روزنامه کائنات
3

اقتصاد

1404 سه‌شنبه 6 آبان - شماره 4941

رئیس مرکز مالکیت معنوی کشور:

ثبت برند ملی و بین‌المللی زعفران در مراحل نهایی است


 رئیس مرکز مالکیت معنوی ثبت اسناد کشور گفت: در مراحل انتهایی ثبت برند ملی و بین‌المللی زعفران هستیم و علامت تأییدی برای زعفران ایرانی صادر خواهد شد که اصالت این محصول را برای ایران تثبیت می‌کند.
به گزارش کائنات، سیامک اسلامی در همایش روز ملی زعفران که در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، با اشاره به برند زعفران، اظهار کرد: پنل‌های تخصصی در حوزه برندینگ با تمرکز در حوزه زعفران در اتاق بازرگانی مشهد برگزار و مطالب کلی ثبت، بررسی شد. در مرکز مالکیت معنوی ثبت اسناد وظیفه ثبت و حمایت حقوقی از دارایی‌های فکری افراد در عرصه ملی و بین‌المللی داریم تا کمک شود که حقوق صاحبان تولید و خدمت مورد حراست قرار گیرد. وی ادامه داد: در دو سال گذشته با همکاری سازمان جهانی مالکیت فکری که در سوئیس مستقر است، پروژه برندسازی زعفران را آغاز کردیم و در فاز دوم پروژه قرار دارد. هدف این برنامه‌ اجرای مواردی است که برای فرش دستبافت ایرانی انجام و منجر به ثبت علامت تایید شده است، برای زعفران نیز این کار را انجام می‌دهیم.
رئیس مرکز مالکیت معنوی ثبت اسناد کشور با بیان اینکه چالش‌های زعفران همانند چالش‌های فرش همانند کپی‌برداری طرح فرش است، بیان کرد: پیگیری‌های زیادی از طریق شورای ملی زعفران و تمامی دست‌اندرکاران زعفران انجام شد تا به دستور فنی رسیده و این مسئله مورد طرح و بررسی قرار گیرد. در حال حاضر در مراحل انتهایی ثبت برند ملی و بین‌المللی زعفران هستیم. یکی از خروجی‌های کار در این حوزه، علامت تاییدی است که برای زعفران ایرانی بوده و حالت حاکمیتی دارد و بر زعفران ایرانی هک شده و تایید می‌کند که اصالت این محصول برای ایران است. اسلامی با اشاره به علامت جمعی زعفران خراسان، بیان کرد: در تلاش هستیم که رقابت محلی توسعه و تقویت شود. علامت جمعی منطقه خراسان با پیشوند و پسوند ایران اعطا شده و تلاش می‌کنیم مورد ثبت بین‌المللی قرار گیرد. زعفران هویت ملی ماست که مزیت رقابت مطلق بین کشورها در سطح جهان دارد که می‌توان از این محصول در حوزه فرهنگ، هنر و طراحی استفاده شود.
وی با اشاره به اختلالات مبتنی بر زعفران، اظهار کرد: طرح‌های متنوعی در بسته‌بندی زعفران وجود دارد. تقاضا داریم که در حوزه‌های فرهنگی و هنری زعفران بسیار فعالیت کنید. باید تلاش کنیم زعفرانی که عرضه می‌کنیم با نما و داستان مخصوص عرضه شده تا صنعت توریسم و گردشگری تقویت شود.
رئیس مرکز مالکیت معنوی ثبت اسناد کشور با بیان اینکه طرح‌های مبتنی بر زعفران نسبت به دو سال قبل افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: زعفران به عنوان منشاء نشاط می‌تواند ظرفیت‌های رقابت‌پذیر در عرصه نوشیدنی و محصولات خوراکی داشته باشد. زعفران می‌تواند شخصی‌سازی شود و باید جنبش زعفران در منطقه خراسان ایجاد کنیم.
محمدعلی رضایی، رئیس اتحادیه گیاهان دارویی و زعفران ایران نیز اظهار کرد: صنعت زعفران کشور برای دستیابی به جایگاه شایسته جهانی، نیازمند انسجام، هم‌افزایی و پرهیز از چندصدایی است. زمان آن رسیده است که با نگاه جامع و وحدت میان کشاورزان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان، زعفران را به نمادی از موفقیت اقتصادی و فرهنگی ایران تبدیل کنیم. وی با اشاره به ضرورت شکل‌گیری رویکردی واحد در صنعت زعفران، افزود: در دنیا موفقیت در گرو خرد جمعی و تفکر جمعی است. باید گذشته را مرور کنیم؛ اما نگاهمان به آینده باشد. از این همایش انتظار داریم قطعنامه‌ای تصویب شود تا پرچمداری زعفران کشور به اتاق بازرگانی خراسان رضوی و شورای ملی زعفران سپرده شود و مسیر توسعه این صنعت با هدف‌گذاری روشن و استراتژی مشخص ادامه یابد. رضایی با اشاره به تجربه همکاری‌های بین‌المللی، ادامه داد: در سفر به چین و در دیدار با معاون وزیر، با همکاری سفارت ایران و اتاق بازرگانی تلاش کردیم تا تعرفه واردات زعفران ایران به چین را کاهش دهیم؛ این اقدام در نتیجه ۲ سال پیگیری مداوم انجام شد، اما هنوز نیازمند تقویت دیپلماسی اقتصادی و روابط بین‌الملل در حوزه صادرات هستیم تا از ظرفیت بازارهای بزرگ جهانی برای زعفران بهره‌مند شویم. رئیس اتحادیه گیاهان دارویی و زعفران ایران با تاکید بر لزوم نگاه زنجیره‌ای به صنعت زعفران، بیان کرد: برای دستیابی به جایگاه واقعی زعفران در بازارهای جهانی، باید زنجیره تامین آن را به‌صورت یک کل واحد و هماهنگ در نظر بگیریم. این زنجیره سه رکن اصلی کشاورزان، بخش فرآوری و بسته‌بندی و صادرات، دارد. هرگونه جدایی میان این حلقه‌ها می‌تواند کل زنجیره را تضعیف کند. متاسفانه در سال‌های گذشته به دلایل مختلف شکاف‌هایی میان این بخش‌ها ایجاد شده که مانع رشد پایدار صنعت زعفران شده است.
رئیس اتحادیه گیاهان دارویی و زعفران ایران، خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های جدی صنعت زعفران، تعدد تشکل‌ها و نبود هماهنگی میان آن‌هاست. باید شورای ملی زعفران را به عنوان تنها نهاد تخصصی و نهایی در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با این محصول استراتژیک به رسمیت بشناسیم. بسیاری از امور اجرایی قابل واگذاری به این شورا هستند و اطمینان دارم با واگذاری اختیارات به بخش خصوصی، نتایج بسیار بهتری نسبت به وضعیت کنونی به دست خواهد آمد. در ادامه الهام فتاحی‌فر، مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت تقویت جایگاه کشاورزان و تولیدکنندگان زعفران در زنجیره تولید تا بازار تاکید و اظهار کرد: باید تعامل سازنده‌ای میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان شکل گیرد تا صادرکننده به‌عنوان پشتیبان و تکیه‌گاه مطمئن برای زعفران‌کاران شناخته شود. در این مسیر، نقش تشکل‌ها و نهادهای تخصصی در ایجاد ارتباط مؤثر میان دو بخش تولید و صادرات، بسیار تعیین‌کننده است.
وی با اشاره به اهمیت ارتقای دانش فنی و افزایش عملکرد مزارع زعفران، افزود: شورای ملی زعفران باید برای آموزش و توانمندسازی کشاورزان برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشد. وزارت جهاد کشاورزی نیز در حوزه آموزش و ترویج ورود کرده و شورای ملی زعفران برای برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی اعلام آمادگی کرده است. فتاحی‌فر با تاکید بر ضرورت رعایت استانداردهای جهانی تولید، بیان کرد: استانداردهای بین‌المللی زعفران هر سال سخت‌گیرانه‌تر می‌شود، بنابراین لازم است در تمام مراحل تولید، برداشت و فرآوری نظارت‌های دقیق‌تری اعمال شود. همچنین باید برای گسترش تولید زعفران ارگانیک که ارزش افزوده بالاتری دارد، برنامه‌ریزی جدی‌تری انجام گیرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه