روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۳ مهر - شماره 3764

تنها جایی که باید یارانه پرداخت

 جواد هدایتی- لیدرتور- حمل‌ونقل عمومی اگر گسترده و پیشرفته باشد می‌توان انتظار داشت که شهر مربوطه در زمینه‌های دیگر هم پیشرفت کند.با کجارو همراه باشید تا با پیشرفته ترین شهرهای جهان در زمینه حمل‌ونقل عمومی آشنا شوید.
یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک شهر حمل‌ونقل عمومی آن است. این مسئله به‌قدری اهمیت دارد که کمبود یا فقدانش نام و توانایی شهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین معیارهایی که از یک شهر یک نوع پیشرفته می‌سازد، همین گستردگی و فراوانی حمل‌ونقل عمومی‌اش است. حمل‌ونقل عمومی نه تنها برای ساکنین خود شهر بلکه برای مسافران و گردشگران هم می‌تواند حیاتی باشد. با وجود اینکه نمی‌شود از یک شهر انتظار داشت که در این حوزه بدون نقص عمل کند.
توسعه و بهبود زیرساخت سیستم حمل و نقل در جهان به خصوص برای شهرهای پیشرفته اهمیت قابل توجهی دارد چرا که با توسعه این سیستم، سطح رضایت از زندگی شهروندان، موقعیت اجتماعی و اقتصادی شهر هم بهبود می‌یابد.
کاهش ترافیک و آلودگی هوا، افزایش بهره‌وری سوخت و ارتقا وضعیت سلامت شهروندان از جمله مزیت‌های یک سیستم حمل و نقل پیشرفته است. برنامه زمانی منظم وسایل حمل و نقل عمومی، سرعت و قابلیت دسترسی، ایمنی و تمیز بودن آن‌ها، هوشمندی در پرداخت هزینه‌ها و تجهیز به نقشه‌های مسیریاب از جمله مولفه‌های موثر در تعیین پیشرفتگی یک سیستم محسوب می‌شود.
پرداخت یارانه به سیستم‌های حمل و نقل عمومی تقریباً در تمامی کشورهای دنیا رایج است و حتی در کشورهای توسعه یافته که اقتصادشان کاملاً آزاد و بدور از نظام یارنه‌ای است هم هزینه‌های ساخت زیربنا و ناوگان سیستم‌های حمل و نقل عمومی 100 درصد توسط دولت‌ها و شهرداری‌ها تامین می‌شود و هزینه‌های بهره‌برداری هم بین 30 تا 70 درصد از سوی دولت‌ها تامین می‌شود. دلیل آن هم کاملاً روشن است، عدم توجه به توسعه حمل و نقل عمومی در بلندمدت تبعات منفی و اکسترنال کاست بسیار بالایی برای دولت‌ها دارد.
نسبت درآمد بلیت به هزینه بهره برداری Farebox Recovery Ratio شاخصی برای نشان دادن سهم درآمد مستقیم حاصل از فروش بلیت به هزینه‌های بهره‌برداری است.تنها 25 درصد از هزینه بهره‌برداری مترو تهران از درآمد فروش بلیت و توسط مسافران تامین و مابقی از منابع شهرداری و دولت تامین می‌شود.در بررسی شبکه حمل و نقل عمومی سایر کشورها نیز یافته‌ها نشان از حمایت 50 درصدی دولت‌ها از سیستم‌های حمل و نقل عمومی دارد.در نمونه پردازش شده از 86 سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای اروپایی، آمریکایی، آسیایی و اقیانوسیه در مجموع فقط 48 درصد از هزینه‌های بهره‌برداری از طریق فروش مستقیم بلیت تامین شده است.
شبکه کارآمد حمل و نقل در سراسر آلمان از جمله در شهرهای برلین، فرانکفورت و مونیخ، بسیار پاکیزه، منظم و کاملا قابل دسترس است که شهروندان را در زمان کمی به گوشه و کنار شهرها منتقل می‌کند. قطارهای مترو، اتوبوس‌­ها، ترامواها همگی این اطمینان خاطر را به شهروندان می‌­دهد که مجبور نیستند زمانی طولانی را منتظر وسایل نقلیه و یا در ترافیک ­بمانند. قطارهای زیرزمینی مونیخ بسیار دقیق، منظم و ایمن است و از نظر زمانی با قطارهای زمینی شهر هماهنگ شده است. بلیط مترو به صورت ماهانه، هفتگی و یا روزانه قابل خریداری است و اپلیکیشن­‌های تلفن همراه مربوط به آن‌ها نیز قابل دسترس است. سیستم حمل و نقل آلمان یکی از راحت­‌ترین و در دسترس­ ترین شبکه­‌های حمل و نقلی دنیا به شمار می­‌رود که با دقت بسیار طراحی شده است به طوری که معلولین به راحتی از آن استفاده می‌کنند.
ساختار مترو زیرزمینی نیویورک قطعا یکی از دست آوردهای با ارزش آمریکایی‌­ها به شمار می‌­آید. نیویورک یکی از معدود مکان­‌های جهان است که با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی آن می­‌توان به راحتی به تمام نقاط شهر دسترسی پیدا کرد. شبکه کارآمد اتوبوس‌­ها و قطارها در هر پنج منطقه اصلی شهر نیویورک کار می کند. جالب اینجاست که حتی اگر شما بخواهید به خارج از شهر سفر کنید ایستگاهی به نام «پن» شما را به قطارهایی که به دیگر نقاط کشور می­‌برند، منتقل می‌کند.
یکی دیگر از شهرهایی که سیستم حمل و نقل قابل توجه و موفقی دارد دبی است. مسئولیت سیستم حمل و نقل عمومی این شهر به عهده اداره راه و ترابری آن است که تاکسی­‌های آبی و کشتی­‌های کوچک مسافربری درون شهری را نیز مدیریت می‌کند. آژانس‌­های حمل و نقل در دبی خدمات ویژه‌ای ارائه می‌­دهد به ویژه اینکه گردشگران را به مکان­‌های دیدنی معروف شهر منتقل می‌کند و خدماتی شامل وعده­‌های غذایی مختصر و ارائه نقشه­ شهر را نیز برای آن‌ها فراهم می‌آورد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه