روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ شنبه ۴ بهمن - شماره 3830

آیا آغاز ریاست‌جمهوری بایدن به ‌معنای پایان سریع فشار حداکثری ترامپ علیه ایران خواهد بود؟

پایبندی در برابر پایبندی

 با آغاز بکار دولت جدید آمریکا، این سوال در افکار عمومی و محافل سیاسی و بین المللی مطرح است که با توجه به تاکید طرفین بر پایبندی به تعهدات برجامی، آیا آغاز ریاست‌جمهوری بایدن به ‌معنای پایان سریع سیاست‌ شکست خورده فشار حداکثری ترامپ علیه ایران و گشایش‌ در شرایط تحمیل شده بر اقتصاد و سیاست ایران خواهد بود؟
آیا بلینکن، این نوازنده گیتار و علاقه‌مند به فوتبال که سکان سیاست خارجی آمریکا را در دست خواهد داشت، می‌تواند در مدت زمان کوتاهی با همراهی سایر اعضای تیم سیاست خارجی و امنیت ملی دولت بایدن بویژه وندی شرمن که رهبری تیم مذاکره کننده آمریکا با ایران را برعهده داشته و اکنون معاون کلیدی او خواهد بود، ساز ناکوک اسلافشان را کوک کنند تا هم آهنگ موزونی از گیتار سیاست خارجی ایالات متحده به گوش برسد و هم داعیه دولت جدید خود مبنی بر رهبری صلح و امنیت آمریکا را اثبات کنند؟
البته بسیاری از ناظران و تحلیلگران بین المللی معتقدند پایان دوره ترامپ می‌تواند به معنای تغییر نسبی درعرصه بین‌الملل تلقی شود و فضاهای تنفسی جدیدی در منطقه و جهان ایجاد کند که به شروط مختلفی بستگی دارد از جمله آنکه سیاستمداران دموکرات از شکست‌های سیاست خارجی دوره ترامپ درس بگیرند و تعامل درعمل را پیشه خود سازند.آنتونی بلینکن وزیر پیشنهادی بایدن برای تصدی وزارت امور خارجه یک روز پیش از آغاز به کار دولت جدید آمریکا در برابر اعضای کمیته روابط خارجی سنا و پرسش های آنان برای تائید صلاحیتش گفت: نمی‌توانیم مشکلات دنیا را به تنهایی حل کنیم. نیاز به همکاری و مشارکت کشورهای دیگر داریم. آمریکا بیش از هر کشور دیگری این توانایی را دارد که دیگران را برای حل چالش‌های دنیا گرد هم بیاورد. بلینکن ۵۸ ساله یک روز پیش از آغاز بکار رسمی دولت بایدن در برابر اعضای کمیته روابط خارجی سنا گفت: چالش اینجا است که ما از توافق (برجام) خارج شدیم و ایران محدودیت‌های اعمال شده با توافق را بازگردانده است، سانتریفیوژهایی را به کار گرفته است که مطابق توافق ممنوع بود و نتیجه آن همچنانکه در گزارش‌های عمومی مطرح است، زمان بیش از یکسال برای رسیدن به یک بمب اتمی، اکنون به کمتر از ۳ یا ۴ ماه کاهش یافته است. این یعنی بازگشت به همان بحرانی که پیش از مذاکرات با آن مواجه بودیم.
بلینکن تصریح کرد: رئیس جمهوری معتقد است اگر ایران به این تعهدات برگردد ما نیز بازخواهیم گشت اما باید از آن به عنوان بستری برای بودن در سمت متحدان و شرکا برای دستیابی به توافقی محکم‌تر و طولانی‌تر استفاده کنیم.وزیر خارجه پیشنهادی دولت بایدن درعین حال خطاب به اعضای کمیته روابط خارجی سنا اظهار داشت: حتما با شما مشورت خواهیم کرد و باید با متحدان و شرکای خود در منطقه شامل اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تعامل داشته باشیم. دنیل لاریسون در تارنمای  ریسپانسیبل استیت کرفت درباره انتخاب بلینکن از سوی بایدن که مشاور قدیمی سیاست خارجی اوست، نوشته است: بلینکن یکی از اعضای دارای احترام و اعتبار در نهاد سیاست خارجی حزب دموکرات است و سوابق پیچیده ای دارد. در حالی که برخی طرفداران خویشتن داری در انتصاب او می توانند چند یادداشت محتاطانه امیدوار کننده بیابند، مواردی هم وجود دارد که می تواند نگرانی آنها را برانگیزد. بلینکن که از دانشگاه هاروارد و دانشکده حقوق کلمبیا فارغ التحصیل شده همانند بایدن یکی از حامیان اصلی برجام به شمار می‌رود. او که در دوره اوباما معاون وزیر خارجه بود، کار خود را در حوزه سیاست خارجی در زمان دولت کلینتون آغاز کرد و نزدیک به ۲۰ سال در سمت‌های مختلف مثل دستیار ارشد در کمیته روابط خارجی سنا و بعدا مشاور امنیت ملی در کنار بایدن بود. او در نقش دوم خود به توسعه واکنش آمریکا در برابر حوادث خاورمیانه کمک کرده است. از همین رو، سناتور جمهوری‌خواه «رند پال»  درجلسه بررسی صلاحیت بلینکن خطاب به او گفت: شما همانند جو بایدن و هیلاری کلینتون، از جنگ عراق تا جنگ لیبی و جنگ داخلی در سوریه، همواره طرفدار مداخله نظامی آمریکا در خاورمیانه بوده‌اید. درس عبرتی که از این جنگ‌ها گرفته می‌شود این است که تغییر رژیم کارساز نیست. ایران قوی‌تر شده و بهترین دوست آنها در منطقه عراق است؛ این ما بودیم که چنین کاری کرده‌ایم. جنت یلین وزیر دارایی پیشنهادی بایدن نیز در کمیته مالی سنای آمریکا با اشاره به ضرورت استفاده مناسب از ابزار تحریم گفته است  تحریم‌های پیشین کاخ سفید مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.او با بیان اینکه تحریم‌ها ابزار مهمی برای پرداختن به حملات سایبری و سایر تهدیدهاست، در عین حال تصریح کرد از این ابزار باید به صورت راهبردی و مناسب استفاده شود و به همین خاطر قصد دارد تا از معاونش بخواهد که سریعا سیاست های تحریمی آمریکا را بازنگری کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه