تاسیس 60 مرکز تجاری در 35 کشور
سازمان توسعه تجارت ایران بهمنظور توسعه و تسهیل تجارت خارجی مجوز تاسیس مراکز تجاری ایران در 35 کشور دنیا را صادر کرده است.
به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، این سازمان با هدف تسهیل تجارت خارجی، ارائه مشاوره بازار، بازارسازی، بازاریابی محصولات و خدمات ایران، ارائه خدمات مشاوره تجاری و اقتصادی در بخشهای مختلف و کمک به انعقاد قراردادهای تجاری، تاکنون مجوز تأسیس حدود 60 مرکز تجاری در 35 کشور را صادر کرده است.
به بیان دیگر مراکز تجاری یکی از ابزارهای سازمان توسعه تجارت برای کمک به بخش خصوصی است تا آنها بتوانند روابط تجاری خود را با دنیا، تنظیم کنند؛ به نظر میرسد، پشتیبانیهای معنوی سازمان توسعه تجارت از این مراکز قابلیت آنها را در رایزنی، شبکهسازی و نفوذ در بازارهای هدف افزایش داده است.
مطابق با آمار گمرک ایران، عراق جزو 5 مقصد نخست صادراتی ایران است از این فعالیت مراکز تجاری باهدف توسعه تجارت در این کشور دارای اهمیت فراوان است.
در همین رابطه، مرتضی هدایتی مدیر مرکز تجاری ایران در عراق نجف اشرف با اشاره به اعزام هیئتهای تجاری به نجف، گفت: برنامهریزی برگزاری بزرگترین فروم تجاری در کربلا را در دستور کار خود قرار دادهایم. این موضوع با همکاری کنسولگری ایران در کربلا اسفند سال جاری برگزار خواهد شد و 4 استان ایران به میزبانی 2 اتاق بازرگانی کربلا و نجف در چند بخش صنعت ساختمان، کشاورزی، لوازم خانگی، دکوراسیون، مواد غذایی هیأت تجاری به عراق اعزام خواهد شد.
به گفته وی؛ مقدمات فعالسازی کارگزاری صندوق ضمانت صادرات در عراق فراهم شده است؛ همچنین قرارداد 10 هزار متر فضای فیزیکی برای ایجاد نمایشگاه دائمی ایران در عراق بسته شده و هماکنون در حال دریافت مجوزهای قانونی آن هستیم. هدایتی با بیان اینکه جذب مخاطبان ایران اکسپو 2025 در دستور کار مرکز تجاری ایران در نجف قرار گرفته است، گفت: تلاش داریم تجار و بازرگانان در این رویداد شرکت کنند تا در نهایت نتیجه بازدید آنها از این رویداد منتهی به عقد قرارداد شود.
مدیر مرکز تجاری ایران در عراق نجف اشرف با اشاره به راهاندازی 400 شرکت خدمات مشاوره تجاری در عراق، تصریح کرد: راههای ورود به این بازار را باید بررسی کنیم؛ شناخت بازار عراق دارای اهمیت است، از اینرو شرکت و بازدید از نمایشگاههای این کشور ضروری است؛ چهل و هشتمین نمایشگاه بینالمللی بغداد 13 تا 19 بهمن برگزار خواهد شد و این موضوع فرصتی است که فعالان و تولیدکنندگان ایرانی از این نمایشگاه بازدید و با نیازهای بازار عراق آشنا شوند؛ بازدید از این نمایشگاه امکان شناخت نیازهای بازار عراق را فراهم و مجال برنامهریزی برای ورود به این بازار را مهیا میکند.
وی برگزاری یا کمک به حضور در نمایشگاههای بینالمللی، طراحی نشستهای B2B، B2G اعزام و پذیرش هیأت تجاری، کمک به ثبت شرکت، ثبت برند و تنظیم اسناد و قراردادهای تجاری را از دیگر وظایف مراکز تجاری ایران عنوان کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:
تصویب طرحهای بافت تاریخی
حرم شاهچراغ شیراز، اردبیل و ارومیه
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه بافتهای تاریخی قلب شهرها محسوب میشوند، گفت: تاکنون طرحهای ویژه بافتهای تاریخی حرم شاهچراغ (ع) شیراز، بافت تاریخی اردبیل و ارومیه به تصویب رسید.
غلامرضا کاظمیان در نشست خبری طرح ساماندهی بافت اطراف حرم شاهچراغ و بافت فرسوده شیراز در محل وزارت راه و شهرسازی افزود: باید این طرحها با مخاطبان و مردم ساکن در این بافتها به اشتراک گذاشته شود تا منجر به همراهی و تبادل نظر شود.
کاظمیان خاطرنشان کرد: بافتهای تاریخی قلب شهر محسوب میشود که بخش عمدهای از انرژی و نیروهای توسعه شهری از آنها نشات میگیرد، لذا در صورتی که در ریل صحیح خود اتفاق بیفتد میتواند به توسعه کل شهر منجر شود.
وی ادامه داد: بافتهای تاریخی تداوم حافظه تاریخی شهرها هستند و ما را به هویت شهر خواهند رساند و به همین دلیل باید با در نظر داشتن ملاحظات نسبت به رسیدگی به بافتهای فرسوده اقدام کنیم.
در ادامه عبدالرضا گلپایگانی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار داشت: بازآفرینی محلات هدف در سه محور بافتهای تاریخی، بافتهای فرسوده و اسکانهای غیر رسمی و حاشیهنشینی دستهبندی میشود.
وی بیانداشت: بافتهای تاریخی خود در دو دسته جداگانه بافتهای پیرامون حرمهای مطهر در شهرهای مشهد، قم، شیراز، شهرری و آستانه اشرفیه و همچنین شهرهای تاریخی و محدودههای تاریخی طبقهبندی میشوند.
گلپایگانی اضافه کرد: در بازنگری طرحهایی که در گذشته برای شیراز، مشهد و اردبیل طراحی شده بود، بازآفرینی محدودهها در دستور کار است.
وی خاطرنشان کرد: نگاهی که در دهه 70 و 80 در مواجهه به بافتها مطرح بود، یک نگاه کالبدی صرف بود که فقط تخریب و نوسازی را دنبال میکرد و بعضاً منجر به نادیده گرفته شدن ارزشهای تاریخی میشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: به طور مثال پروژهای که در شیراز یا مشهد مصوب شده بود، آسیبهای جدی به ارزشهای تاریخی و میراث تاریخی پیرامون حرمها وارد کرد. وی یادآور شد: رویکردی که در چند سال اخیر حاکم شده، موضوع بازآفرینی با توجه به ارزشهای ذاتی این مناطق است که با لحاظ مسائل اجتماعی، تاریخی، فرهنگی و غیره اتفاق میافتد.
گلپایگانی گفت: اتفاقی که در شیراز و مشهد نیروی موثری برای بازنگری در طرحها ایجاد کرد، نهادهای مدنی و نقش فعال رسانهها بود.
وی گفت: امروز شهرداریهایی که به محدوده تاریخیشان رسیدگی کرده و مسیرهای پیادهرو برای عبور و مرور مردم در نظر میگیرند، همچنین به حفظ باغات و بناهای تاریخیشان همت میگماردند، جزو شهرداران پیشرو قلمداد میشوند. همچنین نگاه میراث فرهنگی نیز از حفاظت صرف به حفاظت فعال تغییر کرده و اینکه چگونه میتوان میراث را به زندگی مردم بازگرداند.