روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۷ بهمن - شماره 3846

اختیار بازگشت به تعهدات برجامی از دولت سلب شده است؛

همه چیز در مورد توقف پروتکل الحاقی از یکشنبه آینده

   مجتبی ذوالنوری شنبه شب در برنامه گفتگوی خبری صداوسیمای مرکز قم با بیان اینکه برجام دو طرف ایران و پنج به علاوه یک را دارد که با رفتن آمریکا ۴ به علاوه یک شده است، گفت: برجام وظایف و حقوقی را برای کشور ما دیده که خلاصه حق ما برداشتن تمامی تحریم‌ها است و مقام معظم رهبری هم در این زمینه فرمودند که همه مذاکرات و رفت و آمدها برای برجام با هدف رفع تحریم‌ها بود و اگر تحریم‌ها برداشته نشود خسارت محض خواهد بود.
ذوالنوری با اشاره به اینکه طرف‌های ما در برجام به دلیل اینکه آمریکا از وقتی از برجام بیرون رفته تعهدات خودشان را انجام نداده‌اند، افزود: عادی سازی فعالیت‌ها و ارتباطات اقتصادی ایران با دنیا که حداقل آن برجسته و مورد نظر است این است که ما بتوانیم نفت را بفروشیم و پول آن را مدیریت کنیم و در آن تصرف کنیم و هر آنچه را مورد نیاز داریم خریداری و استفاده کنیم. ذوالنوری با بیان اینکه با آمدن ترامپ نه تنها تحریم‌ها تشدید شد بلکه بعضی از اقدامات گذشته انجام شده ظرف دو سال آنها را نیز نابود کرد، گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران پنج گام را با هماهنگی و همکاری شورای عالی امنیت ملی تعریف کرد که ما در هر کدام از این گام‌ها یکی از اقدامات برجامی خود را متوقف کردیم تا در کنار طرف مقابل به سرخط برگردیم.
وی با اشاره به اینکه اعتقاد ما بر این است که دولت گام‌ها را خوب تعریف کرد ولی در این زمینه خوب عمل نکرد و گام‌های تعریف شده فقط برد سیاسی و کمی شعاری داشت، افزود: ما معتقدیم که در مقابل اقدامات ما طرف مقابل وادار به عکس‌العمل جدی برای انجام وظایف می‌شد.
* اختیار بازگشت به تعهدات برجامی از دولت سلب شده است
ذوالنوری ضمن اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه که آمریکایی‌ها با یک امضا رفتند و با یک امضا اگر برگردند ما برمی‌گردیم گفت: ویژگی دوم این قانون راستی آزمایی اقدامات طرف مقابل در برجام است پس چنین سخنانی کاملاً خلاف این قانون است و اصلاً دولت اختیار برگشت ندارد و مجلس این اختیار را از دولت سلب کرده است. وی افزود: قانون گفته است که اگر طرف مقابل تعهداتشان را اجرایی کردند باید دولت به مجلس و کمیسیون امنیت ملی گزارش بدهد و کمیسیون بررسی و راستی‌آزمایی کند و بعد صحن مجلس به دولت اجازه کم کردن تعهدات را صادر کند پس با توجه به تاکید اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر رفع تمامی تحریم‌ها پس از راستی آزمایی مجلس و با اجازه مجلس است که می‌توانیم برگردیم.
وی با تاکید بر اینکه در پروتکل الحاقی آژانس سه گونه نظارت بر کار ما داشته که یکی نظارت در قالب ان پی تی است و قبل برجام نیز وجود داشته است گفت: همه اعضا آژانس حقوق و وظایفی را دارند که یکی از آن‌ها میدان دادن در نظارت آژانس است که در ان پی تی تمرکز بر نظارت بر مواد است که ما چه موادی را وارد سایت و چه فعالیت‌هایی را بر روی آن انجام می‌دهیم و بنابراین نظارت پادمانی هنوز بعد از این قانون سر جای خودش باقی می‌ماند.
* نظارت‌هایی که داوطلبانه پذیرفتیم داوطلبانه لغو می‌کنیم
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نظارت دیگر در قالب برجام است گفت: عمده نظارت‌های برجامی همان پروتکل الحاقی است؛ آژانس در ان پی تی و پادمان نظارتش ضعف‌هایی دارد و پروتکل الحاقی آن را جبران کرده است و ما هم آن را قانون نکردیم و داوطلبانه اجرا کردیم و مجلس نیز آن را تصویب نکرده است و داوطلبانه هم لغو می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه سطح دیگر دسترسی فراتر از پروتکل الحاقی نیز بود که مثلاً بازرسان آژانس از دانشگاه‌های ما بازرسی کنند که مواد در آن چرخیده است یا خیر که فراتر از پروتکل بود و ما در این سه سطح با آژانس کار می‌کردیم.
ذوالنوری با تاکید بر اینکه اگر تغییر رفتاری از سوی طرف‌های دیگر مشاهده نشود، سوم اسفند ماه کلیه نظارت‌های آژانس در قالب پروتکل الحاقی و برجام قطع خواهد شد گفت: نظارت‌های پادمانی و در چارچوب ان پی تی باقی می‌ماند و دوربین‌های آژانس در مراکز هسته‌ای ما به صورت آفلاین روشن هستند و ما تمامی دوربین‌های آژانس که به موجب حکم ان پی تی است کار نداریم اما علی القاعده بعد از این زمان دوربین‌های پروتکل الحاقی جمع‌آوری می‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه