روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ دي - شماره 3820

تختی کم داریم

 مجتبی ملکی- جهان پهلوان تختی با توجه به داشتن شخصیت مذهبی و اخلاق پهلوانی و جوانمردی در رفتار می تواند برای جوانان الگو باشد، چرا که اولا وی فردی مذهبی بوده و در رعایت شئونات دینی و مذهبی مصمم بوده است، ثانیا علاوه بر مذهبی بودن و تقید به رعایت دستورات دینی در مسائل عبادی، در اخلاق و رفتار هم زبانزد عام و خاص بوده، خصوصا مواردی امثال مغرور نبودن، متواضع بودن، گذشت داشتن، مردم مدار بودن، خوش خلقی و ... قابل الگو برداری است. ثالثا وی در حرفه خودش یعنی ورزش کشتی که البته این ورزش مورد سفارش اسلام نیز می باشد، یک قهرمان بوده و مدال های متعددی را از آن خود کرده بود و از این لحاظ نیز الگویی مناسب برای جوانان می باشد. اگر چه باید توجه به این نکته داشته باشیم که در شناخت دین و آموزه های مذهبی بایستی به متخصصین دینی و علما رجوع کرد. ذیلا توضیحاتی مختصر از زندگی نامه و خصوصیات اخلاقی و رفتار جهان پهلوان تختی حضورتان ارائه می گردد:غلامرضا تختی در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود و همواره در طول زندگیش به ارزش های اسلامی پایبند ماند. او از مریدان آیت اللَّه سیدمحمود طالقانی به شمار می رفت و در ملی شدن صنعت نفت حضوری فعال داشت. وی هم چنین در جمع آوری کمک های مردمی به زلزله زدگان بویین زهرا در شهریور ۱۳۴۱، نقش مهمی ایفا کرد به طوری که حساسیت حکومت پهلوی را دربرداشت.
ابعاد شخصیتی جهان پهلوان تختی تنها به میدان ورزش و تشک کشتی محدود نمی شد. رفتارهای بجای مانده از او، در اردو، محله، زورخانه، بازار و اجتماع هر یک حکایت های روح بزرگی است که پرداختن به آنها دارای ارزش های خاص خود است. تختی همانگونه که در ورزش استثنائی است در زندگی و پاسداری از ارزشهایش کم نظیر است. تختی قبل از آنکه در روی تشک با حریفان دست و پنجه نرم کند، با نفس خود به مبارزه پرداخته بود. تختی، در همه عرصه های زندگی همانی بود که بر روی تشک کشتی می دیدی. او اول پهلوان زندگی بود و سپس قهرمان جهان و المپیک شد. حضور در عرصه های مختلف زندگی و خدمت خلق را همچون یک وظیفه و تکلیف بر روی دوش خود حس کرد. خدمت به خلق را مسئولیتی بر روی دوش خود حس کرد و پذیرفت و پس از آن بر روی دوش مردم پذیرفته شد. چون او پهلوان بود و منش پهلوانی را سیره رفتارش کرده بود، برای مردم، شکست و پیروزیش مساوی بود و حتی اگر او از یک میدان نبرد با شکست برمی گشت، به استقبال پرشکوه تر از او می پرداختند.
به طور حتم در وصف جهان پهلوان غلامرضا تختی مردی که از جنس مردم بود مطلب برای نوشتن بسیار فروان است کما اینکه در این سال‌ها نیز قلمفرسایی‌های زیادی شده است، اما در روزگاری که بسیاری از ورزشکاران کشورمان قصد دارند با الگو گرفتن از مرام و جوانمردی تختی خاطره خوبی را از خود به یادگار بگذارند جهان پهلوان نه تکرار شد و نه فراموش...
و سرانجام در روز 17 دیماه سال 1346 در اتاق شماره 23 هتل آتلانتیک روزی که برای آخرین بار صدای قلب پهلوان شنیده شد آقا تختی برای همیشه از میان ما به دیار باقی شتاف. حرف و حدیث و گمانه زنی در خصوص مرگ وی زیاد است، شاید فقط دیوار‌های اتاق هتل آتلانتیک بتوانند واقعیت را برای ما بازگو کنند، اما چه حیف که دیوار نمی‌تواند صحبت کند و امروز فقدان جهان پهلوان غلامرضا تختی پنجاه و دو ساله شد.
نصیحت تختی به جوانان: برای آن دسته از جوانانی که از کوچکترین شکست یأس و ناامیدی در رگ و ریشه خود جایگزین می‌سازند موضوعی را در میان می‌گذارم... در برابر مصائب زندگی استقامت کنید و از وسوسه‌های بی‌جا و خانمان برانداز دور باشید. بیایید این افکاری که در خود جمع کرده‌اید مثل یأس و ناامیدی و ترس از شکست را دور بریزید، فقط تلاش کنید تا مفید به حال خویش و جامعه خود باشید. من اگر در کار خودم استقامت نشان نمی‌دادم بدون تردید امروز نمی‌توانستم به مقام قهرمانی برسم. تنها در عالم ورزش چنین قانونی حاکم نیست، در همه امور زندگانی چنین است.
تختی هدف از قهرمانی را فقط شاد کردن دل مردم می داند و البته مردم هم واقعاً تختی را دوست داشتند و بر تلاشش ارج می نهادند.

انتقاد سازمان نظام پرستاری از بی توجهی به استخدام پرستاران با وجود نیاز شدید بیمارستان‌ها
 رئیس کل سازمان نظام پرستاری از آنچه که «بی توجهی عوامل دخیل در توزیع سهمیه های استخدامی و بی توجهی به کمبود شدید گروه پرستاران در بالین و اختصاص سهمیه اندک استخدامی برای پرستاران در مجوزهای استخدامی ابلاغ شده به دانشگاه ها» خواند، انتقاد کرد و نسبت به عواقب ناشی از خستگی شدید و نیروی کم در گروه پرستاران به ویژه در بحران کرونا هشدار داد.
محمد میرزابیگی گفت: تعجب می کنم  با وجود دهها دلیل روشن، تاکیدات رهبر معظم انقلاب در روز پرستار بر جدیت در استخدام پرستاران و رفع کمبود پرستار، تجربیات دنیا  در جذب پرستار ویژه کرونا و تاکید مسئولان دولت بر استخدام پرستار اما متاسفانه همچنان شاهد بی توجهی برخی مسئولان هستیم.  
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: هم از جهت روش کار بسیار عادی رفتار می کنند و انگار اصلا کرونایی وجود ندارد و روال بروکراتیک خود را طی می‌کنند و هم نسبت به رفع کمبود جدی پرستار در بیمارستانها اقدام عاجل نمی کنند.
وی ادامه داد: کمبود شدید پرستار تاثیر مستقیم بر مرگ و میر بیماران کرونایی و بیماران بدحال دارد و یک مساله مزمن و قدیمی است؛ به طوری که بر اساس  کف استانداردهای بین المللی باید به ازای هر تخت بیمارستانی یا هر هزارنفر جمعیت کشور؛ بیش از سه پرستار شاغل و فعال داشته باشیم اما به دلیل محدودیت های کشور، مجموعه مسئولان استاندارد ۲.۵ پرستار به ازای هرتخت در ۲۴ ساعت شبانه روز را پذیرفتیم با این حال هنوز این میزان در کشور ما  فقط ۷ دهم پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی  در ۲۴ ساعت است. یعنی تعداد پرستاران کشور برابر یک چهارم استاندارد مورد نیاز و توافقی داخل است.  
رئیس کل سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: با این میزان پرستار در واقع حدود یک چهارم میزان استاندارد مورد نیاز بیمارستانها از گروه پرستاری شاغل داریم، در حالی که بسیاری از کشورهای با شاخص های بدتر از ایران بیش از ۳ پرستار به ازای هر تخت یا هر هزار نفر جمعیت شان دارند. که در برخی کشورها به ۹ پرستار هم می رسد.  
وی گفت: مساله بسیار مهم این است که در سه تا چهار سال گذشته تا اواخر سال قبل و اول امسال هیچ نیروی پرستار جدیدی در بیمارستانها استخدام نشده است، در حالی که در همین مدت از یکسو تعداد زیادی تخت بیمارستانی(حدود ۱۰ هزار تخت) و به خصوص تخت های مراقبت های ویژه، اورژانس و بیمارستان های  مناطق  محروم که به تعداد پرستاران بیشتری نیاز دارد، اضافه شده از طرفی تعداد زیادی از پرستاران در همین سنوات اخیر بازنشسته شده اند که تعداد آنها در سه سال گذشته حدود ۱۶ هزار نفر از گروه پرستاری بدون جایگزینی بوده است.  
میرزابیگی افزود: درواقع به جای این پرستاران بازنشسته نیز در سه سال گذشته هیچ پرستاری استخدام نشده بود. و مرتب بار کاری ناشی از خروج نیروی پرستاری و نیز توسعه‌ تخت های بیمارستانی جدید به دوش پرستاران موجود می افتد این یعنی از یک طرف مداوم استاندارد پرستار به تخت و جمعیت کاهش می یابد و از سوی دیگر به اجبار ساعت اضافه کار پرستاران افزایش می یابد. وی گفت: در واقع یک پرستار مجبور است بار حداقل ۴ پرستار را بدوش بکشد. با این همه کمبود شدید و مزمن نیرو، از بهمن ماه سال قبل کرونا هم آمد و دیدیم که با مردم و بیماران و پرستاران چه کرد؛ پرستاران عزیز از جان گذشته بدون ذره ای درنگ، در خط مقدم به مصاف کرونا رفتند، بیشتر و پیشتر از اعضای خانواده بیماران کرونایی به آنها نزدیک شدند بالغ بر ۷۵ هزارنفر از کادر پرستاری خودشان به کرونا مبتلا شدند. این در حالی است که تعداد زیادی از پرستاران مظلوم ما خانواده های محترم شان نیز مبتلا شدند. بیشتر از ۷ هزار پرستار هم به علت ابتلا به کرونا از گردونه خدمت رسانی خارج شدند.  
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: پرستاران عزیز ما در چنین شرایطی با بحران کرونا مواجه شدند و با وجود کمبود شدید نیرو، از یک طرف بار کاری پرستاران به شدت بالا رفت و از طرف دیگر با ابتلای بیش از ۷۰ هزار نفر از پرستاران به کرونا و عوارض به جای مانده از آن و به علاوه محدودیت ناشی از لباس، دوری خانواده، شهادت بیشتر از ۱۰۵ کادر پرستاری و... فضای بسیار سختی برای پرستاران محترم ایجاد شد. با این حال پرستاران گل کاشتند و مورد محبت و تحسین مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، سایر مسئولین و آحاد مردم عزیز ایران اسلامی قرار گرفتند.    وی تاکید کرد: با این حال با توجه به کمبود شدید و مزمن پرستار از گذشته، که حدود یک چهارم استاندارد توافقی داخل کشور بود، بازنشستگی حدود ۱۶ هزار پرستار در سنوات اخیر، افزایش ۱۰هزار تخت بیمارستانی جدید و خروج بیش از ۷ هزار پرستار مبتلا به کرونا از گردونه خدمت رسانی، اکنون باید عاجلانه حداقل ۴۰ هزار نفر کادر  پرستار استخدام شود تا فقط به شرایط چند سال قبل یعنی حفظ همان ۹ دهم تا یک نفر به ازای هر تخت یا هر هزار نفر جمعیت کشورمان برگردیم اما اکنون با مشاهده تعداد پرستاران در سهمیه هر دانشگاه، این خلاء بزرگ و بی توجهی عجیب به استخدام پرستاران شدیدا به چشم می خورد که خلاف تمام ضروریات، مصالح مردم، نظام سلامت و نیاز شدید بیماران مظلوم بخشهای ویژه و بالاخص منویات اخیر مقام معظم رهبری است. میرزابیگی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به استخدام پرستاران و وعده مسئولان دولت برای استخدام ۳۰ هزار نفر در گروه پرستاری افزود: البته که باید هم سهمیه های ابلاغی بازنگری شود و هم تمام ۳۰ هزار مجوز استخدامی بعدی فقط وفقط به گروه پرستاری اختصاص پیدا کند و یک نفر هم نباید غیر از گروه پرستاری باشد تا فقط بتوانیم شرایط حداقلی همان ۸دهم تا یک پرستار به تخت را حفظ کنیم و به یاری خداوند بزرگ مردم عزیز ایران اسلامی را از چنگ بیماریهای مختلف نجات دهیم.    

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه