جامعه
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: قرارداد۵۰۰ اتوبوس داخلی معلق شده و در محاکم قضایی پرونده در حال بررسی است و قرارداد ۵۰۰ اتوبوس دیگر نیز به ۱۸۰ دستگاه تقلیل یافته است. جعفر تشکری هاشمی در نشست خبری دیروز خود در مورد وضعیت آلودگی هوا با بیان اینکه بسیاری از شهرهای دنیا با پدیده آلودگی هوا مواجه بودند؛ اما توانستند با برنامه ریزی واقدامات مختلف بر آن فایق بیایند، گفت: ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون آلاینده غالب تهران است و منشاء این آلایندگی صنعتی است و حدود ۶۳ درصد از این نوع آلاینده با منشاء خودروها بوده است و باید بر روی این مسئله متمرکز شویم. وی بیان کرد: سهم هر نوع خودرو در آلایندگی مشخص شده است و طبق مطالعات سال ۹۶، شهر تهران تا ۱۴۰۴ باید ۱۱ هزار اتوبوس می داشت؛ اما حالا فقط ۲۰۰۰ اتوبوس فعال دارد و این خلاء توسط خودروهای شخصی پر میشود و تا حمل و نقل عمومی تأمین نشود؛ صحبت کردن در مورد حل آلودگی هوا عبث است. * قرارداد ۵۰۰ اتوبوس داخلی معلق شده و در محاکم قضایی پرونده در حال بررسی است عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران برای تأمین اتوبوس با عقاب افشان ۱۰۰۰ اتوبوس، ۵۰۰ اتوبوس با اسنا و ۲۰۰ اتوبوس ۱۸ متری قرارداد منعقد کرده که در بهار سال آینده وارد تهران میشود، اظهار کرد: همچنین قرارداد خرید ۲۵۰۰ اتوبوس چینی منعقد شده که مجموعا ۱۱۹ اتوبوس در گمرک و ۱۰ دستگاه اتوبوس وارد تهران شده است واین تعداد محدود و کم است. تشکری هاشمی گفت: قرارداد ۵۰۰ اتوبوس داخلی معلق شده و در محاکم قضایی پرونده در حال بررسی است و قرارداد ۵۰۰ اتوبوس دیگر نیز به ۱۸۰ دستگاه تقلیل یافته است. همچنین قراردادی برای خرید مینی بوس داشتند که از ۵۰۰ دستگاه تنها ۲۰ دستگاه تحویل شده است و ما برای رسیدن به اتوبوسهای بیشتر باید همه تلاس خود را داشته باشیم. وی با بیان اینکه سال گذشته نامهای با امضای همه اعضا به سران قوا ارسال کردیم و خواستار کمک دولت برای جایگزینی خودروی فرسوده و توسعه حمل ونقل عمومی شدیم؛ اما هنوز هیچ اتفاق چشمگیری رخ نداده است، افزود: نشستن در انتظار باد و باران و فرمان الهی نیازی به مدیر ندارد و مدیران باید اقداماتی را در راستای بهبود وضعیت داشته باشند. عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه آقای زاکانی در نشستهای انتخاباتی خود اعلام کردند که ۸۰ درصد عدم تحقق برنامهها به دلیل بی عرضگی مدیران و نه تحریمهاست، گفت: بر اساس آن چیزی که به ما اعلام کردند شهرداری تهران تنها ۹.۵ درصد از ۱۵ درصد مبلغ پیش پرداخت را پرداخت کردند و هنوز ۵ درصد داده نشده است و دولت هم سهم خود از این قرارداد را پرداخت نکرده است؛ البته وعده هایی بوده که هنوز عملیاتی نشده است. * آخرین وضعیت قرارداد چین برای تامینواگنهای مترو وی در مورد سخن مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در مورد ناز کردن طرف چینی عنوان کرد: ظاهرا موضوع جدی است وطرف چینی گفته که به تعهدات خود عمل نمیکند و از شهرداری ودولت پیگیر هستند و بعید است که دو رام قطاری که گفتند در بهمن ماه رونمایی شود و در زمان مقرر وارد شود. تشکری هاشمی در مورد زمانبندی جدید رونمایی از قطارهای چینی در بهارسال آینده نیز گفت: زمان تحویل نباید براساس تمایلات ذهنی باشد؛ بلکه زمانبندی براساس تفاهم و جداول قرارداد است و طرف چینی گویا به تعهدات خود عمل نمیکند. وی در مورد دلایل ایجاد ایراد در قرارداد چین برای تامینواگنهای مترو گفت: دقیقا نمیدانیم که بر چه اساس و دلایلی قرارداد چین به مشکل برخورده است اما میدانیم که طرف چینی از انجام تعهدات خود استنکاف کرده؛ البته اخیرا مدیران شهرداری سفر به چین داشتند که مصادف شده بود با حضور تیم وزارت خارجه و قرار شد که آنها نیز این موضوع راپیگیری کنند و باید صبر کنیم تا پیگیری ها انجام شود؛ اما دقت داشته باشید که وقتی قراردادی مشمول گذشت زمان میشود و از سال ۹۶ تاکنون این قرارداد باز میماند و پیش پرداخت هم در روزهای آخر تفاهم نامه آنهم به صورت ناقص پرداخت شده، طبیعی است که این موضوع با چالش مواجه شود و به نظر می رسد نه در بهمن ماه و نه در بهارسال آینده قطارها وارد تهران نمیشود و باید موضوع پیگیری شود. رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران در مورد سرانجام تذکرش در مورد وضعیت ونها و احتمال استیضاح شهردار تهران ادامه داد: خوشبختانه دستگاهای نظارتی هم بر این موضوع ورود پیدا کردهاند و اما برای استیضاح که انتظار مخاطبان است با توجه به شرایط موجود باید عاقلانه قدم برداشته شود و تاکنون چنین برنامه ای نداریم شاید در آینده این گام اجرایی شود. تشکری هاشمی در مورد سرانجام تراموا با بیان اینکه می بایست مطالعات وارزیاب ها به شورای شهر ارسال شود و بعد تصمیم گیری شود؛ اظهارکرد: در این مورد نوعی تمرد از مصوبه شورای شهر صورت گرفته و اینکه شرکت چینی به صورت امانت تراموا بدهد دلیل بر عدم رعایت مصوبه شورا نیست و اساسا مگر میشود چون تراموا امانی بوده همه قوانین را کنار بگذارند؟ اصل حرکت شهرداری تهران تمرد از مصوبه است و ما تذکر دادیم و مجددا این موضوع را نیز پیگیری میکنیم؛ اما براساس شنیدهها، دو رام تراموا به گمرک ایران رسیده اما تراموا نیاز به زیرساخت عمرانی و برق دارد و اصل انجام تراموا نادیده گرفتن مصوبه شوراست حالا چه این تراموا در شهر حرکت کند ویا نکند. وی در مورد سرعت در انتصابات در شهرداری تهران افزود: شرط احراز رعایت نشده و افرادی به صورت بداهه وارد سیستم میشوند و تا میخواهند بدانند که دفترشان کجاست سمتشان تغییر میکند که امیدوارم این دوره درس عبرتی شود تا دوران تاریک انتصابات ازبین برود. رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری تهران تلاش میکند که عدم استنکاف چین به قراردادش را به اعضای منتقد شورا نسبت دهد؟ گفت: این نوع فرافکنی، از عادات این دوستان است و صدای رسانه های آنها نیز بیشتر شنیده میشود و شهرداری تهران قبل از مطرح کردن موضوعات در شورا، با چین قرارداد منعقد کرده بود و به یاد دارم زمانی که فقط ۴۸ ساعت زمان خواستیم تا موضوع قرارداد را بیشتر بررسی کنیم این زمان را به من ندادند و توانستند حداکثر آرای اعضای شورا را کسب کنند و حالا بعد از یکسال شاهد هستبم که بخش اندکی از این قرارداد یعنی تعداد محدودی اتوبوس و تاکسی وارد کشور شد و چیزی دیگری وارد نشده است. وی با بیان اینکه این کار چوب لای چرخ گذاشتن است که قبل از بررسی قرارداد را بسته بودند، گفت: این سرزنش دقیقا به خودشان برمیگردد و اگر توصبه های دلسوزانه ما را شنیده بودند، این اتفاقات رخ نمی داد و شاهد این سخنان هم نبپدیم. در مورد تراموا هم هیچ عضو شورایی راضی نبود اما تراموایشان را هم آوردند. تشکری هاشمی در ادامه در مورد کند بودن قرارداد چین با بیان اینکه این قرارداد باید فرصتی برای جهش شهر باشد، اما با دقت و کارشناسی این موضوع پیگیری نشد، اظهار کرد: هماهنگی ضعیفی با دولت در این زمینه داشتند و تغییرات مکرر مدیریتی و عدم هماهنگی با شورا و در اختیار قرار ندادن اطلاعات تأثیر گذار بود، در حالی که از شورا می توانستند مشورت های خوب دریافت کنند و تحت عنوان محرمانه اطلاعات را ندادند و باید بگویم که شاهد پازل ناکارآمدی بودیم اما باز هم اعضای شورا بنا را بر باز کردن گره های شهر دارند. رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به طرح جامع ترافیک در پایتخت گفت: بازنگری طرح جامع ترافیک در شورای عالی ترافیک ارائه شده و هنوز به تصویب نرسیده است و از آنجایی که این طرح بر اساس دادههای سال ۹۳ است باید داده های آن به روز رسانی شود و باید گام ها برای طرح جدید برداشته شود.