مقصر مرگ چهار دانشآموز کیست؟
سخنگوی وزارت آموزشوپرورش:
نمیتوان تحرک را از دانشآموزان گرفت
خبر مرگ چهار دانشآموز در زنجان، شیراز، مشهد و ایلام طی یکماه آغازین سال تحصیلی جدید، زنگ خطر سلامت جسمی و روحی روانی دانشآموزان را به صدا درآورده است؛ رخدادهایی که به گفته سخنگوی آموزش و پرورش، لزوم همکاری خانوادهها در اطلاعرسانی وضعیت جسمی و روحی فرزندان را بیش از پیش یادآور میشود.
سال تحصیلی ۱۴۰۴–۱۴۰۵ هنوز به نیمه مهر نرسیده بود که خبرهای تلخی یکی پس از دیگری منتشر شد، از زنجان تا شیراز و مشهد و ایلام، چهار خانواده داغدار شدند و افکار عمومی با پرسشهایی درباره سلامت فرزندان در مدارس روبهرو شد.
۹ مهر، دانشآموز مقطع اول متوسطه در روستای سهرین زنجان پس از تنبیه بدنی و اجبار به دویدن مکرر، دچار ایست قلبی شد و جان باخت.
چند روز بعد، ۱۲ مهر، دانشآموز پایه ششم در شیراز، پس از توبیخ، در خانه به زندگی خود پایان داد.
۲۱ مهر، نیز دانشآموز ۹ ساله مشهدی در کلاس دچار عارضه قلبی شد و جانش را از دست داد و سرانجام ۳ آبان، خبر مرگ ناگهانی دانشآموز ۹ سالهای در ایلام در زنگ تفریح منتشر شد.
این چهار واقعه، در فاصلهای حدود یک ماه، نه صرفاً آمارهایی تلخ، بلکه مسئله وضعیت سلامت جسمی و روانی دانشآموزان، میزان آگاهی و آمادگی مدارس برای واکنش سریع و همچنین چگونگی ارتباط میان خانه و مدرسه در اطلاعرسانی وضعیت جسمی دانشآموزان را نشانهگذاری میکند.
مرگ در مدرسه، هرچند ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، اما تکرار آن در مدت کوتاه، ضرورت بازنگری در سازوکارهای مراقبت بهداشتی، روحی روانی و آموزشی را گوشزد میکند.
براین اساس علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در مواردی اتفاقاتی در مدرسه رخ میدهد و دانشآموز دچار عارضه میشود که ممکن است به دلیل ضعف یا بیماری قلبی و زمینهای باشد. آموزش و پرورش نمیتواند تحرک را از دانشآموزان بگیرد، اما خانوادهها باید هنگام ثبتنام، هرگونه عارضه یا بیماری خاص فرزندشان را به مدیر یا مسئول بهداشت مدرسه اعلام کنند. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: فرمی برای این منظور داریم تا اگر ولی دانشآموزی از نارسایی قلبی، کلیوی یا بیماری خاصی اطلاع دارد، آن را اعلام کند تا مسئولان مدرسه، از مدیر و معاون گرفته تا معلم ورزش ، از وضعیت دانشآموز مطلع باشند و مراقبت لازم صورت گیرد.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت همکاری خانوادهها بیان کرد: اگر والدین در این زمینه همراهی لازم را داشته باشند، مدرسه نهتنها همکاری میکند بلکه استقبال هم میکند. معلم به اندازه پدر و مادر برای دانشآموز دلسوز است؛ زیرا از نظر دینی و اخلاقی، معلم، پدر و مادر دوم دانشآموز به شمار میرود. فرهادی ادامه داد: زمانی که خانوادهها هیچ اطلاعاتی از وضعیت جسمی فرزندشان اعلام نمیکنند و دانشآموز در محیط مدرسه فعالیت بدنی دارد و دچار مشکل قلبی میشود، مسئولیتها پیچیدهتر میشود، بنابراین همه چیز از خانواده آغاز میشود و اطلاعرسانی بهموقع، نخستین گام در پیشگیری از چنین حوادثی است.
سخنگوی وزیر آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه آموزش و پرورش سلامت دانشآموز را در زمره اولویتهای نخست خود و حتی مهمتر از امر آموزش میداند اظهارکرد: تمامی ارکان و زیرساختها از جمله وجود مدارس ایمن، سیستمهای استاندارد سرمایش و گرمایش، فضای آموزشی مناسب و پلههای استاندارد، همگی برای حفظ سلامت دانشآموزان و پیشگیری از بروز خطر طراحی و پیگیری میشوند.
سخنگوی شهرداری تهران:
استانداری تلاش دارد حریم تهران را کاهش دهد
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به مصوبه اخیر استانداری برای حریم عنوان کرد که استانداری تلاش کرده که حریم تهران را کاهش دهد .
مطهر محمدخانی در نشست خبری اصحاب رسانه درباره هوشمند سازی چراغهای مسیر اتوبوسهای تندرو اظهار کرد: یک تفاوت نظر درخصوص مدیریت خطوط تندروی اتوبوسرانی وجود دارد که اختلاف نظرها بین شهرداری و پلیس راهور است و باید تعیین تکلیف شود. باید بهرهبردار از این خطوط مسئولیت آن را بپذیرد و طبیعتا این حجم از تردد موتور سیکلت در این خطوط قابل قبول نیست. این مشکل باز هم به موضوع مدیریت یکپارچه و واحد شهری بر میگردد. در بحث چراغهای هوشمند نیز اتفاقاتی افتاده و در برخی نقاط این چراغ های هوشمند فعال شده و باید در نقاط دیگر نیز فعال شوند. وی در مورد اظهارات استاندار تهران در رابطه با حریم پایتخت، اظهار کرد: به نظر میرسد رویکردی که استاندار اتخاذ کرد به دلیل عدم تسلط و آگاهی به موضوع بسیار حساس حریم است واین مساله در آینده گریبان آنها را به لحاظ حقوقی خواهد گرفت.
وی ادامه داد: قانون صراحتا و بسیار روشن به مدیریت و نظارت بر حریم پرداخته و آن را بر عهده شهرداری گذاشته است. ایجاد ساختار جدید برخلاف سیاستهای کلان دولت است. اگر بخواهیم ساده به این موضوع بپردازیم، شهرداری تهران با تجربه خود در موضوع حریم، اقدامات ویژهای را مبنی بر نظارت هوشمند آغاز کرد و متناسب با آن با حجم بالایی از تخلفات در حریم مواجه شد. بلافاصله وقتی شهرداران مناطق و نواحی دارای حریم برای مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز که بخشی از آنها مربوط به مجموعههای اقتصادی و دارای نفوذ در برخی نهادها بود، ورود کردند، استانداری وارد موضوع شد و تلاش کردند که حریم تهران را کاهش دهند و آن را بی اثر کنند.
* شهرداری و شورا در موضوع حریم تهران کوتاه نمیآید
سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه نگاه استاندار به موضوع زمینه ساز سوء استفاده جریانهای بیرون از استانداری و مافیای ساخت و ساز شده است، گفت: شهرداری و شورای شهر در این زمینه کوتاه نخواهند آمد و از دستگاه قضایی درخواست می کنیم دست مدیریت شهری را برای برخورد با متخلفان باز بگذارند. وی با اعلام اینکه برای برخی همکاران ما که اقدام به مقابله و تخریب ساخت و ساز غیرمجاز می کنند، موانعی ایجاد میشود، تصریح کرد: امیدواریم این مسیر اصلاح شود و شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.
محمدخانی با بیان اینکه مسیر صدور پروانه کاملاً شفاف و از سوی کمیسیون ماده پنج به عنوان یک نهاد فرابخشی است، اظهار کرد: اتفاقاتی در حریم رخ می دهد که افراد بابت تصمیمات و تبعات آن باید پاسخگو باشند. هر رویه غلطی پیش برود و اتفاقی رخ دهد، مسئولیت آن با شخص استاندار خواهد بود. روشن است که این اقدامات خلاف نظر رئیس جمهور و خلاف قانون است و به ضرر پایتخت و مردم خواهد بود. طبیعتاً باید پاسخگو باشند.
محمدخانی با بیان اینکه پرونده تراموا بسته نشده و تکلیفی مبنی بر تأمین ART و تراموای چرخ لاستیکی یک الزام قانونی است، اظهار کرد: بررسیها و مطالعات در حال انجام است و دو خط نیز برای آن مشخص شده است. شهرداری تهران در مرحله اول اولویت خود را روی اتوبوسهای سه کابین و یا متروباس گذاشته تا با هزینه کمتری، ظرفیت حمل و نقل خطوط تندرو را افزایش یابد. در سفر اخیر تیم مدیریت شهری به چین، ۷۵ دستگاه متروباس از شرکت هایگر خریداری شد تا فاصله بین مد حمل و نقلی اتوبوس و مترو را با اتوبوسهای سه کابین تأمین کنیم. پس از آن به دنبال تراموا هم خواهیم رفت. وی با تأکید بر اینکه شهرداری تهران دنبال انجام اقدام جدی در بخش نظافت و نگهداشت شهر است، تصریح کرد: شهرداری ورود جدی و بدون تعارفی در زمینه مدیریت پیمانکاران دارد. اگر کم کاری صورت بگیرد و پیمانکاران بخواهند مسیر اصلاحی شهرداری را با مشکل مواجه کنند، قطعاً برخورد خواهد شد. در هفتههای آینده اثر تحولی جدی را در حوزه نظافت خواهیم داشت. بعدازظهر امروز جلسه مهمی در این زمینه در مدیریت شهری برگزار خواهد شد تا مشکلات در این زمینه رفع شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت:
تحریمها دسترسی ایران
به تجهیزات حیاتی سلامت را محدود کرده است
معاون بهداشت وزارت بهداشت با تأکید بر اثرات گسترده تحریمهای بینالمللی بر نظام سلامت کشور گفت: تداوم تحریمها موجب اختلال جدی در زنجیره تأمین دارو، تجهیزات آزمایشگاهی و اقلام پیشگیری شده و ادامه این روند میتواند دستاوردهای چندساله ایران در کنترل بیماریهای واگیر از جمله ایدز، سل و مالاریا را با تهدید مواجه کند.
دکتر علیرضا رییسی در نشست سالیانه کمیته هماهنگکننده کشوری پروژه صندوق جهانی مبارزه با سل، ایدز و مالاریا (CCM) که بهصورت آنلاین از شهر مقدس مشهد در آن حضور یافت، اظهار داشت: تحریمها نهتنها منابع مالی بلکه امکان تهیه بسیاری از اقلام حیاتی سلامت را نیز محدود کردهاند. بسیاری از کیتهای تشخیصی، داروها و تجهیزات مرتبط حتی با وجود تأمین بودجه داخلی بهدلیل تحریمها قابلیت خرید و واردات ندارند. در چنین شرایطی، نقش پروژه گلوبال فاند (صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا) فراتر از حمایت مالی است و بهعنوان تنها مجرای مؤثر برای تأمین اقلام حیاتی سلامت در کشور عمل میکند.
* اختلال در زنجیره تأمین و تهدید سلامت عمومی
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه شدت تحریمها در سال جاری افزایش یافته است، گفت: حتی ورود کیتهای تشخیصی خریداری شده توسط دفتر توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) بهعنوان شریک اجرایی پروژه نیز با موانع و تأخیرهای ناشی از تحریم مواجه شده است. این اختلالها فرآیند تشخیص بهموقع بیماران، پیشگیری و درمان مناسب را با چالشهای جدی روبهرو میکند و میتواند سلامت عمومی را در سطح کشور و منطقه تحت تأثیر قرار دهد.
وی افزود: در شرایطی که ایران تحت فشار تحریمهای چندلایه قرار دارد، تداوم همکاریهای بینالمللی بهویژه با نهادهایی مانند گلوبال فاند، نقش کلیدی در حفظ و تقویت زیرساختهای سلامت کشور دارد.
* چالش پناهندگان و مسئولیت منطقهای ایران
رئیسی در ادامه سخنان خود با اشاره به میزبانی گسترده جمهوری اسلامی ایران از پناهندگان گفت: حدود ۲۵ درصد بیماران مبتلا به سل و ۲۰ درصد موارد مالاریا در کشور از میان جمعیت پناهندگان هستند. این موضوع فشار قابلتوجهی بر نظام سلامت وارد کرده و ارائه خدمات بهداشتی منظم به این گروهها برای حفظ سلامت عمومی در سطح ملی و منطقهای ضروری است.
وی تاکید کرد: با وجود محدودیت منابع و شرایط تحریم، برنامه کنترل سل در میان پناهندگان ادامه دارد و در صورت تأمین حمایتهای لازم، ایران میتواند نقش مؤثری در کنترل بیماریهای واگیر در منطقه ایفا کند.
* ضرورت تداوم همکاریهای بینبخشی
معاون بهداشت وزارت بهداشت با قدردانی از تلاش همه نهادهای همکار در اجرای پروژه گفت: موفقیت برنامههای ملی کنترل بیماریهای واگیر حاصل هماهنگی میان بخشهای مختلف دولتی، خصوصی، دانشگاهی، سازمانهای مردمنهاد، سازمان زندانها، سازمان بهزیستی و نهادهای بینالمللی مانند UNDP و WHO است. استمرار این همکاریها تضمینکننده حفظ سلامت عمومی و تداوم دستاوردهای کشور در مقابله با بیماریهای واگیر خواهد بود.
* برگزاری نشست سالیانه در ساری
نشست سالیانه و مشورتی پروژه گلوبال فاند ایدز، سل و مالاریا از ۷ تا ۹ آبانماه ۱۴۰۴ در شهر ساری، استان مازندران برگزار شد.
در این نشست، اعضای کمیته هماهنگکننده کشوری (CCM) شامل رئیس و جانشین رئیس کمیته، معاون کمیته (دکتر محمدمهدی گویا)، نمایندگان وزارتخانههای کشور، امور خارجه و دادگستری، سازمان زندانها، سازمان بهزیستی، بخش خصوصی، دانشگاهی، NGOها، نمایندگان جوانان و بیماران و همچنین نمایندگان دفاتر بینالمللی UNDP، UNICEF، UNAIDS و WHO حضور داشتند.