روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ چهارشنبه ۹ مهر - شماره 3754

در دیوان عالی کشور اعتراض به رای دادگاه محیط‌بان همدانی را پذیرفت

حکم اعدام نقض شد

«سرهنگ جمشید محبت خانی» فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در رابطه با نقض حکم اعدام محیط‌بان همدانی در دیوان عالی کشور گفت: حادثه تیراندازی محیط‌بان سعید مومیوند مربوط به قبل از مسئولیت بنده در سازمان محیط زیست است و آن زمان رای اعدام برای ایشان صادر شده بود و ما در رای‌های اول اعتراض کردیم و پرونده به دیوان ارجاع داده شد، بعد از آن رای اعدام صادر شد و پرونده به همان شعبه در همدان بازگشت. سپس مدارک جدیدی که آماده شد نظر قاضی پرونده را برنگرداند و مجدداً حکم قصاص صادر شد، بنابراین ما هم مجدداً اعتراض کردیم و مدارک جدید آماده کردیم.امروز متوجه شدم که دیوان اعتراض ما را پذیرفته است و رای اعدام را نقض کرده است.
«سرهنگ جمشید محبت خانی» فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در رابطه با نقض حکم اعدام محیط‌بان همدانی در دیوان عالی کشور گفت: حادثه تیراندازی محیط‌بان سعید مومیوند مربوط به قبل از مسئولیت بنده در سازمان محیط زیست است و آن زمان رای اعدام برای ایشان صادر شده بود و ما در رای‌های اول اعتراض کردیم و پرونده به دیوان ارجاع داده شد، بعد از آن رای اعدام صادر شد و پرونده به همان شعبه در همدان بازگشت. سپس مدارک جدیدی که آماده شد نظر قاضی پرونده را برنگرداند و مجدداً حکم قصاص صادر شد، بنابراین ما هم مجدداً اعتراض کردیم و مدارک جدید آماده کردیم.
وی ادامه داد: امروز متوجه شدم که دیوان اعتراض ما را پذیرفته است و رای اعدام را نقض کرده است و پرونده به شعبه هم عرض انتقال داده شده است، امید ما این است که آنجا قتل غیرعمد تشخیص داده شود و محیط‌بان از گرفتاری که چند سالی درگیرش بوده نجات پیدا کند و به کار محیط‌بانی خود برگردد.
محبت خانی با تشریح اتفاقی که برای این محیط‌بان افتاده بود، ادامه داد: به این افراد خبر داده بودند که شکارچیانی سابقه‌دار در منطقه حضور دارند، وقتی آنجا می‌رسند در ماشین شکارچی‌ها سلاح غیرمجاز و شکار بوده است، یعنی مدارک خلاف در ماشین بوده است، شکارچی‌ها فرار می‌کنند و محیط‌بان به دنبال آنها می‌رود، بعد می‌خواهد تیر هوایی بزند اما به دلیل ناهموار بودن زمین تعادل خود را از دست می‌دهد و تیر به بدن فرد شکارچی متخلف می‌خورد.
وی بیان کرد: اما قاضی این را قبول نکرد و قتل را غیرعمد ندانست، ولی من به منطقه رفتم و خودم از نزدیک زمین منطقه را دیدم که بسیار ناهموار است البته این را هم در نظر بگیرید، بلافاصله بعد از تیراندازی محیط‌بان فرد شکارچی را با ماشین خودش به بیمارستان منتقل می‌کند و محیط‌بان ۱۰ روز در بیمارستان زنده بوده است، یعنی محیط‌بان برای نجات جان شکارچی تلاش کرده بوده است.
محبت خانی افزود: باید دو موضوع اینجا رعایت شود، یکی آموزش به محیط‌بان‌ها است تا موارد قانونی را خوب بدانند، چون بخشی از محیط‌بان‌ها اصلا آموزش ندیده بودند، اما این مشکلات در این سه سال کامل برطرف شد و دیگر محیط‌بان محکوم به اعدام نداریم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه