روزنامه کائنات
3

اقتصاد

1404 دوشنبه 18 فروردين - شماره 4802

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد؛

جابه‌جایی بیش از ۳ میلیون مسافر با ۲۵۶۱۷ پرواز در ایام نوروز

 بر اساس آمار تجمیعی جابه‌جایی مسافر و تعداد پرواز انجام شده در ایام سفرهای نوروزی، در مجموع ۲۵ هزار و ۶۱۷ نشست و برخاست و اعزام و پذیرش ۳ میلیون و ۵۳ هزار و ۵۴۱ مسافر انجام شده است.
به گزارش کائنات و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس آمار تجمیعی جابه‌جایی مسافر و تعداد پرواز انجام شده در بازه زمانی ۲۴ اسفند تا ۱۳ فروردین، در مجموع ۲۵ هزار ۶۱۷ نشست و برخاست شامل ۲۲ هزار و ۷۴ پرواز داخلی و ۳ هزار و ۵۴۳ پرواز بین المللی و اعزام و پذیرش ۳ میلیون و ۵۳ هزار و ۵۴۱ مسافر مبنی بر ۲ میلیون و ۵۳ هزار و ۵۰۸ مسافر داخلی و ۵۲۳ هزار و ۳۳ مسافر بین المللی جابه‌جا شده است.
طرح تسهیل سفرهای نوروزی ۱۴۰۴ از تاریخ ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۳ آغاز شد و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۴ ادامه یافت. در این مدت شقوق مختلف حمل و نقلی با قدرت و توان حداکثری در حال خدمت رسانی به مردم و گردشگران نوروزی بودند که در این بین حوزه حمل و نقل هوایی از جذابیت خاصی نسبت به سایر شقوق حمل و نقلی برخوردار است. سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان یکی از سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی و متولی اصلی صنعت حمل و نقل هوایی کشور قبل از شروع طرح تسهیل سفرهای نوروزی ۱۴۰۴ نسبت به ساماندهی و هماهنگی صنایع وابسته این شق از حمل و نقل مسافری اهتمام ویژه داشت و اقدامات متعددی را در جهت حفظ ایمنی پروازها، کاهش تاخیرات، کنترل قیمت بلیت و آگاهی مسافران از حقوق خود در پرواز، انجام داده است.
*اقدامات در حوزه افزایش ایمنی
مجموعه دفاتر معاونت استاندارد پرواز با محوریت دفاتر صلاحیت پرواز و عملیات پرواز، جهت خدمت رسانی به مسافرین و هم‌وطنان، حداقل از یک ماه پیش از عید نوروز جهت افزایش ضریب ایمنی، کاهش تاخیرات و مشکلات فنی و عملیاتی، اقدامات لازم را انجام داد که شامل برقراری شیفت ۲۴ ساعته به‌صورت آنکال ON CALL جهت پیگیری موارد فنی و عملیاتی شرکت‌های هواپیمایی و هواپیماها، تشکیل ۲۰ تیم بازرسی رمپ از بازرسان معاونت استاندارد پرواز، بازرسی‌های گسترده از محیط پروازی (رمپ) در هنگام انجام پروازها شامل کلیه‌ی موارد فنی و عملیاتی مرتبط با ایمنی پرواز در سراسر فرودگاه‌های کشور می‌شود.
بر اساس آمارهای سازمان هواپیمایی کشوری، از زمان آغاز سفرهای نوروزی ۱۴۰۴ تا تاریخ ۱۰ فروردین ماه در فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی (ره) ۱۹ بازرسی، در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد ۱۱ بازرسی، در فرودگاه شهید دستغیب شیراز ۵ بازرسی و در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان ۵ بازرسی انجام شد.
*قدامات در حوزه صدور و یا تمدید گواهینامه
شایان ذکر است؛ جهت بروز رسانی گواهینامه‌های مربوط برای ارایه خدمات مناسب به شرکت‌های هواپیمایی برای برقراری مناسب پروازهای نوروزی طی اسفندماه ۱۴۰۳ بالغ بر ۱۵ مورد ممیزی از مراکز تعمیر و نگهداری، ۶ مورد ممیزی از مراکز تداوم صلاحیت پروازی و ۵۰ مورد بازرسی از مدارک و مستندات هواپیما جهت صدور و یا تمدید گواهینامه صلاحیت پرواز انجام شد.
*عملکرد شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای نوروز سال ۱۴۰۳
بر اساس آمار تجمیعی جابه‌جایی مسافر و تعداد پرواز انجام شده حدفاصل ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۳ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۴ در مجموع ۲۵ هزار ۶۱۷ نشست و برخاست شامل ۲۲ هزار و ۷۴ پرواز داخلی و ۳ هزار و ۵۴۳ پرواز بین المللی و اعزام و پذیرش ۳ میلیون و ۵۳ هزار و ۵۴۱ مسافر شامل ۲ میلیون و ۵۳ هزار و ۵۰۸ مسافر داخلی و ۵۲۳ هزار و ۳۳ مسافر بین المللی جابه‌جا شده است.
آخرین وضعیت ناوگان حمل و نقل هوایی کشور تا آغاز سفرهای نوروزی ۱۴۰۴ برابر با ۳۳۹ فروند هواپیمای مسافربری با ۴۷هزار و ۹۶۲ صندلی و متوسط عمر ناوگان هوایی کشور ۲۸.۹۵ سال بوده است که از این تعداد ۱۳۹ فروند ناوگان سرخط و ۱۸۲ فروند ناوگان فعال با ۲۵ هزار و ۱۳۰ صندلی فعال بوده است.
از دیگر اقدامات سازمان هواپیمایی کشوری در عملیات نوروز ۱۴۰۴ می‌توان به صدور مجوزهای پروازی برنامه‌ای و فوق‌العاده برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی، تشدید ممیزی‌های ایمنی، امنیتی و بازرگانی از شرکت‌های هواپیمایی به‌منظور اطمینان از رعایت الزامات تعیین شده توسط سازمان و رعایت حقوق مصرف کننده، الزام به شرکت‌های هواپیمایی جهت حداکثر تلاش به‌منظور سر خط کردن ناوگان خود در ایام عید نوروز، الزام به شرکت‌های هواپیمایی جهت به اشتراک گذاری امکانات فنی، عملیاتی و ناوگان در مواقع بروز تاخیر یا ابطال پروازها، الزام به شرکت‌های هواپیمایی جهت پذیرش مسافران شرکت‌های دیگر با بلیت شرکت هواپیمایی اولیه در مواقع بروز تاخیر یا ابطال پروازها، تهیه بروشورهای حقوق مسافر توسط سازمان و الزام به شرکت‌های هواپیمایی جهت قراردادن بروشورها در صندلی مسافران، الزام به شرکت‌های هواپیمایی جهت نظارت کامل بر کانال‌های توزیع و فروش بلیت جهت رعایت نرخ‌های تعیین شده اشاره کرد.
در ادامه نیز می‌توان به تشکیل گشت‌های مشترک با تعزیرات، دادستانی و سایر نهادهای نظارتی جهت نظارت بر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی در حوزه عرضه و فروش بلیت- انسداد بیش از ۱۰۰ سایت و شرکت خدمات مسافری فاقد مجوز با هماهنگی مراجع قضائی، گشت‌زنی و نظارت پیوسته در محیط فرودگاه شامل نظارت بر عملیات زمینی، نحوه‌ی جابه‌جایی‌ها در فرودگاه شامل پوش‌بک‌ها، تاکسی هواپیماها، تردد خودروها در رمپ و عملیات سوخت‌رسانی به هواپیماها، پرسنل فنی و خدمات‌رسان، بازدید و سرکشی پیوسته از هواپیماهایی که در این مدت به هر دلیلی برای مدتی در فرودگاه‌ها زمین‌گیر بوده و نفرات فنی در حال کار روی آن‌ها بوده‌اند. همچنین بررسی و نظارت بر عملیات صحیح در آب‌وهوای بارانی و سرد و همچنین ساعات مختلف شبانه‌روز که مطابق مقررات، الزامات خود را دارند، اشاره کرد.
*ایجاد مرکز مدیریت و کنترل پروازها و خدمات مسافران نوروزی (OCC)
با هدف جلوگیری از ایجاد اختلال در شبکه پروازی در ایام نوروزی و بهبود خدمات پروازی و زمینی به مسافران، سازمان هواپیمایی کشوری، به راه اندازی مرکزی با عنوان " مرکز پایش و کنترل پروازها و خدمات مسافران نوروزی" اقدام کرد تا در تمامی ساعات پروازهای معمول روزانه و به‌صورت ۲۴ ساعته از انجام به موقع و بدون تأخیر پروازها (تا حد امکان) و همچنین ارائه خدمات مناسب به مسافرانی که پروازشان احتمالاً دچار تأخیر شده است، اطمینان حاصل کند. در این مرکز که با مدیریت نماینده سازمان و حضور برخط نمایندگان بخش‌های مختلف درگیر در پروازهای داخلی و خارجی نوروزی تشکیل شد، ضمن پایش پروازها و نحوه ارائه خدمات به مسافران نوروزی، اقدامات لازم به منظور پیشگیری از نارضایتی احتمالی مسافران گرامی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شد.
*آگاهی بخشی دستورالعمل حقوق مسافر
با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی و تاکیدات رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در راستای آگاهی بخشی و اجرای کامل دستورالعمل حقوق مسافر، چاپ و توزیع این شیوه‌نامه در تمامی فرودگاه‌ها و هواپیماها قرار گرفته شد تا مردم به صورت کامل با حقوق خود در پرواز آگاه باشند.
ضمناً راهنمایی‌های ثبت شکایت توسط مردم در وبسایت سازمان هواپیمایی کشوری به اطلاع عموم مسافران رسیده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه