روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۲ دي - شماره 3823

خداکرمی خبر داد؛

تدوین سند سلامت شهر تهران

 رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران از تدوین سند سلامت شهر تهران خبر داد.
ناهید خداکرمی در نطق پیش از دستور در جلسه شورای شهر تهران خود با بیان اینکه  خوشبختانه سند سلامت شهر تهران به سفارش کمیته سلامت و با همکاری قابل تحسین مرکز مطالعات شهرداری در دست تدوین است، گفت: یکی از اهدافش ترسیم وضعیت جمعیتی و مشخصات دموگرافیک ساکنین شهر تهران و استخراج شاخص ها و نیازهای سلامتی شهروندان است.
وی با بیان  اینکه به عنوان عضوی از کمیسیون سلامت و نماینده شورا در ستاد جمعیت شهرداری تهران، سلسله سخنانی را درباره وضعیت جمعیت شهرتهران برای بهره برداری سیاست‌گذاران شهری و کشور به اشتراک خواهم گذاشت  گفت: سرمایه انسانی از اصلی ترین عوامل رشد و توسعه شهرها است و عدم توازن یا کاهش این سرمایه، فرایند رشد و توسعه را به تاخیر میاندازد.
وی بیان اینکه ایران از جمله کشورهایی است که با پدیده کاهش نرخ باروری و افزایش  فرار مغزها روبرو است عنوان کرد: طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان ملل، در بین ۷۲ کشور در حال توسعه در جهان، ایران رتبه سوم فرار مغزها را با توجه به جمعیت خود دارا است
خداکرمی ادامه داد: البته تعداد زیادی از پناهندگان خارجی را نیز پذیرا شده است و نرخ باروری یکی از مهم ترین شاخص های جمعیتی است که در سیاست‌گذاری ها اهمیت فراوانی دارد. در واقع این شاخص اصلی ترین پیش بینی کننده ساختار سنی و جنسی جامعه در آینده است و براساس این ساختار باید برنامه های مدونی به ویژه در زمینه سلامت تدوین شود.
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران اظهار کرد:  نرخ ۲.۱ برای باروری کلی به عنوان نرخ جایگزینی تعریف شده است. این مقدار تضمین میکند که جامعه روند ترمیم و جایگزینی خود را در ادامه حفظ کند که این عدد در شهر تهران  ۱.۷ برآورد شده است که بسیار نگران کننده است.یعنی حتی هر ۲ نفر نمی‌توانند مثل خود را در آینده داشته باشند.
خداکرمی با بیان اینکه مشخصات دموگرافیک و جمعیت شهر تهران نشان می‌دهد که این شهر استثنایی نه تنها پایتخت کشور که  یک ایران را با همه تنوع‌های قومی، فرهنگی و زبانی در دل خود جای داده است، گفت: شناخت وضعیت موجود جمعیتی در مناطق و محلات تهران امر مهمی است که با مطالعات انجام شده اطلاعات ذی قیمتی در حال جمع آوری است که امیدواریم انتشار آنها بتواند با ایجاد و تولید موج‌های فکری عمیق و هدفمند ، باب ضرورت تغییر در بسیاری از قوانین بالا دستی کشور را بگشاید.
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه در راستای تدوین سند سلامت بررسی های گسترده ای در پراکندگی جمعیت شهر تهران صورت گرفته است که امروز قصد دارم تا درباره پراکندگی جمعیت اتباع خارجی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران صحبت کنم، گفت: حدود ۵۵۰ هزار پناهنده یا مهاجر افغان در استان تهران زندگی می‌کنند که از این تعداد مجموعاً بیش از ۹۶ هزار نفر  که حدود ۲۴ هزار خانوار  می شوند در مناطق مختلف شهر تهران ساکنند و البته آمار غیر رسمی تعداد بسیار بیشتر از این ارقام است که اغلب این فارسی زبانان  در تهران در شرایط سختی به کار مشغولند ولی از چرخه بانکی ، اقتصادی، مالیاتی و حتی اجتماعی فرهنگی کشور خارجند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه