت و توسعه فناوری در شرکت‌های بزرگ نهفته است. اقتصاد‌های بزرگ بر اساس شرکت های بزرگ شناخته می‌شود. به هر میزان که شرکت‌های بزرگ در جهان شناخته‌تر باشند معرف ایران در اقتصاد جهانی خواهند بود. کمتر از ۴ هزار شرکت بالای ۱۰۰ نفر داریم که حدود ۳.۹ اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند. ما واقعا شرکت‌هایی در سطوح جهانی ایجاد نکرده ایم و باید خواسته ما در سیاست‌های ابلاغی همین باشد. شرکت‌های چند میلیارد دلاری باید در برنامه قرار بگیرند تا رنکیگ‌های بین‌المللی جایگاه مناسب‌تری کسب کنیم.
زرندی بیان کرد: مدلی که ما برای توسعه صنعتی در نظر داریم توسعه اقتصاد مبتنی بر شرکت‌های بزرگ است. هفته گذشته در خدمت وزیر صمت بودیم و ۱۱ شرکت مرتبط با این وزارتخانه بررسی شد که یک چهارم بازار بورس ایران را به خود اختصاص داده‌اند. با وجود چنین شرکت‌هایی قطعا ما باید بتوانیم اقتصاد را توسعه داده و پیشرفت کنیم. از یک طرف بخش‌های دولتی را در توسعه تولید محدود کرده‌ایم و از طرفی سود بازار‌های موازی بخش خصوصی را از سرمایه گذاری دور می‌کند.
معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: تصمیم گرفتیم ۱۰۰ شرکت برتر را انتخاب کرده و فرصت‌های سرمایه گذاری برای تولید هزار و ۲۰۰ قلم کالای وارداتی را اعلام کردیم یا طرح‌های تولید خودتان را معرفی کنید. در همین چند روز چندین طرح برای ما ارسال شد و همین ۱۰۰ شرکت می‌توانند اقدامات بزرگی انجام دهند؛ وزارت صمت هم در قبال این اقدامات و برای حل مشکلا متعهد خواهد شد.
او تصریح کرد: مرکز پژوهش‌ها سال‌های قبل اعلام کرده بود که به ۶ سال سرمایه گذاری احتیاج دارد، اما سرمایه گذاری در شرکت‌های بزرگ می‌تواند این مدت زمان را کوتاه‌تر کند. باید شرکت‌های بزرگ، بزرگ‌تر شوند تا کل اقتصاد بتواند توسعه پیدا کند.
زرندی ادامه داد: تشکیل هلدینگ‌های بزرگ بسیار موثر است و فعلا ۶ شرکت در نظر گرفته شده است و هیئت موسس آن شکل گرفته است. این ۳ هزار شرکت بالای ۱۰۰ نفر پرسنل باید در بازار سرمایه شفاف حضور داشته باشند که به نفع خودشان و اقتصاد ایران خواهد بود. برای ۱۰۰ شرکت برتر باید معافت‌ها و امتیازاتی را در نظر بگیریم تا رقابت بهتری داشته باشیم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه