اقتصاد
مطابق گزارش رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، حدود ۴۰ درصد از مهارتهای فعلی کارگران تا سال ۲۰۳۰ منسوخ شده و از هر ۱۰ کارگر، ۶ نفر تا قبل از سال ۲۰۲۷، نیازمند افزایش مهارت و آموزش میباشند. با سرعت پیشرفت فناوری و تغییرات در بازار کار، مهارتآموزی به یکی از نیازهای اساسی برای موفقیت در آینده تبدیل شده است. انقلاب صنعتی چهارم، هوش مصنوعی، رباتیک و اینترنت اشیا، ساختار بسیاری از مشاغل سنتی را دگرگون کرده و نیاز به مهارتهای جدید و بهروز را افزایش داده است. تحقیقات نشان میدهد که در دهه آینده، بسیاری از مشاغل فعلی یا از بین خواهند رفت یا با تغییرات جدی مواجه خواهند شد. در چنین شرایطی، افرادی که مهارتهای نوین، از جمله تحلیل داده، برنامهنویسی، مهارتهای ارتباطی و حل مسئله و... را فرا گرفتهاند، از شانس بیشتری برای یافتن شغل برخوردار خواهند بود. یکی از مهمترین تأثیرات مهارتآموزی، افزایش انعطافپذیری نیروی کار است. افراد ماهر میتوانند سریعتر با تغییرات فناوری و نیازهای بازار سازگار شوند. علاوه بر این، مهارتآموزی مستمر باعث افزایش اعتمادبهنفس و تقویت توانایی حل مشکلات پیچیده میشود. «غلامحسین محمدی» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، فقر مهارتی را یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار در افزایش نرخ بیکاری و تورم برشمرد که منجر به افزایش شاخص فلاکت در سطح جامعه میشود. وی گفت: فقر مهارتی به معنای کمبود یا فقدان مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار و داشتن یک شغل پایدار و با درآمد مناسب مهم است. به دلیل ناکارآمدی برنامههای درسی و عدم توجه به آموزشهای فنی و حرفهای، موانع مالی اجتماعی یا فرهنگی جهت دسترسی به آموزش باکیفیت، تغییرات سریع تکنولوژی و تأثیر آن بر بازار کار، عدم وجود ارتباط مؤثر بین مؤسسات آموزشی و نیازهای واقعی بازار کار و شرایط اقتصادی مانند بیکاری و نابرابریهای اجتماعی تأثیرگذار در دسترسی به آموزش ایجاد میشود. وی با اشاره به حذف 92 میلیون شغل و ایجاد 170 میلیون شغل در پنج سال آینده، بیان داشت: حدود 40 درصد از مهارتهای فعلی کارگران تا سال 2030 منسوخ شده و با توجه به اینکه کارفرمایان قصد دارند کارکنان را به دلیل کاهش تطابق مهارتها کاهش دهند و نیز کارکنان را به نقشهای رو به رشد منتقل کنند، از هر 10 کارگر 6 نفر تا قبل از سال 2027 نیازمند افزایش مهارت و آموزش میباشند. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه حدود 30درصد از جمعیت 18 تا 24 سال ایران تحصیلات متوسطه دوم ندارند که این نشانگر کاهش دسترسی به آموزش و بهرهمندی ناکافی از آن است، به تحلیل وضعیت آموزش مهارتی و فقر مهارتی در ایران پرداخت و ضمن اشاره به مشکلات موجود در برخی استانها نظیر سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی، از وضعیت بهتر تهران، قم و البرز در این زمینه یاد کرد.