روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ دي - شماره 3820

از نحوه ارزیابی داوطلبان تا زمان واکسیناسیون عمومی

 عضو تیم علمی واکسن «کُووایران برکت» با اشاره به جزییاتی در رابطه با پروسه اجرای واکسن ایرانی کووید 19، این طرح مطالعاتی را از دقیق‌ترین طرح‌های در حال اجرا در کشور دانست و گفت: اگر هر سه فاز مطالعاتی واکسن با موفقیت طی شده و عارضه‌ای گزارش نشود، با تایید نهایی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، احتمالا مجوز واکسیناسیون عمومی صادر می‌شود.
دکتر پیام طبرسی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به جزییات و پروسه اجرای فاز اول کارآزمایی واکسن ایرانی «کُووایران برکت» گروه شفافارمد، عنوان کرد: این واکسن که از ویروس کشته شده تهیه شده، در فاز اول مطالعات بالینی قرار دارد، به گونه‌ای که تزریق آن از هفته گذشته با 3 نفر آغاز شد و به 3 نفر دیگر تزریق می‌شود و به همین ترتیب تا تزریق 56 نفر در فاز اول مطالعات بالینی ادامه پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه فاز اول بر اساس زمانبندی طرح تا اوسط اسفند ماه ادامه دارد، گفت: پس از تکمیل فاز اول یعنی تزریق واکسن به 56 داوطلب، نتایج این فاز از طریق وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورت تایید، بلافاصله فاز دوم آغاز می‌شود.
دکتر طبرسی با بیان اینکه اطلاعات فاز اول به صورت گزارشی جامع تهیه شده و در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد، گفت: اگر نتایج مطالعه فاز اول مثبت باشد و عوارض خاصی گزارش نشود، بلافاصله فاز دوم آغاز می‌شود و به دنبال آن احتمالا فاز سوم و نهایی تا خرداد ماه نهایی می‌شود. وی با بیان اینکه شاید این مطالعه یکی از دقیق‌ترین مطالعاتی باشد که در کشور در حال اجراست، عنوان کرد: در حال حاضر یک سایت مجهز برای مطالعه بالینی این پروژه طراحی شده، به گونه‌ای که داوطلبان پس از تزریق اول و دوم که به فاصله دو هفته انجام می‌شود؛ برای هرکدام به مدت 7 روز و در مجموع 14 روز در این سایت قرنطینه شده و مورد ارزیابی دقیق قرار می‌گیرند.
عضو تیم علمی واکسن «کُووایران برکت» در این رابطه توضیح داد: طی این مدت هر 6 ساعت یکبار علایم حیاتی داوطلبان چک شده و روزانه یکبار به صورت کامل تحت معاینات بالینی قرار می‌گیرند و  عارضه‌های احتمالی ثبت می‌شود. این مسئله به دقت کار و استخراج اطلاعات دقیق و مستند در خصوص عوارض و یا ایمن بودن واکسن کمک زیادی می‌کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه