روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ دوشنبه ۶ بهمن - شماره 3832

گزارش کائنات از دویست و شصت و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران؛

تقدیم بودجه ۱۴۰۰ به شورای شهر

 آرزو مدنی- روز گذشته بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران توسط پیروز حناچی شهردار تهران تقدیم شورای اسلامی شهر تهران شد.پیروز حناچی در جریان این جلسه که دویست و شصت و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران محسوب می شد،  لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران را تقدیم شورای اسلامی شهر تهران کرد. به گزارش کائنات، این بودجه در دو بخش اصلی با رقم ٤٧ هزارو ٦٨٧ میلیارد تومان و بخش تکمیلی با رقم ٢٢٧٤ میلیارد تومان تقدیم شورای اسلامی شهر تهران شده است.حناچی پس از تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران به شورا گفت: سال سختی را پشت سر گذاشتیم و سال گذشته در همین زمان موقع اعلام شیوع کرونا به شکل غیر رسمی در کشور بود و عملا از نیمه دوم اسفند ماه شهرداری در شرایط آماده باش کرونایی قرار گرفت.وی افزود: شهرداری از اولین دستگاه هایی بود که بعد از وزارت بهداشت به شدت درگیر مسائل کرونا بود و از معدود دستگاه هایی بود که به همراه شهرداری های سایر کلانشهرها بیشترین آسیب را دید، به شکلی که بسیاری درآمدهای عمومی در دوران کرونا دچار اختلال شد. در حال حاضر نیز حمل و نقل عمومی با ۳۰ درصد ظرفیت اسمی در حال سرویس دهی است و مجموعه های سازمان ورزش ما بر اساس پروتکل های اعلامی بسیاری از آنها تعطیل هستند و از سوی دیگر مجموعه های بزرگی که وظایف گردشگری داشتند به دلیل رعایت همین پروتکل ها در حالت تعطیل و نیمه تعطیل قرار گرفتند همانند برج میلاد.وی ادامه داد: در این شرایط تا کنون ریالی از کمک های دولت استفاده نشده و امیدواریم در جلسه فردا که در حوزه اقتصادی ریاست جمهوری تشکیل می شود همانطور که به دستگاه های دولتی کمک بلاعوض داده شده به شهرداری نیز کمک شود. البته نه وام، چرا که وام مشکل ما را حل نخواهد کرد کمک های بلاعوضی که به دستگاه هایی همچون گردشگری مطرح شده باید به شهرداری تهران هم این عنایت وجود داشته باشد.شهردار تهران تاکید کرد: اولین بودجه قرن بعدی را ارائه کردیم و امید داریم با تحولاتی که در بودجه دیده شده سرفصل جدیدی به وجود بیاوریم. اساسا نگاهمان در این دوره بیشتر از فیزیکی بر رویکرد اجتماعی استوار شده است. بسیاری مسائل و مشکلات شهر تهران با همراهی مردم قابل حل است. در حقیقت بسیاری مشکلات به ظاهر لاینحل از نظر ما قابل حل و فصل هستند.شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه رویکرد اصلی ما در مسائل شهری رویکرد اجتماعی است، افزود: در حالی که شهروندان تهران به دلیل تاثیر از ویروس کرونا شرایط سختی را از نظر اقتصادی می گذرانند، پیش بینی می شود بخشی از این مشکلات نیز در سال ۱۴۰۰ ادامه داشته باشد و شهرداری هم نسبت به این موضوع احساس مسئولیت بیشتری می کند. لذا باید تلاش کنیم بیشتر در کنار مردم باشیم و توجه بیشتری به مشکلات شان به ویژه مشکلات اقشار آسیب پذیر داشته باشیم.
لزوم پیگیری مصوبه ستادملی کرونا برای تامین اتوبوس پایتخت
به گزارش کائنات، همچنین ریاست شورای شهر تهران خطاب به شهردار تهران و معاون برنامه ریزی شهرداری بر لزوم پیگیری مصوبه ستاد ملی کرونا برای تامین اتوبوس شهر تهران تاکید کرد. محسن هاشمی در نطق پیش از دستور خود گفت: روز گذشته به اتفاق نمایندگانی از شورای شهر برخی کلانشهرها، جلسه‌ای با شورای نگهبان در رابطه با اشکال این شورا به مصوبه مجلس و نگاه تقلیل گرایانه‌ای که نسبت به شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و بعضا کاهش اختیارات شورای شهر و قانون عوارض ارزش افزوده داشتیم که پس از مذاکرات کارشناسی صورت گرفته، مقرر گردید کارگروهی حقوقی بین شوراها و مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان جهت بررسی دقیقتر موضوع تشکیل شود. امیدواریم این جلسه که به زودی تشکیل خواهد شد منجر به تقویت جایگاه قانونی شوراهای شهر که مردم نهادترین رکن قانونی در نظام جمهوری اسلامی است، گردد. وی در بخش دیگری از صحبت های خود به پنجم بهمن ماه، سالروز خطبه تاریخی آیت الله هاشمی درباره مترو در نماز جمعه تهران در سال ۱۳۶۳ اشاره کرد و افزود: خطبه‌ای که موجب گردید در اوج جنگ تصمیم گرفته شود این پروژه فعال شود و امروز شاهد احداث  بیش از 200 کیلومتر مترو در تهران باشیم. وی افزود: امروز نیز پس از خروج ترامپ از کاخ سفید و شکست سناریوی فشار حداکثری بر ایران، ما در مسیر پیروزی و لغو تحریم‌ها هستیم و نباید سازندگی وکار را متوقف و موکول به پایان تحریم‌ها کرد.
تذکر به حناچی درباره عدم اجرای مصوبه نامگذاری معبری به نام «مهندس بازرگان»
همچنین در این جلسه رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: متاسفانه بیش از 95 روز از تاریخ ابلاغ مصوبه نامگذاری معبری به نام مهندس بازرگان می گذرد و شهردار محترم تهران بدون هیچ دلیل روشنی از اجرای این مصوبه قانونی شورای اسلامی شهر تهران خودداری و به رای نمایندگان مردم تهران تمیکن نمی کند. محمد جواد  گفت: هفته ای که گذشت سالروز درگذشت مهندس مهدی بازرگان بود. کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران در راستای پیشنهاد جناب آقای احمد مسجد جامعی عضو محترم شورای شهر که در چنین روزهایی پیشنهاد نامگذاری یکی از گذرهای تهران را به نام ایشان داد . در یکی از نشستهای تخصصی سال گذشته خود و با بررسی کارشناسانه و از منظر خدماتی که این شخصیت علمی، مذهبی و انقلابی در قامت مسئولیت بهینه سازی و تصفیه آب تهران در اوایل دهه ۳۰ بعمل آورده بود، خیابان موسوم به سازمان آب را در منطقه ۲ که فراوانی آن در تهران به ۱۳ مورد می رسید ، را به نام ایشان نام گذاری کرد.وی افزود: نهایتا در جلسه مورخ ۲۶ مردادماه در صحن شورا به تصویب رسید و پس از اعتراض «عجیب و غریب» فرماندار تهران که گوشزد کرده بود که نام‌های انتخابی باید به شخصیتهای شناخته شده علمی و فرهنگی و انقلابی اختصاص یابد به این دلیل با نامگذاری مهندس بازرگان و بانو اعظم طالقانی که از قضا شخصیت‌های علمی ،مذهبی و انقلابی و شناخته شده این شهر و میهن بوده اند ،و سالها رنج و تحمل زندان را در مبارزه با رژیم استبدادی پهلوی در کارنامه درخشان خود داشته اند ،مخالفت کرد که موضوع با اصرار شورای شهر در هیئت حل اختلاف وزارت کشور مطرح شد.حق شناس عنوان کرد: نهایتا با توجه به نظرات کمیسیون حقوقی و فرهنگی شورا و اصرار و ابرام عموم نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران ابرام و به شهردار محترم تهران ابلاغ شد که از تاریخ ابلاغ اواخر مهر ماه که بیش از ۹۵ روز از تاریخ آن گذشته است ، متاسفانه شهردار محترم تهران بدون هیچ دلیل روشنی از اجرای این مصوبه قانونی شورای اسلامی شهر تهران خودداری و به رای نمایندگان مردم تهران تمیکن نمی کند.
شهرداری تهران از منابع عمومی کشور بی‌بهره بوده است
به گزارش کائنات، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شهر تهران نیز گفت: شهرداری تهران به صورت مطلق از منابع عمومی کشور بی‌بهره بوده است.سید حسن رسولی با اشاره به اینکه شهردار با پنج روز تاخیر بودجه را تقدیم شورا کردند، گفت: بر اساس قانون تا پایان دی ماه بودجه شهر تهران باید به شورا تقدیم می‌شد. طی یک سال گذشته و در شرایط سخت کرونایی دو بسته محرک اقتصادی تصویب شد که به واسطه آن می‌توانیم به شهروندان تهرانی این اطمینان را بدهیم که تا پایان سال وقفه‌ای در اداره نسبی قابل قبول شهر نخواهیم داشت.خزانه‌دار شورا با اشاره به این که طی یک سال گذشته تحت شرایط کرونا درآمدها به شدت کاهش و هزینه‌ها افزایش داشته است، افزود: تا به امروز از ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه سال ۹۹ که ۱۰ هزار میلیارد تومان متعلق به شرکت‌ها و ۳۰ هزار میلیارد تومان هم  به خود شهرداری اختصاص داشت،  تقریبا ۷۳ درصد با وجود شرایط کرونا تحقق یافته است. امیدوارم با قولی که شهرداری تهران و سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی داده است با فعال کردن تحقق بودجه غیرنقد تا پایان اسفند تحقق بودجه را به مرز ۹۰ درصد برسانیم. به نظر من درمقایسه با عملکرد دولت موفقیت بی‌نظیری است و این در شرایطی است که به صورت مطلق شهرداری تهران از منابع عمومی کشور برای اداره شهر بی‌بهره بوده است.رسولی با بیان اینکه حتی یک دستگاه اتوبوس توسط وزارت کشوربه نمایندگی دولت  به ناوگان شهری تهران اضافه نشده است افزود: حتی یک یورو ارز برخلاف وظیفه تامین ۵۰ درصدی هزینه‌های ارزی ، به سیستم مترو داده نشده است. حتی حق مسلم شهرداری تهران از محل ۶۰ درصد  درآمدهای ناشی از وصول جرایم راهنمایی و رانندگی طبق ماده ۲۳ هنوز به حساب شهرداری واریز نشده است. همه این مسائل به این معنا است که ما نه تنها از دولت کمکی دریافت نکردیم بلکه حتی مطالبات ما توسط آقای دکتر نوبخت، وزیر اقتصاد و رئیس خزانه بلوکه شده است. در چنین شرایط این عملکرد که نشان‌دهنده همکاری نزدیک شورا و شهرداری است قابل تقدیر است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه