روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

1404 جمعه 31 مرداد - شماره 4875

به لطف آثار داخلی حال سینماهای هند خوب است؛ انتظار ثبت رکوردی تاریخی

 «چااوا» در نیمه نخست سال ۲۰۲۵، فروش گیشه سینماهای هند را ۱۴ درصد افزایش داد.
به گزارش ورایتی، فروش سینماهای هند در سال ۲۰۲۵ در نیمه اول سال بسیار خوب بود و افزایشی ۱۴ درصدی نسب به مدت مشابه در سال پیش را تجربه کرد تا برای سالی رکوردشکن آماده شود.
بر مبنای گزارش گیشه سینماهای هند، مجموع فروش سینماها از ژانویه تا ژوئن به ۵۷۲۳ کرور روپیه (۶۶۴.۲ میلیون دلار) رسید که جهش قابل توجهی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد و تنها ۱۲ کرور روپیه (۱.۴ میلیون دلار) با رکورد تمام دوران که در نیمه سال ۲۰۲۲ به دست آمده بود، فاصله دارد.
به تنهایی در ماه ژوئن سینماهای هند فروشی ۱۰۴.۵ میلیون دلاری را ثبت کردند و این در حالی است که اکران فیلم‌های این ماه هنوز در سینماها ادامه دارد. در این میان فیلم‌های هندی زبان «ستاره‌های روی زمین» با فروش ۲۳.۳ میلیون دلار و «هاوس فول ۵» با فروش۲۳.۲ میلیون دلار، عنوان پرفروش‌ترین‌های ماه را مال خود کردند. فیلم تامیل/تلگو زبان «کبرا» هم فروشی ۱۲.۳ میلیون دلار را ثبت کرد و فیلم هالیوودی «اف یک» برد پیت هم در مکان بعدی جای گرفت.
اگر همین روند ادامه داشته باشد سال ۲۰۲۵ می‌تواند با فروش ۱.۵۷ میلیارد دلاری به پایان برسد و به پرفروش‌ترین سال سینماهای هند بدل شود. این پیش‌بینی بر اساس فروش نیمه نخست سال انجام شده که حدود ۴۲ درصد از گیشه سالانه را در ۲ سال اخیر تشکیل داده است. همه این آمار فقط مربوط به فروش داخلی هند است و شامل فروش فیلم‌های هندی در سطح بین‌المللی نمی‌شود. آیا این پیش‌بینی محقق خواهد شد یا خیر، به فروش فیلم‌های مهمی بستگی دارد که قرار است در نیمه دوم سال اکران شوند و «کانتارا: فصل ۱»، «آواتار: آتش و خاکستر»، «جنگ ۲»، «کولی»، «آخاندا ۲»، «تامه» و «او جی» از جمله آنها هستند. در نیمه اول سال ۲۰۲۵ سینماهای هند شاهد عبور فروش ۱۷ فیلم از مرز ۱۰۰ کرور روپیه (۱۱.۶ میلیون دلار) بودند که تقریباً ۲ برابر سال پیش است که ۱۰ عنوان از این مرز عبور کرده بودند. در این میان تنها یک فیلم از مرز ۲۵۰ کرور روپیه (۲۹ میلیون دلار) عبور کرد، تا نشان دهد امسال کمتر به فیلم‌های پرفروش بستگی داشت و فروش سینماها بیشتر به بازیگران سرشناس در محدوده فروش بالای ۱۰۰ کرور روپیه متکی بود.
«چااوا» (بچه شیر) با ۸۰.۴ میلیون دلار پرفروش‌ترین عنوان نیمه نخست سال شد. این فیلم اکشن تاریخی که با اقتباس از رمانی به همین نام ساخته شده، برمبنای زندگی سامباجی مهاراج دومین حاکم امپراتوری ماراتا ساخته شده و وکی کوشال نقش وی را بازی کرده است.
فیلم دوم جدول فروش فیلم تلوگو زبان «سانکرانتیکی واستونام» با ۲۵.۸ میلیون دلار بود. از دیگر فیلم‌هایی که مخاطب قابل توجهی را جلب کردند می‌توان از «یورش ۲» (۲۳.۱ میلیون دلار)، «خوب بد زشت» (۲۱.۲ میلیون دلار)، «تغییر بازی» (۱۷.۸ میلیون دلار)، «توداروم» (۱۶.۷ میلیون دلار)، «نیروی آسمان» (۱۵.۱ میلیون دلار)، «امپوران L۲E » (۱۴.۶ میلیون دلار) و «اژدها» (۱۴.۲ میلیون دلار) یاد کرد.
در این میان فیلم‌های هندی ۳۹ درصد سهم بازار را به خود اختصاص دادند و فیلم‌های تلوگو و تامیل زبان هم به ترتیب ۱۹ درصد و ۱۷ درصد از این سهم را در اختیار داشتند. فیلم‌های مالایایی هم ۱۰ درصد از بازار را به خود اختصاص دادند. فیلم‌های هالیوودی هم برای اولین بار در ۳ سال اخیر سهمی ۲ رقمی از بازار را مال خود کردند.

کارگردان سینمای مستند مطرح کرد؛
اکران آنلاین مستند در پلتفرم‌ها تحقق وعده‌ای چندساله است
 مستندسازی که این روزها سه فیلمش اکران آنلاین شده اظهار داشت: توجه به این نوع از اکران و عرضه فیلم در پلتفرم‌ها، پاسخی به یک نیاز و دغدغه قدیمی است.
حامد سعادت، کارگردان سینمای مستند درباره اکران آنلاین سه مستند خود گفت: کرمان به عنوان یکی بزرگترین استان‌های ایران، ترکیبی از تمام اقوام و فرهنگ های ایران را در خود جای داده است. این استان، تقریبا تمام ظرفیت‌های ایران جز دریا و البته مشکلاتی دارد. این ویژگی‌ها باعث تکثر سوژه در این استان شده است که فکر می‌کنم برای هر مستندسازی جذاب باشد.
کارگردان مستند «خالدار» ادامه داد: به عنوان یک کرمانی، همیشه دغدغه معرفی فرهنگ، آداب و رسوم و مشکلات استانم را داشتم. البته فیلم‌هایی خارج از استان و درباره موضوع‌های متنوع ساخته‌ام، اما نمی‌توانم نسبت به مسائل استان کرمان بی‌تفاوت باشم.
سعادت درباره اکران آنلاین سه فیلمش با موضوع استان کرمان گفت: سه فیلمی که این روزها اکران آنلاین شده، یک فصل مشترک دارد و آن کرمان و ویژگی‌هایش است. فیلم «مردی که فسیل شد» پرتره محسن تجربه‌کار است که سال‌ها در مناطق مختلف استان درباره پیشینه شناسی و جست‌وجوی فسیل تحقیق کرده است. در این مستند، علاوه بر معرفی او و کارش با زیبایی‌ها و ظرفیت‌های طبیعی استان آشنا می‌شویم. این کارگردان افزود: فیلم بعدی که تهیه‌کننده آن مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است، «پیروزی بر خورشید» نام دارد. نقدی سیاسی به تقسیمات کشوری و تصمیمات خلق الساعه مدیران و طرح این مساله که چگونه این نگاه و روش، بر زندگی مردم یک منطقه تاثیر می‌گذارد. در کنار طرح این موضوع به آداب و رسوم و نحوه زیست مردم جنوب کرمان و مشکلات معیشتی آنها هم اشاره می‌شود.
سعادت ادامه داد: در فیلم مستند «خالدار» شخصیت عباس بیرامی به عنوان شخصیت محوری فیلم مطرح می‌شود که موضوع جالبی است و در فیلم نقد اجتماعی مطرح شده، این مستند در اکران با استقبال مواجه شد.
این کارگردان در بخش دیگری از سخنانش گفت: عرضه آنلاین مستند، اکران و دیده شدن این فیلم‌ها یک دغدغه همیشگی و نیازی جدی بوده است. مستندسازان تنها به نمایش‌های محدود جشنواره‌ای دلخوش نیستند، همیشه انتظار داشتند فیلمشان به دست تماشاگر برسد، خوشحالم این اتفاق افتاده و امیدوارم در طی زمان، تماشاگر این آثار بیشتر شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه