روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۳۹۹ شنبه ۸ آذر - شماره 3791

وزیر نیرو:

جامعه از واقعیت‌های اقلیمی کشور آگاه شود

 وزیر نیرو با اشاره به وضعیت منابع آبی کشور، انجام اقدامات لازم برای آگاه‌سازی جامعه از واقعیت‌های اقلیمی را خواستار شد و بر ضرورت حرکت در مسیر بومی‌سازی تاسیسات نمک‌زدایی و تلاش برای خودکفایی در برپا کردن این تأسیسات تاکید کرد.
رضا اردکانیان که با ارسال پیام تصویری به سومین کنگره علوم ‌و مهندسی آب و فاضلاب ایران که به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، سخن می‌گفت، با بیان اینکه انتظار می‌رود مباحث مطرح شده در این کنگره، بتواند با تبادل تجربه‌ها و طرح ایده‌ها، زمینه‌های لازم برای گره‌گشایی از مشکلات و نیازهای این صنعت و نیل به هدف‌های آن را فراهم کند، عنوان کرد: تاکنون الگوهای گوناگونی برای نحوه تعامل صنعت و دانشگاه مطرح و در معرض آزمون و نقد قرار گرفته است؛ یکی از جدیدترین مدل‌های ارتباط مؤثر دانشگاه و صنعت که برای تعامل هم‌افزایی این دو نهاد مناسب باشد، الگوی تعامل سه جانبه دانشگاه، صنعت و دولت است.
وزیر نیرو ابراز داشت: در این مدل، دانشگاه علاوه‌بر آموزش و تحقیق، کارآفرینی می‌کند؛ در مقابل، صنعت نیز به فعالیت‌های تولید و توزیع دانش می‌پردازد؛ بدین‌ترتیب دولت در تولید دانش، نوآوری، تولید کالا و خدمات سرمایه‌گذاری کرده است.
وی با ارائه چارچوبی برای رسیدن به این هدف گفت: تلاش برای اعمال راهکارهای فنی و اجتماعی، بهره‌وری حداکثری آب از طریق کاهش حداکثری هدررفت در انتقال، توزیع و مصرف و کاهش توزیع فاضلاب و بومی‌سازی فناوری ارزان برای تصفیه و حذف آلاینده‌های آب زیرزمینی از راهکارهای فرارو است.
به گفته وزیر نیرو، تلاش برای بومی‌سازی تاسیسات نمک‌زدایی و تلاش برای خودکفایی در برپا کردن این تأسیسات؛ آگاه‌سازی جامعه از واقعیت‌های اقلیمی کشور و انطباق و سازگاری با آن و همچنین آگاه‌سازی در زمینه محدودیت‌ها و اقدامات انجام شده و نیز جلب مشارکت عمومی در همراهی تسریع در اجرای طرح‌ها و درنهایت ایده‌پردازی و ارائه راهکار برای بهبود گردش مالی صنعت، آب و فاضلاب و پایداری و خودکفایی و خودگردانی در خدمات آن از جمله راهکارهایی است که باید در حوزه آب به آن توجه شود.
*اسراف در مصرف آب آسیب‌شناسی شود
رییس دانشگاه شیراز در این نشست، ضمن اشاره به سابقه فعالیت‌های این دانشگاه در سطح ملی و بین‌المللی، ابراز داشت: مسأله آب یکی از ابرچالش‌های کشور ایران است و در حال حاضر، با بحران کم‌آبی مواجه هستیم، اما شاهدیم که جامعه با توجه به سبک زندگی خاصی که دارد، یکی از اسراف‌کنندگان  در مصرف آب است و این یکی از مسائل مهم در جامعه ماست که باید آسیب‌شناسی شود.
وی پیشنهاد داد که در کنار برگزاری کنگره‌های ازاین دست، کنگره‌هایی با محور آسیب‌شناسی مصرف آب در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی  و فنی نیز برنامه‌ریزی شود تا برای مسأله آب در کشور به تدریج راه‌حل‌هایی بیابیم.
*تلاش برای جلوگیری از آب‌های سطحی پیگیری شود
استاندار فارس نیز در این کنگره با اشاره به آب‌های سطحی و زیرزمینی استان که حجمی قابل توجهی دارند، گفت: با توجه به مصارف شهری، کشاورزی، و صنعت باید برای جلوگیری از افت سطح آب‌های زیرزمینی تلاش کرد و به سمت مصرف آب‌های سطحی حرکت کرد.
وی ابراز داشت: باید به سمتی پیش رویم که گیاهان کم‌آب‌تر و سازگارتر با این اقلیم پرورش دهیم و رسیدن به آبیاری نوین را در دستور کار قرار دهیم؛ از این‌رو سازمان‌های آب استان فارس و شرکت‌های آب و فاضلاب شیراز علاقه‌مند هستند که از نظرات مشاورین و اساتید برجسته این حوزه بهره ببرند، کمااینکه در کمیسیون‌ها و پژوهش‌ها می‌توان از دیدگاه‌ها و نظرات اساتید استفاده کرد.
دبیر سومین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب کشور هدف از برگزاری این کنگره را تعامل هرچه‌ بیش‌تر دانشگاه و صنعت آب و فاضلاب کشور و ارائه نوآوری‌ و خلافیت‌ در سامانه‌های آب و فاضلاب دانست.
ناصر طالب‌بیدختی با بیان اینکه محورهای ویژه این کنگره، هوشمندسازی و تاب‌آوری سامانه‌های آب و فاضلاب کشور و موضوع شبکه فاضلاب و اپیدمی‌ها (بیماری‌های نوظهور و ویروس کرونا) است، افزود: از یک سال پیش، از طریق سایت کنگره، دعوت‌نامه و پوستر سومین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب کشور، به تمامی دانشگاه‌های دولتی، آزاد و غیرانتفاعی کشور، مراکز پژوهشی کشور، وزارتخانه‌های نیرو، راه و شهرسازی، سازمان محیط‌زیست، ادارات کل آبفای استان‌های کشور، ادارات کل آبفای شهرهای بزرگ کشور، سازمان‌های آب منطقه‌ای استان‌های کشور، مشاوران، پیمانکاران و... ارسال شد.
وی افزود: در مدت‌زمان تعیین شده، پژوهشگران ٤۵٠ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال کردند که پس از داوری، ١٥٠ مقاله از میان آن‌ها، برای ارائه به‌صورت شفاهی در هشت جلسه موازی، طی چند روز در کنگره گزینش شد و ٢٥٠ مقاله نیز، به‌صورت پوستر در کنگره به نمایش درآمد.
عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز گفت: در این کنگره، چهار نشست تخصصی با عنوان‌های تاب‌آوری سامانه‌های آب و فاضلاب، هوشمندسازی و نوآوری در سامانه‌های آب و فاضلاب، شبکه فاضلاب و اپیدمی‌ها، بیماری‌های نوظهور و ویروس کرونا و بازنگری شاخص و استاندارد کیفیت منابع آب ایران برگزار شد.
طالب‌بیدختی با اشاره به اینکه دو سخنرانی کلیدی استادان دانشگاه آلمان و کانادا نیز در این رویداد علمی حضور دارند، ابراز داشت: در پایان به مقالات شفاهی برتر، پوسترهای برتر و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری  برتر در زمینه‌های آب و فاضلاب جوایز ارزنده‌ای اعطا شد؛ همچنین از پیشکسوت دانشگاهی، دکتر پرویز منجمی استاد بازنشسته دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز تقدیر شد.
نخستین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب کشور در سال ١٣٩٥ در دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران و دومین آن در سال ١٣٩٧ با همکاری دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد. امسال که سومین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب کشور از چهارم تا ششم  آذرماه ۱۳۹۹ به‌میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد،‌ برای نخستین‌بار بازدیدهای مجازی و نمایشگاه مجازی ترتیب داده شد؛ همچنین برای اولین‌بار دو سخنران بین‌المللی در این کنگره به‌صورت مجازی سخنرانی کردند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه