روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۳۹۹ شنبه ۸ آذر - شماره 3791

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس:

تأسیسات ذخیره‌سازی پارس جنوبی پایانه اصلی توزیع میعانات گازی است

 مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: تأسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی پارس جنوبی مهم‌ترین پایانه توزیع میعانات گازی کشور برای تغذیه پالایشگاه‌های پایین‌دستی است.
به گزارش کائنات به نقل از شانا، محمد مشکین‌فام در آیین بهره‌برداری رسمی از مخازن متمرکز ذخیره‌سازی پارس جنوبی که از طریق ویدئوکنفرانس با فرمان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری انجام شد، با ابراز خرسندی از افتتاح ۱۵ فاز پارس جنوبی در هفت سال گذشته اظهار کرد: پروژه مخازن ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی پارس جنوبی در عسلویه، با هدف ذخیره‌سازی موقت میعانات گازی پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی برای توزیع مناسب میان مبادی مصرف پایین‌دستی تعریف شده است.
وی با بیان اینکه تأمین مستمر و پایدار خوراک تأسیسات پایین‌دست از جمله پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مقدار روزانه ۳۶۰ هزار بشکه از طریق این مخازن انجام می‌شود، افزود: طرح ساخت این مخازن همسو با هدف کاهش خام‌فروشی میعانات گازی پارس جنوبی و ایجاد ارزش افزوده این کالا که معادل نفت خام سبک و مرغوب است، اجرا شد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: میعانات گازی پارس جنوبی به‌طور عمده در پالایشگاه‌های پایین‌دستی به فرآورده‌های ارزشمند باکیفیتی نظیر بنزین یورو ۴ و با اکتان بالا تبدیل می‌شود که نقشی مهم در خودکفایی در تأمین بنزین مورد نیاز کل کشور، قطع وابستگی به واردات و امکان صادرات ایفا می‌کند.
مشکین‌فام با بیان اینکه این تأسیسات مهم‌ترین پایانه توزیع میعانات گازی کشور برای تغذیه پالایشگاه‌های پایین‌دستی است، افزود: رقم سرمایه‌گذاری در این پروژه حدود ۳۰ میلیون یورو و ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است.
وی اظهار کرد: در این طرح، هشت مخزن هر یک به ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه (در مجموع ۴ میلیون بشکه) به صورت سقف‌ شناور و ۲ مخزن آتش‌نشانی و مخازن سوخت، شبکه لوله‌کشی و سیستم‌های برق و ابزار دقیق، سامانه‌های اندازه‌گیری و پمپ‌های انتقال میعانات و ساختمان‌های صنعتی و اداری ساخته شده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه در سه سال گذشته دو شرکت داخلی ماشین‌سازی اراک و ناردیس به‌عنوان پیمانکاران اصلی همراه با ده‌ها شرکت کوچک و بزرگ به عنوان مشاور، سازنده تأسیسات، پیمانکاران اجرایی در این پروژه فعالیت داشتند، گفت: به‌طور مستقیم و میانگین بیش از ۴۰۰ نفر به‌صورت مستمر در این طرح فعال بودند و پس از بهره‌برداری نیز اشتغال پایدار برای حداقل ۵۰ نفر ایجاد می‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه