روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۲ دي - شماره 3823

زنان همراه مردان

 مجید عراقی - محقق ومدرس- نظر اندیشمندان مسلمان در خصوص اشتغال زنان به سه دیدگاه سنتی، روشن‏فکران رادیکال و دیدگاه میانه تقسیم می‏شود. توجه به اصول حاکم بر شخصیت زن، خاستگاه و منشأ تمایز بین اشتغال زن و مرد نیز تفاوت‏های زیستی، رفتاری و اقتصادی و همچنین تفاوت‏های تشریعی سبب می‏شود که در اندیشه دینی با وجود آنکه اشتغال به عنوان یک حق برای زنان محسوب می‏گردد، ولی هرگز به عنوان یک تکلیف اقتصادی بر ایشان تحمیل نمی‏شود. بررسی ادلّه مخالفان و موافقان اشتغال و سابقه اشتغال زنان و نحوه اشتغال زنان امروزی در غرب نشان می‏دهد که این امر هر چند دارای ویژگی‏ها و پیامدهای مثبتی است ولی دارای پیامدهای منفی غیرقابل‏انکاری نیز می‏باشد.
زنان باید در تصمیم گیری، به ویژه در امور مربوط به توزیع کار، منابع، درآمد و هزینه، مشارکت بیشتری پیدا کنند. چنین مشارکتی را باید هم از طریق سازمان هایی که خودِ زنان تشکیل می دهند و هم از راه عضویت آنها در سازمان های دیگر تشویق کرد.
در تقسیم بندی مشاغل، به مشاغل بخش های سنتی و کمتر توسعه یافته و بخش های نوین، مشاهده می شود که هر گاه مشاغل مربوط به امور آموزشی و درمانی را از قلمرو مقایسه خارج کنیم، اکثریت قریب به اتفاق فرصت های شغلی زنان در مشاغل سنتی و غیر متشکل است. آنچه در تحولات اخیر اشتغال زنان، بیش از هر نکته دیگر چشمگیر و قابل توجه می باشد، استقبال زنان از افزایش سطح تحصیلی و دسترسی به مشاغل جدید حرفه ای و فنی می باشد. گرایش زنان و دختران به تحصیلات و تخصص های فنی و حرفه ای، فرصتی است که می توان با استفاده صحیح از آن نه تنها مشکلات فعلی اشتغال را حل کرد، بلکه در جهت ایجاد تعادل بیشتر اجتماعی و فرهنگی از نظر تساوی حقوق زن و مرد و بهبود روابط خانوادگی، گام های بزرگی برداشت.
اشتغال زنان در مشاغل فنی و حرفه ای و تولیدات صنعتی جدید رو به افزایش است. این امر نشان می دهد که زنان به تعدادی از مشاغل که تا زمان های گذشته در قلمرو مردان بوده، دسترسی پیدا کرده اند. بر اساس بررسی های آماری انجام شده 38/82 درصد زنانِ شاغل در بخش آموزشی و فرهنگی کار می کنند و در بخش های خدمات فنی، مهندسی، حرفه ای و کشاورزی، کمتر از 5 درصد اشتغال دارند. به عبارت دیگر، زنان در مشاغل فنی و مهندسی، خدمات فنی و حرفه ای و کشاورزی کمتر تمرکز یافته اند؛ در کشور ما، گرایش زنان به اشتغال همگام با دسترسی بیشتر آنان به سازمان های آموزشی (مدارس و دانشگاهها) در طی مدت به نسبت کوتاه در اغلب شهرهای بزرگ شدت یافت. اما از آنجا که این امر با شتاب زدگی در میان برخی از گروهها مطرح گردید، در عین حال شرایط اجتماعی ـ فرهنگی جامعه در خیلی از موارد پویایی متناسب با آن را نداشت، اشتغال زنان از سویی با مسائل حاد مواجه گردید و اختلاف عقیده را در میان توده های مختلف مردم موجب شد. مردان از زمانی که وارد بازار کار می شوند معمولاً تا هنگام بازنشستگی به صورت پیوسته در بازار کار باقی می مانند و تحولات زندگی، این حضور پیوسته را مختل نمی کند در صورتی که زنان دارای مشارکت ناپیوسته و قطعه قطعه هستند و تحت تأثیر تغییرات زندگی مثل وضع تأهل، تعداد فرزندان و غیره، الگوی مشارکت شان تغییر می کند. شارکت زنان در امر اشتغال از قدمتی تاریخی برخوردار است. تلاش زنان در رسیدن به مشاغل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در دهه های اخیر، در پی تقاضای یابندگان کار و همچنین نیاز بازار کار، رشدی قابل توجه و چشم گیر داشته است. امروزه درصد زنان شاغل در هر کشوری می تواند به عنوان شاخصی در رشد و توسعه آن کشور محسوب گردد. شرایط اجتماعی و فرهنگی ما در بسیاری موارد پویایی مناسب با اشتغال زنان را ندارد و همین امر می تواند مسایل حادی ایجاد کند. وقتی یک زن براساس تمایل شخصی یا اجبار اقتصادی به کار خارج از منزل می پردازد، شغل او بخشی از زندگیش را تشکیل می دهد چنانچه شرایط خانوادگی، اجتماعی و شغلی برای ایجاد تعادل میان کار و زندگی مناسب باشد، احساس آرامش نموده وعملکرد خانواده بهبود می یابد. اما وقتی شغل او با شرایط و امکانات موجود در تعارض باشد در وی احساس فشار روانی و استرس ایجاد می کند و این فشار به کارآیی خانواده آسیب وارد می کند. به صورت کلی اشتغال زنان اثرات مفید و موثری برای خانواده به همراه خواهد داشت، لذا جامعه جنسیت زن را باید به عنوان جنس دوم در نظر نداشته باشد و فرهنگ پذیرش اشتغال زن را بپروراند و با راهکارهایی از جمله شناور ساختن ساعت های کاری، دورکاری، تقلیل ساعات کاری، آموزش و استفاده از مشاوره، همکاری و مشارکت اعضای خانواده، به کارگیری زنان در مشاغل متناسب با توانایی هایشان می توان از اثرات منفی اشتغال زنان کاست و از اثرات مثبت وجود زن در حیطه اشتغال و در اجتماع بهره مند شد.
ماجرای جهش یک ویروسِ خطاکار!
 کرونا غیرقابل پیش‌بینی است؛ سخنی که بارها از سوی وزارت بهداشتی‌ها اعلام شده و شاهدش هم جهشی است که ویروس در انگلیس از خود نشان داد و بر قدرت سرایتش افزود...
از نظر علم ویروس‌شناسی به طور کلی زمانیکه ویروس‌ها  تکثیر می‌شوند، ژنوم آن‌ها رونویسی می‌شود. یعنی یک نسخه دیگر از ژنوم ویروس ساخته شود. در عین حال باید توجه کرد که دو نوع ژنوم ویروس داریم؛ یکی ویروس‌های RNA و دیگری ویروس‌های DNA.
ویروسی که این روزها زندگی همه انسان‌های جهان را زیر و رو کرده، انسان‌های زیادی را در جهان از بین برده و وضعیت زیست جهانی را دگرگون کرده است، از نوع ویروس‌های RNA است. در این دسته از ویروس‌ها آنزیم  RNA polymerase  آنزیمی است که ژنوم ویروس‌های RNA مانند ویروس کووید-۱۹ را رونویسی می‌کند و برای تکثیر ویروس، نسخه‌های جدید را ایجاد می‌کند. حال درصد خطا و امکان اشتباه آنزیم RNA polymerase بیش از آنزیم DNA polymerase است. بر این اساس احتمال ایجاد خطا در ویروس‌هایی مانند کووید-۱۹ که از دسته ویروس‌های RNA هستند،  بیشتر است.
بر این اساس وقتی آنزیم ویروس کرونا دارد ژنوم ویروس را رونویسی می‌کند، احتمال خطا در آن زیاد است. از خطاهای این ویروس به عنوان جهش و تغییر یاد می‌کنند. البته مهم این است که این تغییر و جهش در کدام قسمت ویروسِ خطاکار رخ دهد؛ چراکه این موضوع باعث می‌شود که عملکرد ویروس متفاوت شود. حتی گاهی چندین جهش مداوم در ویروس اتفاق می‌افتد که عملکرد ویروس را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
بر همین اساس است که بارها و بارها اعلام شده، ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان تصور کرد که چند لحظه یا چند روز دیگر چطور خودش را نشان می‌دهد.
یکی از جاهایی که ممکن است جهش‌های ویروس در آن موثر باشند، در انتقال‌پذیری ویروس است. این همان اتفاقی است که چند هفته پیش در انگلستان رخ داد. کرونا خطایی کرد و جهشش دامن‌گیر شد. بر اساس این جهش، ویروس بیشتر به گیرنده می‌چسبد و این موضوع سرعت انتقالش را بیشتر می‌کند. علیرضا ناجی- ویروس‌شناس، در این باره به ایسنا، گفت:  این جهش ویروس سبب افزایش میزان سرایت‌پذیری آن شده است. بر اساس آمارهایی که اعلام می‌شود سرایت‌پذیری ویروس حتی تا ۷۰ درصد افزایش یافته است و افزایش سرایت‌پذیری ویروس به دلیل تغییرات پروتئین‌های سطحی ویروس ثابت شده است.

شمار بیماران کرونایی در جهان از ۹۰ میلیون نفر عبور کرد
 آمار جهانیِ مبتلایان به کروناویروس تاکنون به ۹۰ میلیون و۸۶ هزار و ۵۴۹ نفر رسیده و مرگ یک میلیون و ۹۳۴ هزار و ۹۳۹ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است.
بنابر تازه‌ترین آمارها تاکنون ۶۴ میلیون و ۴۶۹ هزار و ۱۵۶ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند.
روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ - که تاکنون در ۲۱۸ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته است - ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.
آمریکا تاکنون با بیش از ۲۲.۶میلیون مبتلا و بیش از ۳۸۱ هزار قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید-۱۹ قرار دارد.
هند نیز با آمار بیش از ۱۰.۴ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی قرار دارد و آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از هشت میلیون نفر فراتر رفته است.
همچنین در حال حاضر چهار کشور ایالات متحده، برزیل، هند و مکزیک به ترتیب رکورددارِ قربانیان این بیماری در دنیا هستند.
تعداد جان‌باختگان این بیماری در انگلیس نیز از ۸۰ هزار نفر عبور کرده و این کشور تاکنون بیشترین قربانیان کرونا را در بین کشورهای اروپایی داشته است. به علاوه هم‌اکنون تعداد قربانیان کرونا در ایتالیا هم از ۷۸ هزار نفر عبور کرده و در میان کشورهای اروپایی در رتبه دوم این جدول قرار دارد.
همچنین فرانسه بیش از ۶۷ هزار، روسیه بیش از ۶۱ هزار و ایران نیز بیش از ۵۶ هزار فوتی بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را گزارش داده‌اند.
پس از این کشورها، اسپانیا با بیش از ۵۱ هزار، کلمبیا با بیش از ۴۵ هزار، آرژانتین با بیش از ۴۴ هزار و آلمان با بیش از ۴۱ هزار جان‌باخته دیگر کشورهایی هستند که تاکنون آمار بالای مرگ‌ و میر ناشی از کووید ۱۹ را ثبت کرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه