روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ چهارشنبه ۹ مهر - شماره 3754

نخستین رویارویی مستقیم ترامپ و بایدن؛

۹۰ دقیقه‌ای که رای‌دهندگان را تکان داد

 پس از گذشت چند ماه از تبادل اتهامات،  نخستین مواجهه مستقیم و چهره به چهره میان «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» چند ساعت پیش در قالب نخستین مناظره انتخاباتی، ۳۵ روز مانده به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری رقم خورد. این مناظره در سایه انتشار گزارش‌هایی از فرار مالیاتی ترامپ برگزار شد. تحلیلگران بر این باورند که مناظره‌های انتخاباتی در آمریکا تاثیری بر تصمیم رای‌دهندگان نخواهد داشت.
ده‌ها میلیون آمریکایی ساعت 21 به وقت این کشور و ۴ و نیم صبح به وقت تهران به تماشای نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا میان دونالد ترامپ ۷۴ ساله، رئیس‌جمهور کنونی این کشور و جو بایدن ۷۷ ساله معاون رئیس‌جمهور سابق دموکرات نشستند.
ناظران بر این باورند که تاثیر این مناظره‌ها بر انتخابات محدود است و غالبا اهمیت چندانی در رقابت‌های انتخاباتی ندارند، نخستین مناظره انتخاباتی در آمریکا، ۶۰ سال پیش در شیکاگو میان جان کندی و ریچارد نیکسون برگزار شد. نیکسون در انتخابات آن سال در مقابل کندی شکست خورد.
بر این اساس، در کولیولند اوهایو، ایالت بسیار مهمی که نتایج انتخاباتی در آن از بخشی به بخش دیگر متفاوت است، دو نامزد انتخابات آمریکا به مدت ۹۰ دقیقه در مناظره‌ای که کریس والاس، خبرنگار مورد احترام دموکرات‌ها و جمهوری خواهان مدیریت می‌کرد در مقابل یکدیگر قرار گرفتند.
به دلیل شیوع ویروس کرونا در این مناظره که در مقابل تعداد محدودی از حاظران برگزار شد، ترامپ و بایدن در ابتدای مراسم به یکدیگر دست نداد.
در این مناظره، مسائلی چون ویروس کرونا، دیوان عالی قضائی، اقتصاد، مسائل ملی و عملکرد نامزد‌ها و همچنین سلامت انتخابات مطرح شد.
ترامپ امیدوار است که در نتیجه یک اشتباه بزرگ از سوی رقیب دموکراتش جایگاهش در نظرسنجی‌های انتخاباتی بهبود پیدا کند. طی چند ماه اخیر، بایدن در نظرسنجی‌های انتخاباتی از ترامپ پیشی گرفته است.
از سوی دیگر، با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تاریخ سوم نوامبر (سیزدهم آبان ماه) ترامپ نگران است که به نخستین رئیس‌جمهور آمریکا در ربع قرن گذشته تبدیل شود که در دور دوم از سوی مردم انتخاب نمی‌شود. آخرین بار این جورج بوش بود که در مقابل بیل کلینتون در سال ۱۹۹۲ شکست خورد و تنها یک دوره در کاخ سفید بود.
این مناظره‌ها در واقع به دیدگاه ان‌بی‌سی نیوز می‌تواند آخرین و بهترین فرصت ترامپ برای تغییر رقابت‌ها باشد. اما این کار ساده نخواهد بود.
بایدن اکنون از یک پیشتازی سالم در نظرسنجی‌های انتخاباتی از زمان انتخاب به عنوان نامزد دموکرات‌ها بهره‌مند است و تلاش‌های متعدد ترامپ برای جلوافتادن از بایدن تاکنون با شکست مواجه شده است. جک پیتنی، پرفسور در کالج مک کننا، درباره مناظره‌های انتخاباتی در آمریکا می‌گوید: مناظره‌های انتخاباتی از آنچه مردم فکر می‌کنند اهمیت کمتری دارد. رای دهندگان مناظره‌ها را تماشا نمی‌کنند که ذهنیت خود را شکل دهند بلکه مناظره‌ها را می‌بینند که ریشه علایق خود را پیدا کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه