روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۳۹۹ سه شنبه ۲۲ مهر - شماره 3763

رئیس روابط عمومی و سخنگوی شرکت گاز استان:

کتابچه علل حوادث گاز طبیعی در آذربایجان شرقی تدوین شد

 آذربایجان شرقی – فلاح: کتابچه علمی و پژوهشی علل بروز حوادث گاز طبیعی در استان آذربایجان شرقی و ارائه راهکارهای اجرایی تدوین شد.
به گزارش خبرنگار ما در آذربایجان شرقی، سخنگوی شرکت گاز استان با اعلام این خبر افزود: این کتابچه که ماحصل پروژه پژوهشی بررسی عوامل مؤثر در بروز حوادث ناگوار می باشد، حاوی یک سال تلاش علمی و پژوهشی و بررسی تمامی حوادث در 5 سال اخیر و مصاحبه با حادثه دیدگان و سایر داده های اطلاعاتی بوده و نتایج ارزشمندی حاصل از آن، منجر به تدوین کتابچه شده است.
غلامرضا قنبری اظهار داشت: در این کتابچه سعی شده تمامی عوامل فنی و غیر فنی دخیل در بروز حوادث پیش بینی و بر اساس نتایج نسبت به تدوین راهکارهای علمی و محتواهای آموزشی اقدام گردد. وی با اشاره به اینکه این پژوهش مبنای تمامی محتواهای آموزشی و اطلاع رسانی خواهد بود، تصریح کرد: نتایج این پروژه به دلیل ارتباط مستقیم با متغیرهای زمینه ای نظیر سطح فرهنگ و آگاهی،‌ بومی بوده و نیازهای اطلاعاتی مشترکین را تأمین نموده است. قنبری ادامه داد: یکی از مهم ترین  نتایج این پروژه پژوهشی، نقش سایر ارگان ها و سازمان های ذیربط در مدیریت حوادث ناشی از گاز طبیعی بوده که بر اساس این نتایج، کارگروه استانی بررسی علل حوادث متشکل از ادارات استاندارد، نظام مهندسی، شهرداری و شرکت گاز جهت همکاری در کاهش حوادث تشکیل گردیده است که در آینده با تداوم همکاری ها و جلسات فی مابین در راستای ارتقای مسؤولیت های اجتماعی تلاش خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در اجرای این پروژه از نرم افزارهای GIS در مکان یابی و شناسایی مناطق پرحادثه استفاده گردیده، تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به اجرای چندین پروژه پژوهشی با هدف شناسایی نیازهای مشترکین، کانال های ارتباطی، نیازهای اطلاعاتی و... از سال جاری به صورت علمی اطلاع رسانی های خود را ادامه خواهیم داد.
سهل انگاری در استفاده ایمن از گاز طبیعی موجب بروز حادثه شد
سخنگوی شرکت گاز آذربایجان شرقی با ابراز تأسف از اعلام این خبر گفت: علی رغم هشدارهای جدّی شرکت گاز مبنی بر بازبینی مسیر دودکش ها و اطمینان از کارکرد صحیح وسایل گازسوز، متأسفانه سهل انگاری مصرف کننده گان، منجر به فوت 2 نفر و مصدومیت یک نفر از هم استانی ها گردید.
غلامرضا قنبری ادامه داد: دو کودک در شهرستان هشترود براثر گازگرفتگی جان خود را از دست داده و یک نفر دریکی از روستاهای تابعه شهرستان مرند براثر آتش سوزی بخاری گازی و سوختگی بیش از 50 درصد مصدوم شده اند.
وی تصریح کرد: علّت اصلی بروز حادثه گاز گرفتگی منجر به فوت، مسدود بودن مسیر لوله بخاری و دودکش و علت بروز آتش سوزی منجر به سوختگی، نشت گاز از اتصالات بخاری گازسوز، اعلام گردیده است. قنبری با اشاره به نتایج پروژه پژوهشی بررسی علل حوادث گاز در استان اظهار داشت: بر اساس نتایج این پروژه، شوفاژ دیواری (پکیج) به عنوان ایمن ترین و بهینه ترین وسیله گرمایشی گازسوز معرفی شده است. رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان، با اعلام شماره 194 حوادث و اتفاقات گاز تاکید کرد: ‌مشترکین می توانند برای دریافت راهنمایی ها و مشاوره های لازم با شماره یادشده تماس حاصل نموده و یا به سایت شرکت گاز مراجعه نمایند. لازم به ذکر است تمامی حوادث ناشی از گاز طبیعی با ذکر علّت و توصیه های مربوطه در بخش گزارشات سایت رسمی شرکت گاز استان، قابل دسترسی می باشد.
افزایش 3 میلیون مترمکعبی مصرف گاز در آذربایجان شرقی
با برودت هوای استان مصرف گاز طی چند اخیر  روزانه 3 میلیون مترمکعب افزایش داشته است.
سخنگوی شرکت گاز استان گفت: با توجه به برودت ناگهانی هوای استان و کاهش 8 الی 10 درجه دمای هوا طی روزهای گذشته، مصرف گاز 3 میلیون مترمکعب افزایش داشته است.
قنبری با اعلام این خبر، ادامه داد: شرکت گاز استان با تمام توان در حفظ، نگهداری و تعمیرات تجهیزات گازرسانی و مانیتورینگ ایستگاه های گاز، تلاش نموده و با حمایت الهی، آمادگی لازم برای مواجهه با فصول سرد سال را داریم.
وی با اشاره به استمرار جریان گاز طبیعی در استان، تصریح کرد: با آغاز فصول سرد سال، دغدغه های این شرکت در حوزه مسؤولیت های اجتماعی افزایش می یابد، چراکه متأسفانه بدلیل سهل انگاری برخی از مشترکین در بازبینی وسایل گازسوز، تجهیزات و اتصالات مربوطه و اطمینان از صحّت کارکرد آنها، همواره در این بازه زمانی شاهد افزایش حوادث ناگوار ناشی از عدم مصرف استاندارد و ایمن گاز طبیعی هستیم.
قنبری تأکید کرد: مشترکین ضمن مدیریت مصرف گاز طبیعی، به منظور حفظ جان خود و عزیزان شان، بدون تعلل کارکرد دستگاه های گازسوز و مسیر دودکش های متصل به آنها را بررسی نمایند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه