روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ شنبه ۴ بهمن - شماره 3830

بازگشت اعتماد مردم به بورس از رویا تا واقعیت؛

نفروشید تا پشیمان نشوید

 بازار ارز و سکه در آخرین هفته دی ۹۹ شاهد نوسانات قابل توجهی بود که البته بازار بورس هم از تغییرات بی نصیب نماند.
محمد میرزایی کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با تصمیمات اخیر مجلسی‌ها مبنی به کاستن دخالت‌های دولت در بازار سرمایه، اظهار کرد: اکنون شرایط بازار به نحوی نیست که هر شخصی بیاید و یک موضوعی را مطرح کند به علت آنکه این گونه مسائل می‌تواند آتش بی اعتمادی را در بین سهامداران خرد شعله ور کند. او بیان کرد: چنین طرحی وقتی توسط مجلس بیان می‌شود بازیگران اصلی را مجاب می‌کند تا در یک بازه زمانی عملکرد وزیر اقتصاد و رئیس جمهور را در تحلیل‌های خو در نظر نگیرند که این مسئله اصلا به نفع بازار سرمایه نخواهد بود. میرزایی در رابطه با تشکیل کانون نهاد‌های حقیقی بیان کرد: این کانون در صورتی می‌تواند موثر واقع شود که نهاد‌های تصمیم گیر مانند مجلس پشتیبانان آن باشند تا در زمانی که افراد غیر حقیقی خواستند در این بازار اخلالی به وجود آورند این نهاد بتواند، ورود کند.
* برای فروش عجله نکنید
تحلیلگران بازار به سهام‌داران حقیقی توصیه می‌کنند کمی تحمل به خرج دهند. همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه هر زمان بازار یک دوره کاهش را تجربه می‌کند و دوباره یک دوره افزایش پیش‌روی آن قرار می‌گیرد، تأکید کرد: کسانی که امروز برای فروش عجله می‌کنند، به‌خصوص آن دسته از افرادی که سهم‌های ارزنده را می‌فروشند، در آینده پشیمان‌های بازار خواهند بود. او با اشاره به اینکه چند مسئله کلی را باید در نظر گرفت، افزود: اول اینکه چرخه بازار از بهار و تابستان تغییر کرده است؛ یعنی نرخ سود بانکی بالا رفت. دوم اینکه نرخی که دولت برای دلار در بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده، آینده را مقداری مبهم کرده؛ به‌طوری‌که تصمیم‌گیری در این شرایط بسیار دشوار شده است. دارابی گفت: افراد تازه‌وارد نیز که آموزش کافی ندیده‌اند و این اولین بازار منفی است که تجربه می‌کنند، هر چیزی را با هر قیمتی می‌خرند و با هر قیمتی می‌فروشند. مرداد می‌دیدیم که هر سهمی را با هر قیمتی می‌خریدند، بالعکس امروز می‌بینیم سهم‌هایی که ارزنده هستند و امروز ارزان شده و سود بسیار خوبی را نوید می‌دهند، می‌فروشند؛ یعنی با همان موج هیجانی که مرداد می‌خریدند، امروز می‌فروشند. این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: در این شرایط، برخی می‌فروشند که ارزان‌تر بخرند، اما برخی می‌فروشند که از بازار بیرون بروند. باید این را در نظر داشت که دیگر بازار‌های ما نیز شرایط خوبی ندارند؛ یعنی آن دسته از افرادی که از بورس بیرون می‌روند، نمی‌توانند بازار مطمئن‌تری در بیرون پیدا کنند. در همین چند روز نرخ دلار به زیر ۲۱ هزار تومان رسید و قیمت سکه حدود ۴۰ درصد از اوج قیمت خود کمتر شد. پس کسانی که امروز سهم‌های ارزنده را می‌فروشند، ممکن است فقط یک مقصد داشته باشند و آن‌هم سپرده‌گذاری بانکی است.
* پیش بینی بازار سرمایه برای روز‌های آینده مشکل است
مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه، درباره تغییرات شاخص بازار بورس در آخرین هفته دی ماه گفت: باتوجه به رویداد‌هایی که در این هفته برای بورس اتفاق افتاد که از جمله می‌توان به استعفای رییس بورس و نوسانات شاخص اشاره کرد، پیش بینی بازار برای روز‌های آینده بسیار سخت و مشکل است چرا که ابهامات زیادی بخصوص در بحث جا به جایی مدیریت در بورس وجود داد و از اهمیت زیادی برخوردار است. او افزود: بزرگترین ریسک که در بازار سرمایه وجود دارد نرخ سود بانکی است که همچنان بیش از ۲۰ درصد است از طرف دیگر قیمت گذاری دولتی توسط وزارت صمت و همچنین دخالت‌های دولت در بازار سرمایه همچنان به قوت خود باقی است و همین امر موجب می‌شود ریسک ها‌ی موجود در بازار حذف نشود و بازگشت بازار به قبل از این عوامل زمان می‌برد. دلبری درباره تغییر ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازار سرمایه بر یک شخص متکی نیست و این جابه جایی تاثیر خاصی بر بازار سرمایه نخواهد گذاشت و امیدوارم دخالت‌های مجلس شورای اسلامی و دولت در بازار کمتر شود و اجازه دهند قیمت گذاری محصولات در شرایط رقابتی و منصفانه تری اتفاق بیوفتد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه