انرژی
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی اظهار کرد: هوش مصنوعی بهعنوان یکی از پیشرفتهترین فناوریهای تازه، در صنعت نفت و گاز نقش بسیار مهمی ایفا میکند و دیر یا زود تمام عرصههای صنعت نفت و گاز را در بر میگیرد. به گزارش کائنات و به نقل از شانا، عباس باصفا همزمان با هفته پژوهش و فناوری با تأکید بر لزوم شتاببخشی به روند اجرای پروژههای هوش مصنوعی در زمینه مدیریت انتقال و توزیع حاملهای انرژی بهمنظور همراه شدن با بهرهمندی جهان از این فناوری در توسعه زیرساختهای صنعتی گفت: هوش مصنوعی بهعنوان یکی از پیشرفتهترین فناوریهای تازه، در صنعت نفت و گاز نقش بسیار مهمی ایفا میکند و دیر یا زود تمام عرصههای صنعت نفت و گاز را در برمیگیرد. وی افزود: پس از شناسایی نخبگان و خبرگان حوزه هوش مصنوعی در شرکت و انجام مصاحبههای تخصصی، کمیته راهبری و سیاستگذاری هوش مصنوعی با هدف سیاستگذاری و راهبری در زمینه اجرای پروژههای هوش مصنوعی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تشکیل شد و در گام نخست با برگزاری نشستهای فشرده تخصصی و با همکاری مدیریت مهندسی ساختار، سند راهبردی تدوین و ابلاغ شد. مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی هدف از شکلگیری سند راهبردی هوش مصنوعی را تدوین برنامهها، پروژهها و اقدامهای توسعهای در این حوزه برشمرد و یادآور شد: با تجزیهوتحلیل دادههای گذشته، میتوان حال را بهینه و آینده صنعت را نیز پیشبینی کرد و به سمت ارتقا سوق داد. باصفا تصریح کرد: در گام بعد با همکاری مدیریت توسعه منابع انسانی و با هدف آموزش کارکنان، برنامه آموزشی و توسعهای هوش مصنوعی در سه سطح عمومی، تخصصی و مدیریتی تدوین شد و برنامهریزی لازم بهمنظور برگزاری این دورهها در واحد آموزش در حال انجام است. وی به تشکیل کمیتههای هوش مصنوعی در شرکتهای تابع و پالایشی نیز اشاره و از آن بهعنوان یک الزام و اولویت مهم برای عملیاتی کردن طرحهای هوش مصنوعی یاد کرد و افزود: تاکنون ۱۰ کمیته اجرایی هوش مصنوعی در شرکتهای زیرمجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تشکیل شده که فرآیند فعالیت این کمیتهها به این شکل است که طرحهای مختلف و کاربردی در حوزههای فعالیت آن شرکتها، بررسی و در نهایت طرحهای منتخب به کمیته راهبری و سیاستگذاری هوش مصنوعی در ستاد شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ارسال میشود و پس از اخذ مجوزهای لازم از کمیته، نسبت به اجرای آنها اقدام میکنند. *برگزاری ۵ سمینار آموزشی در ستاد و شرکتهای تابع و پالایشی مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تأکید کرد: در گام بعد با هدف فرهنگسازی و آشنایی همکاران با کاربردهای هوش مصنوعی، برنامهریزی لازم برای برگزاری سمینارهای آموزشی در شرکتها انجام و از استادان برجسته دانشگاهها، شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای فعال در حوزه هوش مصنوعی برای ارائه مقالات، دستاوردها و محصولات آنها دعوت شد. باصفا با بیان اینکه سمینار هوش مصنوعی با موضوع «کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت توزیع و مصرف حاملهای انرژی» از سوی ستاد شرکت ملی پالایش و پخش برگزار شده است، افزود: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران سمینارهای «جایگاه هوش مصنوعی در طراحی و مهندسی صنایع پاییندستی» و «نقشآفرینی هوش مصنوعی در مدیریت پروژه» را برگزار کرد و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بهعنوان یکی دیگر از شرکتهای تابع، برگزارکننده همایش «هوش مصنوعی، تحول سوخترسانی» و در نهایت شرکت پالایش نفت ستاره خلیجفارس سمیناری با محوریت «تحول دیجیتال، هوش مصنوعی، دوقلوی دیجیتال، نگهداری و تعمیرات پیشبینانه و پردازش تصویر» بود و در این کارگاه تخصصی از تحول دیجیتال بهعنوان یک ضرورت نام برده شد. وی با اشاره به اینکه برگزاری کارگاههای آموزشی تخصصی، اقدام دیگری بود که از سوی کمیته راهبری و سیاستگذاری هوش مصنوعی انجام شد، افزود: کارگاههای آموزشی بهمنظور بررسی و ارزیابی تخصصی ابعاد مختلف این فناوری برای مدیریتهای مختلف ستادی در حال برگزاری است که تاکنون کارگاه آموزشی برای مدیریت منابع انسانی و مدیریت نظارت بر عملیات برگزار شده است و برای دیگر مدیریتها با سرفصلهای مشخص و کاربردی نیز برگزار میشود. *ترسیم نمای کلی زنجیره تولید و توزیع فرآورده در مرکز تحلیل داده پالایش و پخش مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی همچنین با اشاره به راهاندازی مرکز پایش و تحلیل داده این شرکت بهمنظور بهرهمندی از فناوری هوش مصنوعی در زنجیره تولید تا توزیع فرآورده کشور گفت: در این مرکز تمام فرآیندهای زنجیره تأمین شرکت شامل تولید، انتقال و توزیع فرآوردههای اصلی از زمان تحویل نفت خام و ارائه آن به واحدهای تولیدی در پالایشگاهها، انتقال فرآوردههای تولیدی، مخازن ذخیرهسازی و انبارهای نفت و سرانجام وضعیت شبکه توزیع و مقدار تحویل سوخت به تفکیک انواع فرآورده در مناطق مختلف، بهصورت برخط قابل مشاهده است و به کمک فناوری هوش مصنوعی، تحلیل این دادهها انجام میشود که نقش مهمی در شفافسازی فرآیندهای زنجیره تأمین شرکت ایفا میکند.