روزنامه کائنات
4

جامعه

1404 چهارشنبه 24 ارديبهشت - شماره 4829

رئیس قوه قضاییه در چهارمین مجمع آمبودزمان‌ تشریح کرد؛

ضرورت آسیب‌شناسی ساختار و کارکرد نهادهای بین‌المللی حوزه حقوق بشر

 رئیس قوه قضاییه با آسیب‌شناسی ساختار و کارکرد نهادهای بین‌المللی که در حوزه حقوق بشر فعالیت می‌کنند؛گفت: امروز جوامع بین‌المللی نتوانسته‌اند به آن چه مصوب کرده‌اند، جامه عمل بپوشانند و خود مصوبات خود را زیر پا می‌گذارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای،) در چهارمین مجمع آمبودزمان‌های کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، با اشاره به شعار«پاسخگویی فراگیر، حکمرانی عادلانه و همگرایی امت اسلامی» در این اجلاس، اظهار کرد: هدف اساسی و اصلی از تشکیل نهادهایی همچون آمبودزمان، حفظ کرامت انسانی و تحقق صلح و عدالت جهانی است.
محسنی اژه‌ای افزود: با وجود اختلافاتی که میان شعوب و ملت‌ها از جهات گوناگون وجود دارد اما می‌توانیم زمینه‌ای را فراهم آوریم که انسان‌ها در محیطی پر از صمیمیت و عدالت، زیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند و حقوق یکدیگر، حقوق طبیعت و حقوق خداوند را رعایت کنند.
رئیس دستگاه قضا در ادامه با آسیب‌شناسی ساختار و کارکرد نهادهای بین‌المللی که در حوزه حقوق بشر فعالیت می‌کنند گفت: امروز جوامع بین‌المللی نتوانسته‌اند به آن چیزی که مصوب کرده‌اند، جامه عمل بپوشانند و خود مصوبات خود را زیر پا می‌گذارند.
محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: سال‌ها دنیا اسیر تبعیض نژادی بود و هنوز نیز رگه‌هایی از این تبعیض در برخی جوامع حاکم است. سازمان‌های به اصطلاح بین‌المللی پاسخ دهند که برای مبارزه با تبعیض نژادی چه اقدامی کرده‌اند؟
رئیس قوه قضاییه گفت: رژیم جنایتکار و غاصب صهیونیستی، حدود ۲۰ ماه است که تمامی جنایت‌های ممکن را در باریکه غزه علیه فلسطینیان مرتکب شده است. هیچ جنایتی نیست که صهیونیست‌ها در غزه مرتکب نشده باشند؛ از کودک کشی و نسل کشی تا محاصره قضایی و دارویی؛ از انهدام زیرساخت‌ها تا حمله به بیمارستان‌ها و کشتن هدفمند بیماران؛ در اینجا نهادهای به اصطلاح حقوق بشری و جهانی باید پاسخ دهند که کجا هستند و چرا اقدام موثری را برای متوقف کردن ماشین کشتار صهیونیست‌ها انجام نمی‌دهند؟
محسنی اژه‌ای اضافه کرد: مدعیان حقوق کودک در دنیا پاسخ دهند که آیا کودکان غزه، کودک محسوب نمی‌شوند؟ این مدعیان پاسخ دهند که چرا نوزادان یک روزه در غزه با شلیک نظامیان صهیونیست کشته می‌شوند؟
رئیس قوه قضاییه گفت: تقویت سازوکارهای رسیدگی به شکایات مردمی از نهادهای دولتی و حکومتی، یک وجه از وظایف و فعالیت‌های آمبودزمان است و شاید وجه بالاتر آن باشد که به فکر نجات بشریت و استیفای حقوق همه انسان‌های تحت ظلم باشیم.
محسنی اژه‌ای گفت: دوّلی که در علم، انحصار ایجاد کرده‌اند و تحریم‌های ظالمانه را بر ملت‌ها و جوامع روا می‌دارند تا منافع و اغراض نامشروع خود را پیش ببرند، باید مورد سوال و بازخواست مجمع‌های آمبودزمانی قرار گیرند. کسانی که برای کسب سود بیشتر از فروش محصولات دارویی خود، میکروب تولید می‌کنند و در حق مردم جهان جنایت روا می‌دارند باید بازخواست شوند. رژیمی که امروز از غذا و دارو به عنوان اسلحه استفاده می‌کند و دست به نسل‌کشی خاموش در غزه زده، نباید بدون بازخواست و مجازات بماند.
قاضی‌القضات افزود: در نشست‌ها و مجامع اینچنینی، صرف نشست و برخاست کفایت نمی‌کند، بلکه باید به یک تشریک مساعی برای مقابله هدفمند با مظاهر مختلف ظلم علیه بشریت نائل آییم.
رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: در نشست‌هایی همچون نشست حاضر باید تلاش کنیم تا نسبت به موضوعات و مفاهیمی که ممکن است در خصوص آنها اختلاف برداشت و استنباط داشته باشیم به یک نظر واحد نائل آییم. باید به یک نظر واحد نائل آییم که کرامت انسان چیست و چه عواملی کرامت انسان را زیر سوال می‌برند؟ باید به یک درک مشترک برسیم که چگونه انسان باید حقوق خود و خالق و هم‌نوع خود را مراعات کند؟
رئیس دستگاه قضا گفت: قطعاً انسان از حق حیات، حق انتخاب و حق آزادی‌های مشروع برخوردار است؛ اما آیا این حقوق به انسان اجازه می‌دهد که مرتکب هر عملی شود؟ آیا انسان می‌تواند حق حیات را از خود سلب کند؟ آیا انسان می‌تواند چون آزاد است و حق انتخاب دارد به حقوق و زیست دیگران تجاوز و تعرض کند؟
رئیس عدلیه اظهار کرد: دین مبین اسلام و قرآن کریم تصریح دارد که باید حق فرد و جامعه به صورت توأمان رعایت شوند. اسلام معین کرده است که چنانچه میان حقوق فرد و جامعه تعارض ایجاد شد باید به چه نحوی عمل کرد. اسلام، انسان را اشرف مخلوقات می‌داند و تعریف روشنی از حقوق او دارد.
قاضی‌القضات تصریح کرد: اسلام و قرآن کریم برای آنکه فرد بتواند حقوق خود، حقوق دیگران، حقوق طبیعت و حقوق خداوند را رعایت کند دستورالعمل مشخصی را تجویز کرده است. اسلام دستور به تقوا داده است؛ تقوا یعنی خودکنترلی و خویشتنداری؛ تقوا یعنی پرهیز از تجاوز و تعرض به حقوق خود و دیگران و خداوند و طبیعت.
محسنی اژه‌ای اظهار کرد: دستورالعمل دیگری که اسلام تجویز کرده است عبارت از امر به معروف و نهی از منکر است. امر به معروف و نهی از منکر یعنی آنکه حتی یک فردی که جایگاهی در حکومت و اجتماع ندارد، بتواند بالاترین مقام حکومت را نصیحت کند و راه روشن و درست را به او نشان دهد. امر به معروف و نهی از منکر یعنی آنکه افراد جامعه حق دارند همنوعان خود را از ورود به مهلکه و خسران برهانند. امر به معروف و نهی از منکر یعنی یک مسئول با ادبیات صحیح و صواب، نیروی زیردست خود را انذار دهد و او را از لغزش برهاند.
رئیس قوه قضاییه گفت: اسلام برای حاکمیت قانون اهتمام ویژه‌ای قائل است؛ در اسلام کسی که قانون را رعایت می‌کند عزیز و محترم شمرده می‌شود و کسی که قانون را زیر پا می‌گذارد مورد تنبیه و مجازات و در برخی موارد مجازات‌های سنگین قرار می‌گیرد؛ باید توجه داشت که این تنبیه و مجازات‌های سنگین نیز در راستای نفع بشر و در راستای تحقق زندگی مسالمت‌آمیز است. وقتی فردی با امر به معروف و نهی از منکر و تذکر، به صراط مستقیم نمی‌آید و وقعی برای قانون قائل نمی‌شود، باید مورد تنبیه و مجازات قرار گیرد تا نظم و صلح در جامعه تثبیت و تحکیم شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه