روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ دوشنبه ۶ بهمن - شماره 3832

اهمیت مشاوره بارداری در ازدواج‌های فامیلی

 دبیر انجمن تشخیص و درمان بیماریهای جنین با اشاره به شایعترین بیماری های جنینی و اهمیت انجام غربالگری‌های حین بارداری، در همین راستا بر لزوم پوشش بیمه ای نوعی از آزمایش خون جهت تشخیص ۳ تا ۵ اختلال کروموزومی در ابتدای بارداری تاکید کرد.
دکتر لاله اسلامیان_ متخصص زنان و زایمان با اشاره به گستره فعالیت متخصصان طب مادر و جنین (پریناتولوژی)، گفت: مادران بارداری که سابقه حاملگی جنین‌های مشکل‌دار و بیمار داشته باشند در این علم مورد بررسی قرار می‌گیرند، از جمله با کنترل جنین های بسیار کم وزن  و نارس و  درمان بارداری های دوقلو با ارتباط عروقی از زایمان زودرس جلوگیری کنیم. در صورتی که مادر باردار دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، پرفشاری خون و ... باشد، ممکن است جان مادر در خطر باشد و از این منظر هم مادر و کودک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.  
وی افزود: بانوانی در سنین بالا باردار می‌شوند و می‌دانیم بارداری در سنین بالا نگران کننده است؛ زیرا هم ممکن است فرزندان مشکل‌دار به دنیا بیایند و هم جان مادر در جریان بارداری به خطر بیفتد؛ بنابراین با انجام آزمایشات غربالگری در طول دوره حاملگی می‌توانیم از احتمال وجود مشکل در جنین باخبر شویم تا نوزاد بیمار متولد نشود. غربالگری‌های حین بارداری در خانم‌ها بویژه کسانی که سن بالاتری دارند، ریسک تولد نوزاد بیمار را کاهش داده و در عین حال این آسودگی خاطر را برای مادر به دنبال خواهد داشت که فرزند او با احتمال بیشتری سالم به دنیا می‌آید. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در خانم‌هایی که در سنین بالاتر از ۳۵ سال باردار می‌شوند، احتمال وجود اختلال کروموزومی در جنین افزایش می‌یابد و ۲۵ درصد تولد بچه‌های مبتلا به این نوع اختلالات، به حاملگی مادران در سنین بالاتر از ۳۵ سال اختصاص پیدا می‌کند.  
این متخصص زنان و زایمان به حاملگی گروه دیگر زنان در بازه سنی کمتر از ۳۵ سال اشاره کرد و افزود: می‌توانیم این خانم‌ها را در گروه کم خطر در نظر بگیریم، ولی ۷۵ درصد بچه‌های مشکل‌دار توسط این خانم‌های کمتر از ۳۵ سال متولد می‌شوند؛ پس مهم است که تنها تمرکز ما بر سن مادر نباشد و به سایر موضوعات هم توجه کنیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه