روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

1404 دوشنبه 18 فروردين - شماره 4802

«زن و بچه» روستایی با معادی، ایزدیار و حسن پورشیرازی به کن می‌رسد؟


فیلم جدید سعید روستایی با بازی پیمان معادی، پریناز ایزدیار و حسن پورشیرازی با تدوین بهرام دهقانی در تدارک حضور در جشنواره کن است.
«زن و بچه» نام چهارمین فیلم سینمایی سعید روستایی است که ساخت آن سال گذشته کلید خورد و فیلمبرداری آن در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۴ به پایان رسید.
پیمان معادی، پریناز ایزدیار، حسن پورشیرازی، سحر گلدوست،سها نیاستی و فرشته صدرعرفایی از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم حضور دارند.
تدوین این فیلم برعهده بهرام دهقانی است که البته هنوز تدوین نهایی تمام نشده است.
بر اساس اخبار منتشر شده، کارهای پست پروداکشن به صورت فشرده در حال انجام است تا «زن و بچه» در فرصتی که از سوی جشنواره کن داده شده، به کمیته انتخاب فیلم این رویداد مهم سینمایی برسد.
همچنین در صورت حضور احتمالی «زن و بچه» در جشنواره کن و در صورت فراهم بودن شرایط، این احتمال مطرح است که فیلم تابستان امسال در ایران اکران عمومی شود.  شرکت فرانسوی «Goodfellas»هم  مسئولیت فروش بین‌المللی این درام ایرانی را بر عهده دارد.
دست‌اندرکاران این فیلم تاکنون عکس و جزئیاتی رسمی منتشر نکرده‌اند ولی مدتی قبل نشریه هالیوود ریپورتر در گزارشی درباره فیلم‌های مورد انتظار برای رونمایی در جشنواره کن امسال ضمن اشاره به فیلم جدید سعید روستایی، «زن و بچه» را  یک درام خانوادگی معاصر با موضوع انتقام و بخشش معرفی کرده و نوشته بود: این فیلم با بازی پریناز ایزدیار (بازیگر فیلم «متری شش‌ونیم») در نقش یک پرستار بیوه روایت می‌شود. او با پسر سرکش خود درگیر است و هنگامی که یک حادثه غم‌انگیز رخ می‌دهد، خود را درگیر احساس خیانت می‌بیند در حالی که به دنبال عدالت است.  
تیری فرمو، مدیر جشنواره کن روز گذشته در مصاحبه‌ای با ورایتی اعلام کرده است: یک هفته تا زمان اعلام فیلم‌های جشنواره باقی‌مانده، بیش از نیمی از تصمیم‌ها گرفته شده و انتخاب‌ها در حال شکل‌گیری هستند اما هنوز فیلم‌های زیادی برای تماشا باقی مانده، چون همه آثار به اتاق نمایش نرسیده‌اند؛ یعنی باید بیش از ۵۰ فیلم را در هشت روز تماشا کنی، تمام روز، عصرها و آخر هفته‌ها.  

سرپرست موزه هنرهای معاصر تشریح کرد؛
چرا نسل Z از نمایشگاه پیکاسو
در موزه هنرهای معاصر استقبال کرد؟
 نمایشگاه «پیکاسو در تهران» که با نمایش بیش از ۶۰ اثر از این هنرمند از ۲۱ اسفند در موزه هنرهای معاصر برپا است، تاکنون با بیش از ۵۵ هزار مخاطب همراه بوده که بیشتر آنها از نسل جوان بودند؛ اما چرا جوانان ایرانی تا این حد به نمایشگاه آثار پیکاسو علاقه نشان داده‌اند؟
رضا دبیری‌نژاد ـ سرپرست موزه هنرهای معاصر ـ به بیان توضیحاتی درباره بازدید قابل قبول از این نمایشگاه پرداخت.
او گفت: تقریبا از روز اولی که در ایام نوروز (سوم فروردین‌ماه) درهای موزه هنرهای معاصر را باز کردیم، با آمار بی‌سابقه‌ای نسبت به روزهای معمول روبه‌رو شدیم. درحقیقت موزه هنرهای معاصر در روزهای گذشته، هرروز نزدیک به ۵ هزار نفر بازدیدکننده داشته است؛ یعنی از ۲۱ اسفند تا ۱۵ فروردین بیش از ۵۵ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کرده‌اند. این آمار برای موزه هنرهای معاصر رقم قابل توجی است؛ چراکه کمتر سابقه این حجم بازدید و استقبال را برای نمایشگاه‌های مختلف داشته است.
دبیری‌نژاد ادامه داد: یکی از دلایل این امر، شناس بودن نام پیکاسو در بین هنرمندان و علاقمندان دنیای هنر است؛ در نتیجه مردم دوست دارند آنچه را که در جریان است از نزدیک ببینند. همچنین در ایران کمتر پیش آمده است که آثار هنری معتبر جهانی به نمایش درآیند و کمتر افرادی فرصت این را داشته‌اند که بتوانند در کشورهای دیگر آثار هنری مهم را ببینند.
او تصریح کرد: بخش قابل توجهی از استقبال در روزهای اخیر به‌خاطر مسافران نوروزی بود که به تهران آمده‌ بودند. همچنین عمده این مخاطبان متولدان دهه‌های ۷۰ و ۸۰ بودند که کمتر فرصت داشته‌اند از نمایشگاه‌های قبلی موزه بازدید کنند. این افراد از نسلی هستند که فرصت بیشتری برای آموزش هنری داشته‌اند و حداقل آشنایی را با هنر، نام‌ها و موضوعات هنری دارند و دوست دارند چنین تجربه‌ای را داشته باشند.
سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: جدا از نقشی که موزه‌ها می‌توانند در آشنایی مردم با تاریخ و هنر داشته باشند، حتی فرصت تجربه کردن رفتار اجتماعی را هم به مردم می‌دهند. درحقیقت موزه هنرهای معاصر دخالتی در تشکیل صف بازدید از نمایشگاه نداشت، ولی مردم به تدریج این تجربه را پیدا کردند که خودشان به یک اقدام خودجوش دست بزنند، صف تشکیل دهند، مسیر بازدید را کنترل کنند و هماهنگ کننده شکل و کیفیت بازدید باشند؛ به صورتی که وقتی تعداد بالایی از مخاطبان در حال بازدید از آثار موزه بودند، این کار را در سکوت و آرامش انجام می‌دادند. توجه مخاطبان به آثار و واسطه‌های بیانی، علاقه آنها به خواندن اطلاعات آثار و تماشای فیلم‌ها بیانگر اشتیاق نسل جوان برای گذراندن چنین تجربه‌ای است.
او همچنین درباره علت حجم بالای استقبال از نمایشگاه «پیکاسو در تهران» گفت: این تجربه نمایشگاهی به دلیل نوع روایتگری و واسطه‌های بیانی، کیفیت بازدید در موزه‌ها را تغییر می‌دهد؛ چراکه به علت فرصت‌های پیش آمده برای موزه‌ها مخاطب‌سازی می‌کنیم و از مخاطبان عمومی به مخاطب‌های جدی و علاقمند می‌رسیم. در تجربه‌های قبلی نمایشگاهی موزه‌ هنرهای معاصر حداکثر تعداد بازدیدکننده‌ها بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر بود؛ گویی اکنون موزه هنرهای معاصر درحال تبدیل شدن به سوژه مورد علاقه نسل‌های جدید و جوان است که می‌تواند محلی برای تجربه، آموزش عمومی و آشنایی بیشتر با هنر هم باشد.

مدیرعامل سینماشهر:
قرار نیست رقیب بخش خصوصی باشیم
 مدیرعامل موسسه سینماشهر در دیدار با هیئت‌مدیره اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران از آمادگی این موسسه برای همکاری با اتحادیه و صنوف خبر داد.
به گزارش روابط عمومی موسسه سینماشهر، اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران با حضور در موسسه سینماشهر با حبیب ایل‌بیگی مدیرعامل این موسسه دیدار و گفتگو کردند.
در این نشست که با حضور محمد آلادپوش، نادر رضایی، هومان شیدرنگ، کامران سحرخیز، معصومه فردشاهین و جمعی از مدیران و مشاوران موسسه سینماشهر برگزار شد، حبیب ایل‌بیگی، مدیرعامل موسسه سینماشهر نیز ضمن ابراز خرسندی بابت برگزاری این نشست با اشاره به فعالیت‌های صنفی به‌عنوان تکمیل‌کننده اقدامات دولتی اظهار کرد: هفتاد درصد از فعالیت‌های موسسه سینماشهر را موضوعاتی همچون تجهیز و راه‌اندازی سینما تشکیل می‌دهد. مجموعه سینماشهر بر این اعتقاد است که باید همراه با صنوف حرکت کرده و این دو مکمل یکدیگر باشند، چراکه سینما فعالیتی جمعی است و همگی باید در کنار یکدیگر امورات مختلف را سامان دهیم ما در موسسه سینماشهر این آمادگی را داریم که با اتحادیه همکاری مؤثر و کاملی را داشته باشیم.
مدیرعامل موسسه سینماشهر همچنین با اشاره به نقش تنظیم گری به‌جای تصدی‌گری در این حوزه نیز افزود: ما در دوره جدید مدیریت سیاست و هدف‌گذاری‌مان تنظیم گری به‌جای تصدی‌گری است و قرار نیست رقیب بخش خصوصی باشیم، اساساً نباید فراموش کرد که هرگاه به دنبال تصدی‌گری بودیم نتیجه‌ای جز انحصار به وجود نیامده است.
ایل‌بیگی با تأکید بر عدم ورود این موسسه مبنی بر خرید تجهیزات فنی عنوان کرد: موسسه سینماشهر با توجه به مشکلات به وجود آمده به‌هیچ‌عنوان در بحث خرید تجهیزات فنی ورود نخواهد کرد، چراکه این موضوع سیاستی اشتباه بوده که پیش‌ازاین وجود داشته است. به همین دلیل به کمک‌های مشورتی متخصصان اتحادیه‌ و کارشناسان نیازمندیم و همان‌طور که مطرح کردم ما در موسسه سینماشهر آماده همکاری در وجوه مختلف هستیم. مدیرعامل موسسه سینماشهر همچنین با اشاره نقش و سهم مؤثر این اتحادیه در مباحث فنی جشنواره فیلم فجر نیز ابراز کرد: اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران می‌تواند در جشن سینمای ایران نقش مؤثری را ایفا کند و حلقه واسط میان این رویداد سینمایی و استودیوهای فنی محسوب شده و از این طریق سازمان سینمایی و دفتر جشنواره در جریان ریز اتفاق‌های جاری در خصوص امور فنی فیلم‌ها و سالن‌ها قرار بگیرند.
ایل‌بیگی در ادامه اظهار کرد: موضوع مهم دیگر همکاری با موسسه در تهیه یک پودمان آموزشی مهارت محور جهت توسعه و ارتقای فنی مهارت‌ تکنسین‌های سینما است، چراکه در این خصوص ضعف‌های جدی وجود دارد و نیاز است تا مسئولان فنی سینماها به دانش روز مجهز شوند. همچنین همکاری با موسسه در خصوص شناسنامه‌دار کردن تشکل‌ها، شرکت‌های تجهیزات فنی و ارائه‌دهنده خدمات فنی با سینماها موضوع مهم دیگری است که باید موردتوجه قرار گیرد.
وی ابراز کرد: همکاری در خصوص ارزیابی فنی سینماهای کشور و برآورد تجهیزات فنی موردنیاز تا پنج سال آینده نیز ازجمله برنامه‌های پیش روی موسسه سینماشهر است. ایل‌بیگی در پایان گفت: مورد دیگر در خصوص تدوین نظام استاندارد خدمات فنی سینمای ایران و ارتقای کیفیت این صنعت است. به‌طور طبیعی اگر خدماتی که ارائه می‌شود بر اساس کیفیت باشد، اتفاق‌های مثبتی صورت خواهد گرفت و باید به این نکته نیز به‌صورت ویژه توجه شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه